TikTok je relativně novou sociální sítí, která silně konkuruje největším hráčům dosavadního trhu jako je Facebook nebo Instagram. Tato čínská sociální síť založená na popularizaci video formátu krátké metráže, má své příznivce i odpůrce. Na jednu stranu je to síť podporující intuitivní kreativitu, na druhé straně je to jen další kanál strhující původní kreativní záměr do bezmyšlenkové tvorby a následného sdílení. To s sebou nese samozřejmě další důsledky, jako je různé zneužití obsahu, různé formy inkriminace osob a následný nevalný dopad i v reálném světě.
TIP: Pokud vás zajímá jak dosáhnout PNO (podíl nákladů na obratu) pod 20 % díky výkonnostní TikTok reklamě (5x návratnost investice do reklamy), případovou studii TikTok najdete tady.
Jedná se o silnou platformu, která disponuje nespočtem osobních informací a proto se o tyto uživatelská data zajímají velké mocnosti jako samotná Čínská a Americká vláda. TikTok je tedy využívaným kanálem jak obyčejnými uživateli smrtelníky, začínajícími mikroinfluencery, dále drobnými podnikateli rozšiřujícími svůj brand, až po šéfy marketingových oddělení velkých značek. Co tedy konkrétně TikTok je, co na něm můžeme najít a jak ho můžeme využít i my v rámci marketingu?
Co je TikTok
TikTok je sociální sítí pro tvoření a následné sdílení videí. Videoklipy jsou tu v délce 3 sekund – 10 minut. Přímá konkurence Instagram pracuje s Instagram Reels. A tématům videí se meze skutečně nekladou. Najdeme tu tedy vše od zábavných sekvencí, včetně tance, zpěvu či jiných dovedností, až po vysoce citlivá videa zachycující buď sekvence denního života, násilí, až po pokusy o sebevraždu. Natáčená videa zde mají jedinou misi a to stát se virálními. Cílem je zaujmout diváky a to doslova za jakoukoliv cenu. Výsledkem je sledování uživatele, což vede k rozšiřování profilu.
V dnešní době je TikTok používán více než 800 miliony lidí každý měsíc. Základna tedy roste mnohem rychleji než jeho příbuzný Instagram (pokud vás zajímá, jak uspět na Instagramu, tak článek najdete zde), či všechny ostatní sociální sítě. TikTok je v současnosti přeložen již do 75 jazyků, včetně češtiny. Stáhnout si jej může před 150 zemí, učinilo tak již více než 2 miliardy lidí z celého světa. Podle agentury Httpool v České republice používá TikTok více než 1,1 milionů lidí (UPDATE, v polovině roku 2022 to bylo již 2 000 000 lidí).
Mezi největší influencery patří @charlidamelio s 89,3 miliony followerů, dále @addisonre s 62,2 miliony followerů a také @zachking s 49,8 miliony followerů. V porovnání se světovou špičkou má i Česká republika své favority. Mezi největší české TikTok hráče patří @ondymikula s 7,6 miliony followerů, dále @viralbrothers s 2,2 milionů followerů, nebo také @nabouraney s 1,8 milionů followerů. Inspiraci také chytly známé české celebrity, které svůj fanklub zatím postupně sbírají. Za zmínku určitě stojí například alespoň Richard Krajčo, nebo Dagmar Havlová. Čísla nejsou aktualizovaná, bohužel to není v mých silách. Pokud mi napíšete, rád upravím na aktuální čísla, děkuji!!!
Rizika TikToku
TikTok je známý svým statusem rizikovosti. Pravda je, že množství videí, které uživatelé nahrávají a sdílí je obrovské. Videa obsahem nevhodná až krajně společensky nebezpečná není zatím schopen machine learning algoritmus obsáhnout a zabezpečit. Jedinou radou je vyhnout se nevhodnému obsahu, nepodporovat “špatné” kanály sledováním, odběrem. Jen tak bude případů nevhodného obsahu mající špatný a mnohdy až fatální dopad na reálný život uživatelů či odběratelů, přibývat méně.
Pokud vás toto téma zajímá více, mrkněte na video, které jsem natočil.
TikTok a vydělávání peněz z pohledu influencera
První variantou, jak na TikToku vydělat nějaké peníze, je stát se influencerem. Z této pozice tvůrce obsahu máte hned několik způsobů, jak dosáhnout úspěchu. Buď dosáhnout nad určitou jednotku sledujících, kteří vám zajistí určitou zajímavou pozici z hlediska placeným spoluprací, kteří se vám budou sami nabízet se zajímavými spolupracemi, zbožím apod. Dalším způsobem jsou tzv. TikTok mince. Sledující mohou tvůrce obsahu živého vysílání Livestream odměnit tzv. TikTok Coins a Gifts. TikTok mince jsou virtuální měnou TikToku, které sledující může směnit v aplikaci za reálnou měnu jako Euro, Dolar apod.
Tyto reálné peníze tak dostanou podobu daru Gifts, které může sledující fanoušek poslat svému oblíbenému influencerovi, tvůrci obsahu. Ten si podle pravidel TikToku může nechat směnit 50 % těchto TikTok mincí na tzv. Diamanty. A částku v Diamantech si už může nechat proplatit zpět do reálné měny. A kam se poděje zbytek? Jednoduše zbylých 50 % jde ve prospěch TikToku. TikTok také nikde nezveřejňuje oficiální kurzy. Zajímavostí na závěr je, že TikTok již vydělal přes 75 milionů dolarů jen prodejem TikTok mincí a darů (k březnu 2019).
Druhou variantou, jak na TikToku vydělat nějaké peníze, je promo a individuální spolupráce s firmami, e-shopy, brandy. Tvůrci se jednoduše domluví, že za určitou finanční odměnu zpropagují produkt či služby určité značky. V tomto případě se jedná o standardní influencer marketing, který je již etablován delší dobu na sesterských silných sociálních sítí jako YouTube, Facebook, Instagram, Twitter či další.
Třetí variantou je barterová spolupráce na základě analytických dat. Jednoduše tak i začátečník na TikToku využije analytických dat přístupných každému účtu ve Správě účtu. Vidí tam své publikované příspěvky a i jejich reakci. Vytáhne si tedy data jako jaký byl celkový dosah videa, jaká byla celková sledovanost, opuštěnost, interakce atd, atd.
Díky těmto datům tak může zkontaktovat firmy a nabídnout jim tato data jako směnný obchod. Firma tak vyhodnotí cennost těchto nabízených dat a případně se domluví i na další spolupráci. Nutno zmínit, že firmy jsou stále více prozíravější a věnují více pozornosti tzv. due dilligence, což je prověření kvality influencera a jeho nabízených služeb, před zahájením samotné spolupráce.
Jako další, čtvrtou variantou, bývá zmiňován affiliate program. Bohužel affiliate systém není příliš vhodný pro „netextové“ sociální sítě jako je třeba Instagram nebo právě TikTok. U affiliate programu totiž potřebujete, aby se uživatel doslova prokliknul přes váš vložený odkaz. Takže u Facebooku nebo Twitteru, kde je důraz na text, dochází více i ke snadnému proklikání textových odkazů. U sítí jako je YouTube, Instagram, TikTok můžete affiliate využít formou influencerského slevového odkazu s kódem, který sledující při nákupu použijí. Nicméně z analýz prozatím vypovídá, že se stále nejedná o tak efektivní cestu.
Poslední variantou jak na vydělávání peněz na TikToku je tzv. prodej merchandise, tedy prodej reklamních předmětů, oblečení atd. ve spojení s propagací influencerem. Zboží je různými způsoby konkrétně spojeno s daným influencerem, ať už formou potisku, či jiného „označkování“, může se jednat i o kooperativní design apod. Tento způsob je výdělečný však v objemovém měřítku, tedy vyplatí se těm, co mají širokou fanouškovou základnu a tedy i potenciální trh, který svým reklamním počinem osloví.
Jak jsem získal 10 000 sledujících na TikToku a vy můžete taky?
Já osobně jsem začal TikTok využívat ke zvýšení povědomí o mé práci a mé vlastní osobě. Můj TikTok profil můžete sledovat tady. Během prvního měsíce jsem získal stovky followers a moje zásahy jsou astronomické oproti jiným sítím!
PRO TIP
Chcete, aby vám profesionálové pomáhali s tvorbou video obsahu na sociální sítě?
TikTok videa, Instagram a Facebook Reels, YouTube Shorts.
Získejte 10 tisíc nebo 100 tisíc zhlédnutí u vašich videí a prodávejte jednoduše!
A cena? Nebojte, majlant to není. Více se o této službě stříhání krátkých videí na TikTok a další sociální sítě dozvíte zde.
Jak taková videa vypadají? Mrkněte např. ke mně na TikTok.
TikTok a reklama
Existuje aplikace TikTok Ads Manager, díky které můžete vytvářet, editovat a následně vyhodnocovat své reklamní kampaně na TikToku. Celá aplikace trochu připomíná Facebook Ads Manager a Facebook reklamu, kde si definujeme svou cílovou skupinu (jaká generace je vaši hlavní cílovou skupinou) a to jak věkově, geograficky, dle zájmových okruhů apod. A mimo to je tu nespočet dílčích parametrů k úpravě reklamy. Celosvětově se TikTok pro marketingové účely již hojně využívá, v České republice se zatím snažíme této nové síti více přiblížit, pochopit ji a proniknout do světa TikToku a jeho možností. Nicméně už máme za sebou první kampaně pro velké klienty!
Proč tedy uvažovat o TikToku jako o jednom z dalších silných marketingových kanálů? Již nyní je pozoruhodné, že již v září 2020 dosáhl hodnoty 173 na Alexa ranku. Dnes je na hodnotě 91. Detailní stats na Alexa najdete zde. Všichni specialisté marketingu ví, jak těžká a přísná kritéria Alexa pro své hodnocení má. Dále má jednu z nejvyšších Engagement rate, díky které hravě porazil i největší sociální sítě včetně Facebooku i Instagramu.
Pravdou tedy je, že síť TikTok přišla na trh s velmi chytlavým námětem, který odráží současnou stále vyšší zálibu v natáčení a sdílení videí. Bohužel i FB a IG se snažily protlačit videoformát, uživatelé ho však příliš nevyužívali. Tvorba videí je stále technicky náročná a současný software nebo aplikace stále ještě nejsou natolik dostupné a rozšířené, aby umožnily vytvořit kvalitní video komukoliv. TikTok je v tomto ohleduplný. Přichází s myšlenkou, že není důležitá kvalita videa, ale pouhá myšlenka obsahu. Nehledí na perfektní provedení ani rozlišení. Jak už jeho slogan odráží „Skuteční lidé, skutečná videa.“
U TikToku je velkým plusem jeho mobilní aplikace složená z perfektně otestovaného UX designového rozhraní. Aplikace je přehledná, intuitivní, skutečně neexistuje jednodušší nástroj pro tvorbu videa. Video také jednoduše upravíte, možností je tu opravdu mnoho. U vytvořeného videa můžete upravit rychlost, můžete ho zkompilovat s dalšími snímky, vložit hudební linku. Dokonce můžete přetransformovat i svůj hlas nebo přidat jeden z nespočtu vizuálních efektů.
TikTok a kampaně skrze Facebook Ads Manager
Pokud bychom zvolili klasickou PPC reklamu, narazíme hned na několik problémů. Jak už víme, u PPC reklamy nás zajímá především cílení a to ideálně co nejpřesnější. Bohužel, vzhledem k tomu, že byl TikTok v první fázi součástí sítě Facebook Audience Network, tak byla pouze možnost inzerci cílit pouze přes reklamní rozhraní Facebook Ads. Díky tomuto spojení však vznikl problém cílení na konkrétní aplikaci v Facebook Audience Network. Problém specifického cílení reklam se tedy týká dodnes a to tak, že není možné reklamy cílit pouze na TikTok, vždy jsou ve hře i všechny hry a další aplikace, co tam spadají.
Ani u demografické části cílení reklam není vše bez chyb. Vzhledem k tomu, že uživatelé o sobě vyplňují pouze věk a profily se tak dělí pouze podle tématiky, je velmi problematické jakkoliv masově profily a jejich data třídit. Pracujeme zde tedy pouze se sekundárními signály. Zatím nejpřesnější metodou cílení marketingu je zde remarketing přes Facebook Audience Network.
TikTok kampaně skrze svůj inzertní systém
Do budoucna se očekává, že se TikTok bude stále rozrůstat a zájem o marketingové pojetí s ním. Proto už teď začíná nasazovat svůj vlastní inzertní systém po celém světě. Již v roce 2022 je inzertní systém plně v běhu a zde najdete, jak na TikTok reklamu. Díky němu si může dovolit nabídnout nezměrné možnosti inzerce různých formátů. V současnosti jsou k dispozici tzv. In-feed Ads.
Jedním z typu reklamy In-feed je reklama zobrazená ve výpisu videí, ve feedu. Najdeme zde buď stránku, na kterou je možné přejít po kliknutí na video, přičemž záleží na nás, jaké informace zahrneme na detailu profilu. Z hlediska vyhledávačů i uživatelů vypadá obsah zcela organicky. Narozdíl od alternativního sponzorovaného příspěvku na zdi IG nebo Facebooku feedu. Více informací najdete zde.
TIP: Pokud vás zajímá, jak vyprodat sklady díky Facebook, Instagram a Google Ads reklamě s PNO pod 15 % (jako se to povedlo u našeho klienta), případovou studii najdete tady.
Ještě jednou z variant je tzv. Brand Takeover, což je jedno z reklamních krátkých spotů, které nelze přeskočit. Z hlediska etablování nového brandu na trh, je tou pravou variantou. Reklama se zobrazí při spuštění aplikace, zakryje plnou plochu obrazovky a po jakémkoliv kliknutí je uživatel přesměrován na webovou stránku. Prozatím tu platí pouze omezení spuštění inzerce v rámci konkrétní země, ze které pocházíte a hlavně kam inzerci směřujete. Pro české firmy to například v současnosti funguje tak, že se zaregistrují na stránce ads.tiktok.com a tam vyplní dotazník inzerentských preferencí. Prozatím cílení z ČR na ČR není možné, ale existuje celá řada podporovaných zemí, která neustále postupně roste a to včetně evropských destinací.
Jak tedy začít s TikTokem ještě dnes – krok za krokem
1) Chytlavý název
Základem je promyšlení názvu profilu tak, aby byl co nejlépe zapamatovatelný. Z hlediska výhodnosti pozičního zařazení v síti TikToku nehraje název žádnou roli, vyberte tedy takový, který si uživatelé zapamatují a bude se jim dobře číst, psát i šířit. Pro zajímavost, existuje i dokonce i několik prázdných profilů, které mají desetitisíce sledujících jen díky dobře zvolenému názvu. Pokud jste firma, pak není nad čím přemýšlet, využijte svůj název.
2) Svezte se na trendu
Pokud nemáte konkrétní představu o tom, jaký obsah vytvářet a sdílet, inspirujte se. Projeďte si feed a okoukejte probíhající trendy. A zkuste vytvořit podobný obsah včetně kulis. Třeba bude zrovna váš také jeden z nejsledovanějších.
3) Běh na dlouhou trať
Pokud chcete dosáhnout dlouhodobého popularity, je rozhodující aby vaše video bylo shlédnuté celé. Počítejte však i s nutnou dobou pro vytvoření takového videa, které může trvat několik hodin i dní práce, než dostane finální podobu. Videa, která tvoříte nemusíte natáčet přes samotnou aplikaci, ale přes jakékoliv jiné zařízení s profesionálními parametry a výsledné video nahrát již upravené, sestříhané. Takové video bude mít oproti jiným, zase náskok v nevídané kvalitě.
4) Konkurence
Nezapomínejte ani na podpůrnou propagaci v jiných sítích. Váš profil můžete propagovat kdekoliv jinde a využít k tomu všechny dostupné prostředky sesterské sociální sítě. Nemusí se jednat jen o ty největší jako je Facebook, Instagram, Twitter ale také třeba webová prezentace, offline kanály, noviny, rádio i televizní reklamy. Cílem je přece získat jakékoliv další fanoušky a tím šplhat po žebříčku TikToku stále vzhůru.
5) Zůstaňte aktivní
Nejen u TikToku ale i u jiných sítí je již dokázáno, že pravidelnost obsahu a celková konzistentní aktivita profilu je velmi důležitá. Algoritmy sledují aktivitu svých uživatelů a profil, který buduje svůj obsah a také pravidelně sleduje, využívá další tvorbu sítě, je daleko lépe hodnocen, než ten, co má nepravidelný, nebo třeba i nárazový obsah. Nezapomínejte proto i na sesterské funkce sítě jako komentování ostatních příspěvků, hodnocení, srdíčkování, apod. Dobře hodnoceným je také samotné využití obdarovávacího procesu ostatních tvůrců. Kdo tedy využívá plný potenciál této sítě, má jednoznačně náskok.
Závěr
Ať už jste firma nebo začínající influencer a potřebujete zkonzultovat vaše působení na této moderní sociální síti, neváhejte se mi ozvat. Rád vám poradím a nasměruji. Každopádně neváhejte a využijte potenciál, který toto médium aktuálně podporuje.
Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil a na TikTok. Na pracovním Instagramu najdete další tipy pro vaši reklamu a na osobním Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.
Mějte se TikTokově!
Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce O mně, mé hodnoty naleznete na stejné stránce a mé služby najdete na stránce specializace zde. Pokud byste si chtěli ověřit kvalitu mé práce, mrkněte tady.
Tak zase někdy příště!
Zdroje
https://www.sova.biz/jak-na-tiktok-marketing/#Reklamy_na_TikToku