Sociální síť (anglicky social network) je virtuální prostor, kde spolu registrovaní uživatelé komunikují, sdílí informace, fotografie, videa a jsou jim zpřístupněny různé doplňující funkce.
Sociální sítě jsou v současné době často diskutovaným tématem, hlavně kvůli rapidnímu nárůstu počtu uživatelů v posledních letech. Tento významný růst je z velké části výsledkem popularizace mobilních technologií a neustálého růstu dostupnosti mobilního internetu. Mobilní užívání sociální sítě je dle výzkumů nejoblíbenější aktivitou při užívání chytrého telefonu.
Sociální sítě používá dnes přes 3,4 miliardy lidí, tedy cca polovina celosvětové populace. Mezi nejznámější a nejrozšířenější sociální síť patří Facebook, který v roce 2004 založil Mark Zuckerberg, ale samozřejmě jich existuje mnohem víc.
Díky širokému rozšíření a jejich zakomponování do našich každodenních životů jsou sociální sítě skvělou marketingovou platformou, a většina provozovatelů je vůči inzerentům velmi vstřícná.
TIP: Pokud vás zajímá, jak vyprodat sklady díky Facebook, Instagram a Google Ads reklamě s PNO pod 15 % (jako se to povedlo u našeho klienta), případovou studii najdete tady.
Existuje několik druhů sociálních sítí. Každá sociální platforma vznikla s trochu jiným cílem a obsah, který na nich můžete sdílet, a další nástroje, které vám platforma nabízí, tomu odpovídají. Všechna sociální média však spojuje jeden cíl: zlepšovat a budovat vztahy, ať už mezi běžnými lidmi navzájem a nebo mezi firmami a spotřebiteli. A samozřejmě také vydělat peníze.
Dělení sociálních sítí – druhy sociálních sítí
Rozdělit sociální sítě do úhledných škatulek není zas tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. S postupem času se mezi sebou sítě inspirují a implementují nejrůznější nové funkce, aby zachytily více uživatelů (a tím pádem více vydělaly na reklamě).
Jsou různé druhy sociálních sítí, sítě můžeme rozdělit do dvou kategorií podle toho, na co je lidé používají, na sítě osobní a profesní.
Osobní sociální síť nabízí možnosti komunikace mezi lidmi navzájem, kdy uživatel vystupuje sám za sebe. Tyto sociální sítě jsou určeny pro sdílení osobních informací a obsahů. Buďto platforma umožňuje sdílet prakticky všechny informace a není zaměřena na specifický obsah (případ Facebooku), nebo je zaměřena na specifickou oblast – například fotky, video či hudba.
Profesní sociální síť je primárně vytvořena pro komunikaci firem, shánění nových zaměstnanců, sdílení pracovních životopisů a podobně.
Ovšem s nástupem firemních profilů na osobních sociálních sítích se přechod mezi těmito dvěma kategoriemi stává daleko plynulejší.
Sociální sítě lze ale také rozčlenit podle toho, na jakém principu fungují.
Profilově založené sociální sítě a sítě pro networking
Dalo by se říct, že profilově založené sítě a sítě pro networking jsou tradiční formou sociálních sítí. Tyto platformy jsou založené na interakcích uživatelských účtů. Většina těchto sítí od svého založení ale diverzifikovala portfolio služeb, které svým uživatelům nabízí, a přiblížila se spíše obsahově založeným sociálním sítím.
Facebook byl založen Markem Zuckerbergem v roce 2004 a v současnosti je největší sociální sítí na světě s 2,5 miliardami aktivních uživatelů. Facebook je určený pro sdílení a komunikaci uživatelů a jejich vzájemné propojování.
Facebook umožňuje uživatelům sdílet fotografie a videa, organizovat události a uskutečňovat živé přenosy. Skrz profil na Facebooku se uživatelé také mohou připojit k dalším aplikacím, jako například online seznamka Tinder.
Facebook v posledních letech čelí četné kritice kvůli problémům s ochranou soukromí svých uživatelů a s šířením dezinformací a nejrůznějších manipulačních kampaní. Nedávno společnost Marka Zuckerberga pohrozila, že své služby Facebook a Instagram stáhne z Evropy, pokud nebude moci přenášet data uživatelů na servery ve Spojených státech. Takovým způsobem ale Facebook vyhrožoval i Austrálii a žádné stahování se nakonec nekonalo, takže Facebook v Evropské Unii s největší pravděpodobností i nadále zůstane.
Twitter založil Jack Dorsey v roce 2006. Sociální síť Twitter umožňuje uživatelům posílat krátké příspěvky s maximální délkou 280 znaků, známé jako tweety. Tato sociální platforma původně sloužila pro novináře a média k rychlému předávání zpráv, názorů a myšlenek, ale dnes je již používána napříč celou společností.
Uživatelé na Twitteru využívají hashtagy, které sdružují jednotlivá vlákna a zprávy do tematických celků, což zvyšuje přehlednost a dohledatelnost.
Ač se Twitter ze začátku snažil sdílení fotek a videí omezit, v současnosti jsou taková využití Twitteru běžná a začíná se tak také přibližovat obsahové síti.
LinkedIn byl založen v roce 2002 a dnes jej využívá více jak 280 milionů lidí z celého světa. Sociální síť LinkedIn spadá pod profesní sociální sítě. Platforma byla vytvořena pro zviditelnění šancí na pracovním trhů, původně pro profesionály a freelancery, dnes však funguje pro širokou skupinu OSVČ i zaměstnanců. Na této síti se setkávají freelanceři, podnikatelé i zaměstnanci a komunikují mezi sebou o svých profesních zájmech. LinkedIn nabízí funkci vedených blogových a skupinových vláken.
LinkedIn si uživatelé zakládají nejčastěji z důvodu networkingu, vytváření kontaktů a zakázek. Až 66 % personalistů hledá vhodné kandidáty na profesní síti LinkedIn.
VKontakte
VKontakte má obdobné funkce jako Facebook. Je to nejpopulárnější sociální síť v Rusku, oblíbená je také v přilehlých zemích.
Obsahově založené sociální sítě
Tento druh sociálních sítí je primárně založen na sdílení nějakého typu obsahu s ostatními uživateli, kteří pak většinou tento obsah můžou nějakým způsobem ohodnotit nebo okomentovat a také sdílet s dalšími lidmi. Obsahově založené sítě lze dále rozdělit podle toho, jaký typ obsahu se na nich primárně sdílí.
Sdílení fotografií
Instagram je sociální síť, která uživatelům nabízí sdílení fotografií, videí a možnosti interakce v rámci lajkování, komentování a chatování. Mobilní aplikace Instagram uživatelům nabízí nástroje pro úpravu fotografií, včetně řady předpřipravených filtrů.
Instagram byl primárně koncipován pro sdílení fotografií, ale poslední dobou se čím dál více adaptuje ke sdílení videí. Videa uživatelé nyní můžou sdílet ve speciální sekci aplikace IGTV, která nabízí možnost přidávání delších videí a snadné vyhledávání v kanálech. IGTV podporuje formát videa na výšku. Instagram také umožňuje uživatelům zahájit živé vysílání buďto samostatně, nebo s ostatními uživateli.
Instagram stejně jako Twitter používá hashtagy, které sdružují jednotlivé příspěvky do tematických celků, což zvyšuje jejich dohledatelnost.
Instagram podnikatelům nabízí “Nákupy na Instagramu”, což je sada funkcí, díky nímž můžou zákazníci snadno nakupovat ze značkových fotek a videí po celém Instagramu.
Zakladateli aplikace Instagram jsou Kevin Systrom a Mike Krieger z Burbn, Inc. Oficiálně byla spuštěna v roce 2010. V roce 2012 Instagram koupila společnost Facebook. Tyto dvě sociální sítě dnes mnoho funkcí sdílí a jsou reklamě i uživatelsky propojené.
Snapchat
Snapchat je populární aplikace pro posílání fotek a sdílení videí. Jejím velkým lákadlem je, že sdílený obsah automaticky zmizí po zhlédnutí adresátem, nebo po uplynutí určitého času. Veškerá komunikace byla na Snapchatu původně výhradně soukromá, Snapchat se ale postupně otevřel a nabízí i veřejný obsah. Snapchat je oblíbený hlavně mladší generací uživatelů.
Snapchat byl první platforma, která umožnila uživatelům přidávat fotky a videa do svého “příběhu”. Tuto funkci od nich pak převzaly další sociální sítě, jako Instagram a Facebook.
Pinterest je něco jako internetová nástěnka, na kterou si uživatelé mohou virtuálními špendlíky připíchnout nápady, které je zaujaly. Uživatelé si mohou vytvořit více nástěnek, každou na samostatné téma. Pinterest také umí reklamu.
Sdílení videa
YouTube
YouTube je největší sociální sítí s videoobsahem. YouTube umožňuje uživatelům videa nahrávat, komentovat, hodnotit a sdílet. Nejčastěji zde najdete videoklipy, hudební klipy, video vlogy či vzdělávací videa a tutoriály. Uživatelé mohou videa ostatních řadit do svých vlastních playlistů a mohou také odebírat své oblíbené tvůrce. Jen těžko najdete teenagera, který nemá nějakého oblíbeného YouTubera.
YouTube nedávno zavedl funkci “YouTube Shorts” pro lepší sdílení kratších videí ve formátu na výšku, čímž se snaží přiblížit se TikToku. Další funkcí, kterou mohou uživatelé na YouTube využít, je “Community tab”, což je sekce profilu, která se otevře každému účtu s více než 500 odebírajícími. Community tab umožňuje tvůrcům komunikovat se svým publikem a sdílet s nimi textové příspěvky, fotografie a videa nebo je nechat hlasovat v anketě. YouTube svým tvůrcům umožňuje monetizovat jejich obsah.
YouTube byl založen v roce 2005 Chadem Hurleyem, Stevem Chenem a Jawedem Karimem s vizí stát se platformou pro sdílení videosouborů. V listopadu 2006 byl YouTube koupen společností Google. Účty uživatelů Google a YouTube jsou dnes propojené.
TikTok
TikTok je sociální síť, na které je možné vytvářet, sdílet a sledovat krátká videa do maximální délky 60 vteřin. Ať už se jedná o taneční kreace, zábavné skeče, hudebně spjatá videa, parodie nebo vzdělávání a návody. Uživatelé mohou ve svých videích využívat části videí ostatních uživatelů a takto na ně reagovat. Aplikace také umožňuje tvůrcům natáčet videoreakce na komentáře na jejich videích.
TikTok je platforma především zaměřena na mladší publikum, takže starší generaci některé trendy mohou přijít naprosto nepochopitelné a můžou se zde cítit zcela mimo svůj živel. Nejvíce uživatelů na TikTok je ve věkové skupině 13 – 24 let.
TIP: Pokud vás zajímá jak dosáhnout PNO (podíl nákladů na obratu) pod 20 % díky výkonnostní TikTok reklamě (5x návratnost investice do reklamy), případovou studii TikTok najdete tady.
Aplikace se původně jmenovala Musica.ly. TikTok je vyvíjen čínskou společností ByteDance a jedná se o největší konkurenci Facebooku a Instagramu na poli sociálních sítí. Po celém světě si aplikaci stáhly už 2 miliardy lidí, a jeho rapidní růst se nejspíše v dohledné době nezastaví.
Vimeo
Vimeo je webový projekt určený pro sdílení audiovizuální tvorby. Nacházejí se zde převážně díla autorská a umělecká. Vimeo je primárně určen filmovým nadšencům a experimentátorům, kteří po zaregistrování mohou sdílet své snímky, názory a postřehy s ostatními.
Vimeo bylo založeno v listopadu v roce 2004 filmovými nadšenci a kreativci Jakobem Lodwickem a Zachem Kleinem, je tedy starší než YouTube. Charakter Vimea je zcela odlišný od charakteru YouTube, Vimeo je zaměřeno na uměleckou komunitu, kdežto YouTube směřuje k zájmům masové společnosti.
Mikroblogging a komunitně orientované sociální sítě
Tyto sociální sítě poskytují platformu pro sdružování nejrůznějších komunit – například komunit lidí, kteří se zabývají stejným koníčkem, kteří poslouchají stejnou hudbu nebo kteří jsou příznivci stejného seriálu. Komunity mezi sebou sdílí relevantní obsah a platforma jim zároveň umožňuje jednoduchou hromadnou konverzaci.
Tumblr
Tumblr je mikroblogovací platforma, kterou v roce 2007 založil David Karp. Tumblr umožňuje uživatelům si jednoduše vytvořit jejich vlastní blog, na který pak mohou přidávat text, fotky, videa či audio stopy. Každý takový příspěvek mohou ostatní uživatelé “reblognout” a tím si ho přidat i na svůj blog, třeba i s nějakým komentářem, který od nich pak další lidé mohou také převzít. Uživatelé mohou příspěvky otagovat podobně jako na Twitteru. Tumblr aktuálně hostuje 542 milionů blogů, z nichž některé patří různým celebritám (zpěvačka Taylor Swift, spisovatel Neil Gaiman) nebo firmám (Netflix).
Tumblr má jako platforma velmi specifickou atmosféru. V roce 2017 Tumblr zakoupil Verizon, pod jehož vedením služba zcela zakázala veškerou pornografii a podobný obsah, čímž Tumblr okamžitě ztratil téměř třetinu všech uživatelů v období tří měsíců. Tento krok pohřbil podstatnou část platformy a skomírání služby postupně pokračuje dodnes, i když daleko pomalejším tempem. V roce 2019 Tumblr přešel do vlastnictví firmy Automattic, která stojí za webovou platformou WordPress. Automattic zákaz obsahu pro dospělé podle všeho rušit neplánuje, ale uvidíme, zda Tumblr dokáže oživit jinak.
Reddit byl založen v roce 2005, když vysokoškolští studenti Steve Huffman a Alexis Ohanian přišli s nápadem vytvořit “titulní stránku internetu”.
Uživatelé na platformu přidávají zajímavé zprávy, obrázky a informace a další lidé jim klikáním na šipku nahoru (upvote) či dolů (downvote) přidělují status relevance a důležitosti. Příspěvky s větším hodnocením mají pak vyšší prioritu při zobrazení dalším uživatelům, a generují jejich tvůrci více bodů karmy. Pod každým příspěvkem mohou vznikat vlákna komentářů.
Reddit je rozdělen na bezpočet dalších podstránek, rozdělených podle tematických kategorií, zvaných subreddity. Každý uživatel s dostatečnou karmou může založit a následně spravovat vlastní subreddit pro určitou komunitu.
Světem nedávno otřásl subreddit r/wallstreetbets. Na tomto diskusním fóru se v roce 2020 začali organizovat drobní investoři, jejichž cílem bylo přivodit ztráty velkým investičním fondům. Zaměřovali se totiž na akcie, u nichž velké fondy spekulovaly na pokles cen, zejména akcie americké společnosti GameStop. Když se po dlouhodobém klesání koncem roku 2020 dostaly akcie GameStopu zhruba na čtyři dolary za kus, začala se o ně komunita drobných investorů zajímat. Velké fondy nákupní tlak drobných investorů neustály a začaly počítat miliardové ztráty, když své pozice nakonec byly nuceny uzavřít. Mezitím redditoři odešli s milionovými zisky.
Behance
Behance je sociální síť pro designéry a kreativní jedince, kteří zde sdílí svoji práci a reagují na tvorbu ostatních. Behance také poskytuje platformu, na které kreativci mohou inzerovat své služby a zaměstnavatelé mohou zveřejňovat pracovní nabídky. Behance také umělcům nabízí možnost živého vysílání jejich tvůrčího postupu. Od roku 2013 Behance vlastní Adobe.
Dribbble
Dribbble je platforma, na které kreativci sdílí design, ilustrace a grafické prvky. Uživatelům slouží pro zpětnou vazbu i inspiraci. Stejně jako Behance, i zde se mohou designéři a zaměstnavatelé kontaktovat s pracovními nabídkami. Dribbble také kreativcům umožňuje na stránce prodávat svou grafiku, jako například fonty, design webových stránek, textury nebo ilustrace.
Závěr
Tyto druhy sociálních sítí jsou v současné době často diskutovaným tématem, hlavně kvůli rapidnímu nárůstu počtu uživatelů v posledních letech. Tento významný růst je z velké části výsledkem popularizace mobilních technologií a neustálého růstu dostupnosti mobilního internetu. Mobilní užívání sociálních sítí je dle průzkumů nejoblíbenější aktivitou při užívání chytrého telefonu.
Existuje několik druhů sociálních sítí. Každá sociální platforma vznikla s trochu jiným cílem a obsah, který na nich můžete sdílet, tomu odpovídá.
Díky širokému rozšíření a jejich zakomponování do našich každodenních životů jsou sociální sítě skvělou marketingovou platformou, a většina provozovatelů je vůči inzerentům velmi vstřícná.
Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.
Mějte se inspirativně!
Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!
Zdroje
https://blog.hubspot.com/marketing/which-social-networks-should-you-focus-on
https://www.nebojteseinternetu.cz/page/3396/socialni-site/
https://www.aktualne.cz/wiki/veda-a-technika/socialni-site/r~i:wiki:1456/
https://sitevhrsti.cz/socialni-site/
https://www.internetembezpecne.cz/internetem-bezpecne/socialni-media/socialni-site/
https://www.menseek.eu/3-typy-socialnich-medii/
https://business.instagram.com/a/igtv?locale=cs_CZ
https://business.instagram.com/shopping
https://www.zive.cz/snapchat/sc-655/default.aspx
https://www.kucharkaprodceru.cz/jak-na-pinterest/
https://support.google.com/youtube/answer/9409631?hl=en