Každý rok přináší nové a nové inovace na poli sociálních sítí. Rok 2021 rozhodně nebyl výjimkou. Jaké změny přinesl tento rok pro uživatele velkých hráčů Facebook a Instagram? Nových funkcí a možností není vůbec málo. Facebook novinky 2021 a 2022 – jdeme na to!
Facebook novinky – Z Facebooku je Meta
Nejdříve něco málo ke společnosti, která obě sociální sítě vlastní. Mark Zuckerberg v říjnu na konferenci oznámil, že se společnost Facebook přejmenuje. Nové jméno společnosti je Meta.
Zuckerberg prý tlačil na přejmenování Facebooku kvůli tomu, že chtěl jasně oddělit sociální platformu od budoucích záměrů firmy. Podnik totiž několik posledních měsíců pracuje na plánech vlastního virtuálního vesmíru, který nazývá metaverse. Metaverse by měl sloužit k prezentaci produktů, hraní her a setkávání lidí.
Kritici ale tvrdí, že rebranding je zastíracím manévrem a společnost se pouze snaží odlákat pozornost od existujících problémů.
Nejslavnější sociální síť na světě nadále ponese jméno Facebook, stejně tak ostatní služby, které pod společnost Meta spadají, jako Instagram a WhatsApp. Změna je to tedy opravdu jen kosmetická, a nejspíše si jí brzy všichni rychle přestaneme všímat.
Facebook Pixel nahrazen Conversions API
V reakci na konec cookies třetích stran Facebook přišel s novinkou zvanou Facebook Conversions API, která nahradí Facebook Pixel. Efektivita pixelu se kvůli změnám v prohlížečích a na mobilních platformách snižuje.
Conversions API je nástroj vytvořený pro inzerenty, který umožňuje pomocí dat cílit, optimalizovat a měřit Facebook kampaně, stejně jako Facebook pixel. CAPI ale sdílí data přímo ze serverů Facebooku, místo cesty přes prohlížeč, čímž předchází ztrátě podpory cookies. S daty je zacházeno jako s daty z pixelových událostí, čímž tento systém umožňuje inzerentům monitorovat konverze a adekvátně upravovat svou kampaň ve Facebook Ads Manageru.
Výhodou CAPI je, že bude méně náchylné k problémům v případě špatného spojení nebo spadnutí prohlížeče. CAPI je také nastaveno, aby respektovalo nastavení soukromí uživatelů Facebooku.
Conversions API umožňuje shromažďovat a sdílet data o zákaznících, abyste lépe porozuměli úspěšnosti kampaní a mohli spouštět účinnější reklamy.
Facebook doporučuje pomocí Facebook Conversions API posílat stejné konverzní události, jaké byste posílali pomocí Facebook pixelu. Posílat můžete také doplňkové události po konverzi, které Facebook pixel nesleduje.
Facebook novinky – změny algoritmů sítí
Facebook nově bude upřednostňovat příspěvky ve skupinách a událostech. Po redesignu platformy je na ně kladen větší důraz, protože jsou to dva největší důvody, proč lidé navštěvují Facebook každý den.
Zavádí se také seznam doporučených hashtagů. Na základě rozpoznání textu se uživatelům zobrazí návrhy #klíčovýchslov pro konkrétní post. Uživateli se zároveň ukáže, kolik příspěvků na Facebooku obsahuje stejný hashtag, podobně jako je tomu na Instagramu. Tato funkce se zatím stále testuje, ale je velmi pravděpodobné, že jakmile bude plně spuštěna, přinese výrazné změny v potenciálu dosahu a vyhledávání.
Facebook i nadále preferuje obsah ve formě videa, a bude ho uživatelům ukazovat častěji. Pozor, video musí být nahrané přes platformu Facebook – odkazy mimo síť, jako například na YouTube, se takové oblibě od algoritmu netěší.
Změna v algoritmu Instagramu má efekt spíše na běžné uživatele než na firemní účty. Instagram totiž uživatelům v jejich vlastním feedu nabízí příspěvky a profily, které nesledují, ale mohly by je zajímat. Tyto nabízené účty by pro uživatele měly být relevantní na základě profilů, které už sleduje. Instagram nabízí témata podobná těm, o kterých ví, že daného uživatele zajímají, a funkci EXPLORE vlastně přesunul do uživatelova feedu.
Výsledkem je ale ještě méně místa pro lidi a účty, které už uživatel sleduje, a jejich příspěvky se mu tak zobrazují čím dál méně. Každý má naštěstí možnost si toto nabízení příspěvků vypnout.
Automatizace
Facebook pokračuje ve své snaze o automatizaci. Novinkou je nyní to, že Facebook sám rozhodne o tom, zda konkrétního uživatele, který kliknul na vaší reklamu, odkáže na vaši webovou stránku nebo do Obchodu na Facebooku či Instagramu.
Obchod lze vytvořit v Commerce Manageru, který se v roce 2021 dokonce dočkal vylepšeného Reportingu.
Inzerce v Reels
Instagram Reels (v aplikace jako Sekvence) vám umožňují tvořit a upravovat krátká full-screenová videa na výšku s různými efekty, texty, hudbou… Je to vlastně kopie aplikace TikTok. Mezi jejich přednosti patří to, že je uživatelé mohou snadno objevovat i bez nutnosti sledování profilu.
O jejich oblíbenosti svědčí i fakt, že jsou v USA k dispozici i ve facebookové aplikaci, ve které uživatelé mohou tato krátká videa tvořit, komentovat, lajkovat i sdílet. Na rozdíl od Instagramu, kde se maximální délka organických Reels prodloužila z 30 vteřin na celou minutu, jsou ty facebookové omezeny délkou třiceti vteřin. To se ale nejspíš také změní.
Tento formát Instagram spustil v srpnu 2020 a nově jej mohou využívat i inzerenti, a to v zemích, ve kterých je lze konzumovat jako organický obsah.
Uživateli se reklama zobrazí po zhlédnutí minimálně čtyř organických Reels. Reklama je přeskočitelná a může trvat maximálně 30 vteřin.
Novinkou je i to, že placené Reels jsou nyní součástí i automatického umístění. Pokud tedy z nějakého důvodu nechcete toto umístění využívat, musíte si ho v reklamní sestavě ručně vypnout.
Placené Reels se nedají využít pro branded content či politické reklamy, nelze ani finančně podpořit organické Reels. Zatím.
Nově jsou také u Reels k dispozici přehledy a statistiky, takže můžete mít pod kontrolou i tyto příspěvky. Přehledy u příspěvků Reels naleznete po kliknutí na tři tečky a následně na možnost Zobrazit přehledy.
Vyhledávání hudby s Audio záložkou
V průběhu léta se na Instagramu objevila nová záložka Audio ve vyhledávání. Jejím cílem je podpořit primárně engagement u Reels – Instagram chtěl uživatelům dát příležitost vyhledávat je podle jejich oblíbených písniček.
Vyhledávání funguje velmi jednoduše. Uživatel zadá název své oblíbené písně a po rozkliknutí se zobrazí aktuální nabídka Reels, které tuto skladbu použily. Díky této funkcionalitě mají také přehled o nejúspěšnějších Reels jako inspiraci, a navíc si skladbu můžou uložit pro další využití.
Změny v plánování příspěvků
V roce 2020 Facebook představil nástroj Facebook Business Suite, který funguje jako centrální místo pro správu firmy na Facebooku, Instagramu i v Messengeru. Business suite vám umožňuje plánovat příspěvky předem, čímž ušetříte čas a současně neztrácíte spojení s komunitou.
Zveřejněný i nezveřejněný obsah nově můžete snadno a efektivně plánovat a kontrolovat z jediného kalendáře, takže se k němu stejně snadno a efektivně dostanete. Budete mít úplný přehled o svých organických i placených marketingových aktivitách.
Nově můžete v Business Suite na Facebooku a Instagramu vytvářet příběhy pro Stories, zveřejňovat je a jejich zveřejnění plánovat.
Novou funkcí je také možnost ukládání příspěvků ve formě konceptů. V Business Suite vytvořte na hlavní stránce příspěvek nebo příběh jako normálně a až to budete mít hotové, vyberte možnost Uložit jako koncept. Skvěle se to hodí, když právě někam cestujete a dostanete skvělý nápad.
Další novinky pro Instagram Stories
Reklamám ve Stories nově přibyly nálepky s odpočtem času. Ty lze přidat do nově vytvořené reklamy ve správci reklam. Musí se ale jednat o existující organický příspěvek.
Také se brzy globálně dočkáme experimentu, ve kterém bude Instagram pouštět dvě reklamy od různých inzerentů za sebou. To by mělo uživateli zajistit plynulejší a nerušený čas strávený ve Stories.
Mezi další Instagramové novinky patří prodloužení videoreklam a spuštění reklam i v záložce Obchod. V reklamách v záložce Obchod smí inzerenti propagovat produkty, které mají na profilu zalistované. Prostřednictvím sponzorovaných postů lze v záložce Obchod zvýraznit konkrétní produkty.
Instagram konečně prodloužil dobu stories na 60 vteřin. V minulosti aplikace automaticky rozdělila natočená videa do sekvencí, jejichž jednotlivé části měly délku maximálně 15 sekund. Při delších záběrech tedy už nebude nutné rozsekávat video na mnoho malých částí. Pokud chcete přidat obsah, který nepotřebujete držet ve feedu formou příspěvku nebo reels, dlouhá Stories určitě oceníte. Možnost minutových Stories zatím není dostupná pro všechny účty, ale to se snad brzy změní.
Facebook novinky v cílení
Od září minulého roku jsou inzerenti, kteří využívají podrobné cílení a optimalizují na konverze, hodnotu nebo událost v aplikaci s optimalizací na konverze, automaticky zahrnuti do rozšířeného cílení. Platí to i pro inzerenty, kteří ve svých kampaních využívají podobný okruh uživatelů s výše zmíněnými cíli. Ti jsou zase automaticky zahrnuti do rozšíření podobného okruhu uživatelů, což umožňuje Facebooku dynamicky rozšiřovat podobné publikum, pokud jeho systém najde lepší možnosti výkonu nad zvolené procento.
Nově není možné využít podrobného cílení ani vlastních publik pro cílení na uživatele mladších 18 let; v reklamních sestavách můžete na nezletilé uživatele cílit pouze na základě věku, polohy a pohlaví.
Úpravy se také dotkly odhadů velikosti publika. Z Potenciálního dosahu, který zobrazoval konkrétnější počet uživatelů odpovídající zadaným kritériím, přešel Facebook k vyjadřování velikosti publika pomocí škál. Škály neukazují konkrétní čísla, ale pouze rozmezí, ve kterém se velikost zadaného publika pohybuje.
Messenger a Direct Message
Messenger chat dostává nová témata a nálepky, mezi nimi například sadu z edice Star Wars. Speciální nálepky také získávají uživatelé z určitých regionů a oblastí.
Facebook také přináší pro hlasové funkce novinku v podobě nahrávání zpráv přes Push-to-talk. Nově pouze stačí stisknout tlačítko pro začátek nahrávání pouze jednou, aby tak měl uživatel při nahrávání zvukových zpráv volné ruce. Hlasové zprávy je nyní možné také tažením doprava archivovat.
Nová témata přišla také do chatu Direct Message, který je zabudovaný chatovací nástroj pro Instagram. Témata ale na rozdíl od Messengeru vstupují do Directu velmi pozvolna.
Aby na tom ale nebyl Instagram Direct oproti Messengeru hůře, i zde se uživatelé dočkali exkluzivních funkcí. Novinkou je například rychlé zasílání fotografií v rámci zpráv.
Nové zobrazení přehledů v aplikaci Instagramu
Velká většina změn se týkala vizuální stránky této sekce. Ale skvělou novou vychytávkou, na kterou je nutno upozornit, je přehled Sledující a nesledující, kde můžete zjistit, zda se Vám daří oslovit také nové uživatele a jak vám v tom pomáhají jednotlivé typy příspěvků.
Vložení Instagramového profilu na webové stránky
Instagram nyní nabízí možnost vytvoření speciálního HTML kódu Instagramového profilu, což umožní jeho vložení na jakoukoliv webovou stránku. Pokud nechcete, aby váš profil mohl jen tak někdo umístit na jakékoliv stránky, můžete tuto možnost samozřejmě vypnout.
Instagram si od této novinky slibuje lepší zapojení uživatelů, zejména nalákání i mimo samotnou sociální síť. V tuto chvíli je funkce, z neznámých důvodů, dostupná pouze pro uživatele v USA. Kdy se rozšíří mezi všechny uživatele zatím není jasné.
Společné publikování příspěvků Collab
Při klasickém postování Reelu nebo příspěvku na feed máte nyní možnost pozvat nějaký další Instagramový účet ke spolupráci.
Funkci Collab neboli funkci Pozvat spolupracovníka najdete v možnostech při přidávání příspěvku, na stejném místě, kde byste klasicky označili jiný profil. Můžete označit a collabovat s celkem 20 lidmi – to znamená, že můžete například označit 10 profilů a collabovat s 10 dalšími, nebo neoznačit žádný profil a collabovat s 20.
Účet, který ke spolupráci vyzvete, musí tuto spolupráci schválit. Výsledkem je to, že jedna fotka, kterou postujete, se objeví na účtech obou spolupracujících profilů. U fotky se potom objeví profilové fotky obou účtů a oba uživatelé jsou tak uvedeni jako autoři příspěvku. S ostatními autory pak budete následně sdílet i statistiky.
Tuto funkci můžete využít například při spolupráci s influencery nebo naopak firmami. Pokud víte, že byste fotku svého partnera na svůj profil tak jako tak repostovali, tato funkce vám ušetří pár minut práce.
Zásadní vliv na engagement funkce zatím ale nezaznamenala.
Odkazy v Instagram Stories
Dlouhou dobu byla možnost přidávání odkazů do Stories na Instagramu dostupná jen pro účty, které měly nad 10 000 sledujících, nebo pro verifikované účty. Tyto odkazy byly ve formě funkce SWIPE UP. To se ale všechno mění.
V roce 2021 už ale Instagram zpřístupnil možnost přidávání odkazů všem účtům. Nově se také odkaz do Stories vkládá pomocí samolepky a uživatelé na něj mohou kliknout hned při zobrazení Stories. Zanedlouho po této změně přidal Instagram navíc ještě možnost vytvoření vlastního textu samolepky, takže si můžete odkaz přizpůsobit vašemu stylu.
Skrývání reakcí To se mi líbí na Instagramu
Pro většinu účtů se odemkla možnost skrývání srdíček (lajků, reakcí To se mi líbí) u příspěvků. Je možné nejen skrýt počet lajků u vlastních příspěvků, ale je také možné nastavit skrytí lajků u příspěvků všech ostatních uživatelů.
Můžete tak učinit v nastavení profilu. V nastavení profilu otevřete sekci Soukromí, kategorii Příspěvky. Zde si můžete po otevření zvolit možnost Skrýt počet To se mi líbí.
Notifikace o výpadku služeb
Instagram testuje funkci, která uživatele upozorní, když dojde k výpadku služby nebo nějakému technickému problému. Aplikace by tak měla činit za pomoci notifikací, ne však pokaždé. Uživatelé budou upozorněni až poté, co síť vyhodnotí, že je to vhodné – konkrétně tedy pokud usoudí, že jsou uživatelé služby zmatení a hledají odpovědi na to, co se aktuálně se sítí děje.
Než bude funkce nasazena globálně, bude po několik měsíců probíhat její testování pro uživatele na území USA.
Zveřejňování příspěvků z počítače
Instagram za celou dobu svého fungování umožňoval zveřejňování příspěvků pouze z mobilní aplikace. Rok 2021 ale přinesl neuvěřitelnou změnu – Instagram nyní umožní nahrávat fotky do feedu přímo z desktopu. Tato funkce pravděpodobně zpohodlní práci nejednomu správci firemních sociálních sítí.
Závěr
Sociální sítě se neustále zlepšují. Jejich vývojáři přináší uživatelům další a další novinky. Udržet se změnami tempo a přizpůsobovat se jim může dát pořádnou práci.
Rok 2021 byl zaručeně rušný, nejen co se týká novinek na Facebooku a Instagramu. Facebook bojuje s koncem podpory cookies třetích stran zavedením Conversions API, které by mělo akce uživatelů reportovat mnohem spolehlivěji, a Instagram kapitalizuje na úspěchu TikToku silnou podporou funkce Reels.
Tyto změny se dotkly jak běžných uživatelů, tak inzerentů. Je důležité se s nimi dobře seznámit a porozumět jim, abyste mohli na Facebooku a Instagramu nadále pohodlně fungovat.
Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.
Mějte se inspirativně!
Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!
Zdroje
https://www.facebook.com/business/news/how-conversions-api-gets-businesses-closer-to-customers#
https://www.mediaguru.cz/clanky/2021/12/souhrn-inzertnich-novinek-na-facebooku-a-instagramu/
https://bgram.cz/10-trendu-ktere-budou-vladnout-instagramu-v-roce-2021/
https://www.facebook.com/business/news/new-facebook-business-suite-features-including-stories#
https://www.scalio.cz/novinky-z-instagramu-jaro-2021/
https://dotekomanie.cz/2021/12/instagram-pridava-novinky-a-chysta-jednu-vetsi-zmenu/
https://www.socialboa.com/blog/jake-novinky-prinesl-instagram-v-roce-2021
https://www.socialmediaexaminer.com/how-to-use-the-instagram-collab-feature-for-posts-and-reels/
https://celyoturismu.cz/instagram-2021-leto-plne-zmen/
https://jablickar.cz/souhrn-novinek-pro-instagram-ktere-do-neho-jiz-dorazily-nebo-teprve-dorazi/