V polovině roku 2020 přišel Instagram s novým formátem krátkých videosekvencí. Nazývá se Instagram Reels a je inspirovaný sociální sítí TikTok, kterou si oblíbili zejména teenageři a mladí lidé do 25 let (dnes už je na TikToku většina uživatelů starších 18 let). Už na první pohled ale najdeme mezi oběma platformami zásadní rozdíly. Každá z nich má svoje plusy a mínusy a dá se s ní pracovat trochu jinak. Pokud byste chtěli uspět na Instagramu, mrkněte tady. Pojďme si tedy nejprve krátce představit samotný kanál Reels a následně se přesuneme k jeho využití v marketingu i porovnání s TikTokem.
TIP: Pokud vás zajímá, jak vyprodat sklady díky Facebook, Instagram a Google Ads reklamě s PNO pod 15 % (jako se to povedlo u našeho klienta), případovou studii najdete tady.
Jak Instagram Reels fungují?
Princip je jednoduchý, Reels mají svůj vlastní kanál s ikonkou filmu, ale dají se vkládat i do klasického feedu, což kvůli zvýšení dosahu určitě doporučuji. Pro vytvoření stačí kliknout na ikonku pro přidání příspěvku v pravém horním rohu a následně vybrat Sekvence. Případně se na tvorbu Reels dostanete i přes Stories.
Pak už můžete natáčet nebo přidat hotové video z galerie ve vašem chytrém telefonu, jen pozor na to, že obrázky přidat nejdou. Také je možné použít nejrůznější filtry nebo samolepky a žádoucí je i hudba. Pokud možnost přidání hudby máte, určitě ji využijte, tím, že ji uživatelé Instagramu budou hledat, máte větší pravděpodobnost, že se častěji zobrazí i vaše videosekvence. Zde doporučuji navštívit web: tokboard.cz Zde najdete trendy písničky v aktuálním týdnu z TikToku. Vždy je lepší do vašich Reels použít trendy písničky, jelikož ta zvyšuje organický zásah.
TIP: Pokud vás zajímá jak dosáhnout PNO (podíl nákladů na obratu) pod 20 % díky výkonnostní TikTok reklamě (5x návratnost investice do reklamy), případovou studii TikTok najdete tady.
Potom už stačí jen video dobře sestříhat, vybrat náhledový obrázek a napsat krátký text s výstižnými hashtagy podobně jako u klasického postu. Pozor ale na příliš dlouhé texty, u Reels je uživatelé čtou minimálně. Raději se soustřeďte na sdělení, které najdou přímo ve videu a ideálně přidejte i CTA (výzvu k akci).
Sledovat Reels ostatních můžete pod zmiňovanou ikonkou filmového pásma. Kromě toho se zobrazují i ve výsledcích vyhledávání a narazíte na ně také ve standardním Instagram feedu. Většina uživatelů je tam sdílí.
V čem se tento formát liší od Tiktoku?
Instagram Reels mají jiný algoritmus, který jen částečně souvisí s vaším chováním na Instagramu. Naproti tomu TikTok obsah přesně přizpůsobuje tomu, jakou používáte jazykovou mutaci stránek, jaké máte zařízení a jaké jsou vaše oblíbené hashtagy, případně co preferujete v obsahu videa.
Kromě toho je TikTok reálnější. Reels staví podobně jako celý Instagram na estetickém provedení a značkám slouží jako další prodejní kanál. Zajímavou možností je také posílání Reels. Můžete tu natáčet, stříhat a upravovat videa v délce od 15 do 30 sekund, zatímco TikTok nabízí větší časové rozmezí, a to od 3 do 60 sekund. Toto se v roce 2022 změnilo. TikTok umožňuje nahrát videa v délce 10 minut a Instagram Reels do 90 vteřin (červen 2022). V obou případech pak můžete k natáčení používat pouze smartphone.
Hlavní výhodou Instagram Reels je snadnější získání nových fanoušků
Zatímco se stories a pevnými posty v Instagram feedu je dnes bez propagace velmi obtížné oslovit nové uživatele, se zajímavým Instagram Reels se vám to může podařit. A dokonce poměrně jednoduše. Nejlepší je skloubit váš produkt s aktuálními trendy a představit ho v tomto kanálu zábavnou formou. K úspěchu u vašich stávajících i nových sledujících vám pomůžou hlavně originální nápady, vtipné střihy a vhodně zvolená hudba.
V poslední době se i v Instagram Reels začaly hodně používat vizuální nebo hlasové filtry a také je možné vtipně reagovat na sekvenci jiného uživatele. Pokud ale chcete působit seriózně, s těmito funkcemi to určitě nepřehánějte. Velmi záleží na tom, v jakém oboru se pohybujete a co fanouškům, respektive potenciálním klientům nabízíte.
Pravidelná a konzistentní tvorba
Stejně jako u běžných postů ale musíte být konzistentní. V poslední době se uvádí, že byste měli publikovat alespoň jedno Instagram Reels týdně a k tomu samozřejmě nesmíte zapomenout ani na 2 až 3 pevné příspěvky za týden a nejméně jedno Stories denně. Sám jsem v roce 2022 otestoval publikovat Reels 1x denně a můj profil konečně začal po dlouhé době růst. Dosahy šly prakticky z nuly na stovky tisíc zhlédnutí mých příspěvků.
Snažím se testovat různá témata a různé formáty Instagram Reels. Nicméně už teď po pár videích vidím, že to je aktuálně nejlepší nástroj pro růst profilu na Instagramu.
Mezi nevýhody tohoto formátu patří časová náročnost a složitý algoritmus
Narozdíl od stories vám vytvoření Instagram Reels zabere mnohem více času, třeba i několik hodin. Za získání nových interakcí a případně i followers to ale určitě stojí.
PRO TIP
Chcete, aby vám profesionálové pomáhali s tvorbou video obsahu na sociální sítě?
TikTok videa, Instagram a Facebook Reels, YouTube Shorts.
Získejte 10 tisíc nebo 100 tisíc zhlédnutí u vašich videí a prodávejte jednoduše!
A cena? Nebojte, majlant to není. Více se o této službě stříhání krátkých videí na TikTok a další sociální sítě dozvíte zde.
Jak taková videa vypadají? Mrkněte např. ke mně na TikTok.
Výhodu samozřejmě máte, pokud prodáváte vizuálně zajímavý produkt, třeba i v několika barevných variantách, které můžete v jednom videu odprezentovat. Na druhou stranu je tento formát velice variabilní a funguje i produktům a službám, které nemusí jen fotkami ve feedu zaujmout. Pokud byste chtěli investovat do zaručeného generování nových fanoušků a zásahu, investujte do reklamy… vizuální produkty budou dobře fungovat i v reklamě na Facebooku a Instagramu. Také reklama v Google Ads funguje skvěle, hlavně Google Shopping Ads nebo YouTube Ads. No a pokud byste měli připravený obsah i na TikTok, TikTok reklama má neskutečně levné ceny.
Točit Instagram Reels, přejít na Tiktok nebo tvořit na obou platformách?
Každému funguje něco jiného, univerzální odpověď na tuto otázku tedy neexistuje. Pokud na to ale máte časové a finanční možnosti, nebojte se vyzkoušet obojí. Rozhodně byste se měli na TikToku těšit většímu organickému zásahu. Pokud se vám kapacit nedostává, raději se soustřeďte na kvalitu a vyhrajte si s obsahem jen na jedné z těchto sociálních sítí.
Záleží i na konkrétním typu produktu, účelu kampaně nebo vaší cílové skupině. Pokud vás sleduje hlavně generace Z, určitě se TikToku nebojte. Pokud ale máte followery okolo 40 let, nejspíš vám bohatě stačí Reels.
Úspěch slaví s Instagram Reels i velké značky
V rámci Instagram Reels musíte počítat s velkou konkurencí, tvoří je i nejznámější světové značky. Na druhou stranu se od nich můžete inspirovat a kdo ví, třeba se i některá z vašich videosekvencí stane virální.
Miliony diváků si oblíbili například Reels od luxusní módní značky Louis Vuitton, které jsou velmi nápadité a zároveň kvalitně zpracované. Nechybí zajímavé vizuální efekty ani skvěle vybraný hudební podkres. Zároveň ale mají videa také informativní hodnotu a získáte díky nim přehled o aktuálních kolekcích. Jasně to dokazuje, že i luxusní značka na tuto platformu patří.
Několika miliony zhlédnutí se může pochlubit i Red Bull France, který je známý svým moderním a nekonvenčním přístupem. Jeho představitelé se rádi pouští do nových věcí a baví je interakce s fanoušky, brzy se tedy pustili i do Reels a udělali jen dobře. Několik videí se už stalo virálními.
Spoustu zajímavých tutoriálů, líčení i nákupní inspirace najdete zase v Reels oblíbeného kosmetického prodejce Sephora.
Závěr
Ať se rozhodnete pro Instagram Reels, TikTok nebo obojí, z marketingového hlediska neuděláte špatně. Sociální sítě jsou na vzestupu. Za mě máte zelenou. Budu vám držet palce!
Případové studie naší práce najdete tady.
Denně sdílíme hodnotné tipy na svůj LinkedIn, Threads, TikTok, Facebook, X, YouTube a Instagram. Najdete tam další tipy pro vaši reklamu a na osobním Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.
Mějte se Reelsově!
Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce O mně, mé hodnoty naleznete na stejné stránce a mé služby najdete na stránce specializace zde. Pokud byste si chtěli ověřit kvalitu mé práce, mrkněte tady.
Tak zase někdy příště!
Zdroje
https://newsfeed.cz/instagram-spustil-nastroj-reels/
https://pooh.cz/2021/02/07/tiktok-vs-instagram-reels-v-infografice/
https://www.socials.cz/cs/instagram-reels-jak-tento-format-vyuzit-pro-vasi-znacku/
https://www.vyvolej.to/magazin/tiktok-vs-reels
https://www.worldofonline.cz/cs/blog/vse-co-potrebujete-vedet-o-instagram-reels