Hledali jste někdy inspiraci v tom, jaké reklamy má vaše konkurence na Facebooku a Instagramu, a jak je cílí? Tady máte návod na to, jak najít Facebook reklamu konkurence. Good luck a hlavně je nekopírujte doslovně. 😉
Knihovna reklam Facebook
Knihovna reklam slouží k tomu, abyste viděli, jaké reklamy jakákoliv stránka na Facebooku / Instagramu aktuálně promuje. Původně tento nástroj sloužil k větší transparentnosti sociální sítě Facebook. Facebook totiž v minulosti čelil kritice ohledně ochrany osobních údajů (stále čelí) a také nařčení z ovlivnění prezidentských voleb v USA.
Knihovna reklam na Facebooku vznikla původně k jiným účelům, nicméně nám marketérům může posloužit jako dobrý špehovací nástroj jak najít Facebook reklamu konkurence. Nejenom, že si můžete zahrát na agenty, ale také můžete nástroj využít pro inspiraci nebo přiučení se – co konkurence komunikuje v reklamách, jaké formáty využívá, kam z reklam odkazuje, apod.
TIP: Pokud vás zajímá, jak vyprodat sklady díky Facebook, Instagram a Google Ads reklamě s PNO pod 15 % (jako se to povedlo u našeho klienta), případovou studii najdete tady.
První varianta jak najít Facebook reklamu konkurence
První cestou je jít přímo přes odkaz na Facebook Ad Library. Pojďme si ukázat reklamy třeba na příkladu Air Bank. Do vyhledávacího pole zadejte Air Bank a klikněte na první výsledek – jedná se o originální stránku Air Bank Poté vpravo překlikněte na „All ads“ a voila, přehled aktuálně běžících reklam je na světě.
Druhá varianta jak najít Facebook reklamu konkurence
Jděte na Facebook a tam si skrze vyhledávání najděte Facebook stránku AirBank. Scrollujte dolů, dokud v levém sloupci neuvidíte „Page Transparency“. Klikněte na „See All“ a poté na „Go to Ad Library“. Pokud máte Facebook v češtině, pak se bude jednat o české překlady.
Nyní vidíte, jaké reklamy aktuálně promuje Air Bank. Když tedy budete chtít vědět, kde najít Facebook reklamu konkurence, tady ji najdete. Toto můžete aplikovat na kterékoliv odvětví. Můžete se třeba inspirovat i v zahraničí. Proč ne, když to Facebook Ad Library umožňuje. 🙂
Jak můžete vidět, AirBank má aktuálně zapnutých cca 6 reklam. U dvou reklam využívají více cílení, jelikož vidíme, že reklamy mají stejnou kreativu a textaci.
TIP: Pokud vás zajímá jak dosáhnout PNO (podíl nákladů na obratu) pod 20 % díky výkonnostní TikTok reklamě (5x návratnost investice do reklamy), případovou studii TikTok najdete tady.
Co třeba ale nějaký e-shop? Zkusíme ten největší, ale mezi červenými.
Vidíme, že Facebooková stránka Mall.cz aktuálně promuje 54 reklam. Mezi nimi najdeme reklamy na aplikaci Mall, výhody nakupování na Mall.cz a také reklamy na konkrétní produkty. Můžeme vidět, že Mall.cz u některých reklam využívá dynamické reklamy s algoritmem promování catalog sales. Třeba tady (varianty kreativ).
Dobré je také koukat na nejstarší reklamy. Pokud totiž někdo stále promuje reklamu třeba rok starou, znamená to, že funguje a dává smysl ji promovat. V tomto konkrétním případě je vidět, že Mall má nejstarší reklamu tu, která odkazuje na stažení aplikace Mall. Je stará cca rok.
Politická vsuvka
Jak už jsem na začátku zmiňoval, jeden z důvodů založení nástroje Facebook Ad Library bylo i to, že Facebook chtěl vnést více transparentnosti do politických reklam, jelikož si je vědom toho, že politická reklama na Facebooku dost zásadně ovlivňuje volby. Konkrétním případem bylo zvolení prezidenta Donalda Trumpa v roce 2016.
U nás se můžeme podívat třeba na Facebook stránku Andreje Babiše.
Jak můžeme vidět níže na fotce, od 28. března 2019, do 22. ledna 2021 tato stránka proinvestovala v reklamách 2 544 786 Kč. 20 315 Kč běželo bez upozornění na to, že se jedná o politickou reklamu.
Zároveň můžeme vidět, jak pan premiér promoval reklamu s očkováním na Covid-19 na 3 různé cílové skupiny.
Nechávám zde odkaz na politické reklamy pana premiéra. U nich se totiž můžeme koukat zpátky do historie. No, pokochejte se sami. 🙂
Jak cílí reklamy vaše konkurence?
Teď už víte, jak najít Facebook reklamu konkurence, co takhle kdybyste věděli, jak jsou reklamy cíleny?
Vlezte na svůj Facebook a u každé reklamy jsou vpravo nahoře 3 černé / bílé tečky (podle vzhledu vašeho Facebooku), kde můžete zjistit více o reklamě a jejím cílení.
Mybelka třeba tuto reklamu cílí na lidi, kteří mohou mít potenciální zájem o jejich produkty. Snad mi tím nechtějí něco naznačit. 🙂
Když si ale dáte dohromady kreativu, copy a cílení, tak je jasné, že Mybelka cílí na pány, kteří mohou pro svou drahou polovičku pořídit valentýnský dárek v podobě hezké dámské kabelky.
Jaké reklamy cílí na vás? 🙂 Vyzkoušejte to.
Závěr
Využíváte tento nástroj pro zlepšení vašeho marketingu? Rozhodně nedoporučuji konkurenci kopírovat, nicméně špetka inspirace nikdy nikomu neublížila. 😉
Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.
Mějte se inspirativně!
Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!
Zdroje
https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=political_and_issue_ads&country=CZ