Spoustu z vás bych jistě potěšil, kdybych řekl, že dokonalé a stokrát upravované fotky na Instagramu pomalu nahrazuje přirozenost. Částečná pravda to je, ale pořád platí, že tato sociální síť je postavená na kvalitních vizuálech, krásných fotkách a videích, které do feedu rozhodně patří. Naproti tomu Stories snesou více přirozenosti a určitě je nemusíte příliš upravovat. Samostatnou kapitolou jsou pak Reels. Jak tedy tvorbu vybalancovat, abyste i letos v instagramovém světě uspěli?
Na Biu záleží víc, než si myslíte
150 znaků není moc, ale pokud je využijete na maximum, pochopí uživatelé už z vašeho Bia, na co se zaměřujete a proč vůbec Instagram máte. Zkuste lidem, stručně vysvětlit, kdo jste a co děláte. Zároveň je můžete navnadit na váš e-shop, blog nebo další profily na sociálních sítích. Dejte jim důvod, proč vás mají sledovat a podělte se o svůj příběh. Pomůžou vám k tomu i emotikony a samozřejmě hashtagy.
TIP: Pokud vás zajímá, jak vyprodat sklady díky Facebook, Instagram a Google Ads reklamě s PNO pod 15 % (jako se to povedlo u našeho klienta), případovou studii najdete tady. najdete tady.
Tady jsem natočil video, jak uspět na Instagramu, mrkněte:
Pokud spravujete účet značky nebo e-shopu, nezapomeňte ani na odkaz na web a přemýšlejte také o vlastním hashtagu. Může to být váš slogan nebo jen vtipně využitý název firmy – třeba Kneipp používá #kneippujeme, Vogue Eyeweyar má hashtag #letsvogue apod. Větší brandy pak často používají odlišné hashtagy k různým kampaním. Například Vogue Eyewear letos vytvořila speciální kolekci brýlí a její tváří se stala mladá modelka Millie Bobby Brown. Speciální hashtag tedy zněl #MbbXVogueEyewear.
Algoritmus miluje novinky, nebraňte se jim
Ještě jste nezkoušeli Instagram Reels? I to může být důvod, proč vám v posledních měsících klesají dosahy. Jakmile totiž Instagram spustí nějakou novinku, snaží se vás přesvědčit, abyste ji začali používat. Instagram Reels jsou aktuálně nejvíce fungující formát na Instagramu. Pokud odoláváte, čísla klesají a jakmile ji vyzkoušíte, výrazně stoupnou. Přesvědčte se sami. První patnáctisekundová sekvence má velký potenciál, proto nepodceňte její kvalitu a nepolevujte ani při další tvorbě, přestože počet oslovených uživatelů se pravděpodobně částečně sníží.
PRO TIP
Chcete, aby vám profesionálové pomáhali s tvorbou video obsahu na sociální sítě?
TikTok videa, Instagram a Facebook Reels, YouTube Shorts.
Získejte 10 tisíc nebo 100 tisíc zhlédnutí u vašich videí a prodávejte jednoduše!
A cena? Nebojte, majlant to není. Více se o této službě stříhání krátkých videí na TikTok a další sociální sítě dozvíte zde.
Jak taková videa vypadají? Mrkněte např. ke mně na TikTok.
Jen vtipné Reels nestačí
Pokud není váš profil založen jen na humoru a satiře, ale prezentujete na Instagramu vaši firmu, případně jste influencer, budou u vás uživatelé hledat i rady a inspiraci. Doporučuji tedy pravidelně přidávat tipy z oboru a opírat se o ověřená fakta. Je dokázáno, že čísla lidé milují a příspěvky pak působí profesionálněji. Takové posty ale vůbec neškodí proložit vtipnými videy, která se budou vztahovat k probíraným tématům, ale celkovou komunikaci příjemně odlehčí.
Průvodce
EDIT: v roce 2023 v prosinci Instagram zrušil Instagram Guides (průvodce).
Jako blogeři nebo autoři firemních blogů můžete používat i funkci s názvem Průvodce. Sice nemá tak velký úspěch, jak se čekalo, ale stále není k zahození. A o co vlastně jde? Ve zkratce zde můžete přidávat svoje tipy na určité téma, například na udržitelné módní značky, pražské kavárny, osvědčené recepty nebo oblíbené knihy.
Celková kvalita a vyváženost obsahu
Kvalitní fotky jsou základem, ale určitě nepodceňujte ani texty. Vítány jsou hlavně poutavé popisky delšího rozsahu, které pro přehlednost raději rozdělte do odstavců. Nyní se ale vrátíme zpět k obrázkům. Jestli se pohybujete v kosmetice nebo technologiích, možná by stálo za to zaujmout vlastním filtrem, který bude minimálně pro začátek zdarma. Inspirovat se můžete u těch nejlepších, třeba u značky L’Oreál, která nevidí v beauty aplikacích konkurenci, ale příležitost a vytváří filtry, které na této sociální síti patří mezi nejoblíbenější.
TIP: Pokud vás zajímá jak dosáhnout PNO (podíl nákladů na obratu) pod 20 % díky výkonnostní TikTok reklamě (5x návratnost investice do reklamy), případovou studii TikTok najdete tady.
Taktéž rozhodně nedoporučuji využívat fotky z fotobanky, pokud se má jednat o autentický profil jednotlivce. I firem je to jiné a záleží na vaší strategii. Jako dobrý editor fotek vám postačí Canva, pokud tedy neplánujete fotky nějak zásadně měnit, opět bude záležet na vaši strategii a vašich cílech.
Přispívejte pravidelně a konzistentně
Vždy se vyplatilo být vytrvalý a v dnešní rychlé době to platí dvojnásob. Organický zásah už není jako dřív a bez konzistence bude vaše publikování bez efektu. Většina firem a začínajících influencerů neuspěje jen proto, že nedokáže na tuto sociální síť pravidelně a konzistentně přispívat. Když vám to problémy dělat nebude, máte velkou šanci dostat se na pomyslný instagramový vrchol, minimálně ve vaší komunitě. Nebude to ale hned, přes noc pravděpodobně neuspějete, pokud tedy nevymyslíte novou populární kryptoměnu, nebo se jako influencer nedostanete do nejsledovanější reality show v zemi.
Pokud je na Instagramu vaše cílová skupina a váš produkt nebo služba se dá dobře prezentovat skrze vizuální obsah, pak by Instagram neměl chybět ve vaší obsahové strategii.
Co jsou tzv. powerliky?
Největší váhu už nemají srdíčka, důležité je hlavně ukládání a sdílení. Výjimku ale tvoří takzvané powerliky, které vás můžou dostat na přední pozice ve vyhledávání přes kartu Prozkoumat. Zjednodušeně řečeno se jedná o liky od větších profilů ve vaší oblasti zájmu neboli niche.
Získat je můžete například tak, že se budete u těchto účtů inspirovat. Když se to obsahově hodí, klidně je i označte, ptejte se jich na názor apod. Stejně tak se snažte poznat jejich sledující, které jednoduše najdete na jejich profilu. Právě tyto uživatele máte velkou šanci zaujmout i vy. A když jim olajkujete a okomentujete fotky, případně některé z nich začnete sledovat, vaše šance se mnohonásobně zvýší.
U filtrů platí, že méně je více
Přehnané změny barevnosti a ladění feedu na úkor jiných kvalit už se dnes nenosí. Na druhou stranu je dobré fotky lehce upravovat a používat stále stejný filtr, abyste byli snadno rozpoznatelní. Úplná změna barevnosti šatů je ale u fashion značky nebo u módního influencera spíše na škodu, podobně jako jiná barva sedačky u prodejce nábytku. Jestli ale patříte mezi cestovatele nebo lifestyle blogery, s barvami si můžete vyhrát o něco více.
Ptejte se svých sledujících
Většina vašich followerů bude nadšených, pokud uvidí, že je zajímá váš názor. Někteří se určitě i rádi vyjádří prostřednictvím funkce Otázky. Na ankety, kvízy a emoji slidery ale samozřejmě reaguje mnohonásobně více lidí. Právě tyto nástroje se tedy dají využít k plánování strategie a úpravě obsahu. Mezi osvědčené tipy patří dotazy z vašeho oboru nebo přímo otázky na to, co ve vašem profilu chybí, případně by mohlo být zastoupeno více. Jestliže píšete food blog, zeptejte se vašich sledujících na oblíbený recept, nechte si poradit s výběrem nových talířů apod.
Investovat do placené reklamy nebo do správce sociálních sítí?
Moje zkušenosti potvrzují, že většině firem se vyplatí oboje. Výhodou oproti Facebooku přitom je, že i s nízkým budgetem se můžou vaše dosahy výrazně zvýšit. Samozřejmě, pokud reklamu na Facebooku a Instagramu správně nastavíte a propagujete kvalitní obsah. S tím vám pomůže právě profesionální Social Media Manager, který může fungovat jen jako konzultant, nebo jako kompletní správce vašeho profilu. Záleží, kolik času věnujete Instagramu vy sami a jaký máte rozpočet. Zpravidla se vyplatí také finanční podpora soutěží, ke kterým se tímto dostávám. Rozhodně doporučuji pracovat i s videem v rámci vaší prezentace, což je jeden z nejpopulárnějších formátů na Instagramu.
Pokud máte vizuální produkt a chcete své produkty tlačit skrze placenou propagaci pro získání většího povědomí, doporučil bych vám YouTube reklamu. Pokud vám jde o konverze, pak to bude Google Ads. No a pokud chcete prodávat v rámci B2B (rozdíl mezi B2C a B2B najdete zde), pak doporučuji LinkedIn reklamu nebo Twitter reklamu.
Aby soutěže přinesly požadované výsledky
Soutěže se v prostředí Instagramu stále těší velké oblibě. Průměrně získávají až 3,5x více lajků a 65x více komentářů. Účty s pravidelnými giveaways navíc rostou až o 70 % rychleji než ostatní. Kromě zaplacení propagace je důležité se soustředit na formu giveaway, která by měla být snadno pochopitelná a ideálně i zábavná. Pozor také na to, že je potřeba splnit pravidla Instagramu. A nakonec už zbývá jen stanovit co nejjednodušší podmínky účasti, termín a výhru/výhry. Jen si dejte na to, aby se soutěže nezúčastnili uživatelé, kterým je váš profil ukradený. Nezapomínejte, že cílem soutěže je získat nové sledující, ale je potřeba si jé poté udržet a přetavit je ve skalní fanoušky.
Kdy a jak spolupracovat s influencery?
Spolupráce musí dávat smysl oběma stranám. Také záleží jaká generace je vaší cílovou skupinou, dle toho bych vybíral influencera, který bude zapadat do této marketingové strategie. Firmě i influencerovi by měla přinést více benefitů než jen peníze a nové sledující, jde také o nové kontakty, popularitu, dárky do soutěží apod.
Ideální je si všechno ujasnit ve smlouvě, a to u barteru i spolupráce za finanční odměnu. Tím se vyhnete tomu, že po vás bude značka chtít příliš mnoho výstupů a jako influencer zase musíte dodržet plnění v domluveném termínu. I v roce 2023 raději připomínám, že spolupráce mimo vaše téma nebo s neoblíbenými brandy jsou naprosto zbytečné a nepřinesou žádné výhody ani jedné straně. Ideálně se jim tedy vyhněte obloukem s soustřeďte se na ty dlouhodobé a smysluplné.
Je potřeba mít jasný plán
V současné době už se nevyplácí postovat na Instagram cokoliv bez rozmyslu. Jak od firem, tak od influencerů se očekává, že budou svůj obsah dobře plánovat. Pomoci mohou aplikace třetích stran, které dokonce bývají pro jeden profil zdarma. Mezi ně patří například Kontentino (osobně používám), Planoly, Preview nebo Later. Díky nim vidíte, jak jednotlivé obrázky vypadají vedle sebe a celkově si můžete komunikaci připravit. Osobně se mi osvědčilo vytvářet plán na dva až čtyři týdny dopředu, ale je to hodně individuální.
U firemních účtů určitě doporučuji placené nástroje, jako je Kontentino či Zoomsphere a pro vyhodnocování například nástroj od Socialbakers. A hlavně by celkově mělo jít o promyšlenou součást marketingové strategie, ne jen občasnou výplň pracovní doby marketingového specialisty. V ideálním případě doplňuje prezentace na této sociální síti další online i offline komunikaci firmy a celkově s ní rezonuje.
Promyslet hashtagy se vyplatí
Tato řekněme klíčová slova se na Instagramu používají už od začátku. Jejich význam ale vzrostl, protože dnes už hashtags můžete i sledovat a nyní bez nich téměř nemáte šanci příspěvky dohledat, minimálně pokud se nedostanou na kartu Prozkoumat. Za strategické hashtagy můžeme považovat ty, které jsou z vaší oblasti zájmu a byly použity řádově tisíckrát až stotisíckrát. U hashtagů s miliony využití by se váš příspěvek nejspíš rychle ztratil a vlastní hashtag můžete mít jeden nebo dva, ale více jich raději nevymýšlejte. Pokud se orientujete na český trh, volte primárně hashtagy v češtině. Budou lépe sedět k českým popiskům a uživatelé se díky nim snadněji zorientují ve vaší nabídce.
Závěr
Instagram je skvělá platforma a já silně doporučuji ji využívat v rámci vašeho online marketingového mixu. Aktuálně se jedná o jednu z nejrychleji rostoucích sociálních sítí, takže by byla škoda toho nevyužít. 🙂
Případové studie naší práce najdete tady.
Denně sdílíme hodnotné tipy na svůj LinkedIn, Threads, TikTok, Facebook, X, YouTube a Instagram. Najdete tam další tipy pro vaši reklamu a na osobním Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.
Mějte se Instagramově!
Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce O mně, mé hodnoty naleznete na stejné stránce a mé služby najdete na stránce specializace zde. Pokud byste si chtěli ověřit kvalitu mé práce, mrkněte tady.
Tak zase někdy příště!
Zdroje
https://bgram.cz/10-trendu-ktere-budou-vladnout-instagramu-v-roce-2021/
https://celyoturismu.cz/instagram-6-tipu-pro-uspesnou-komunikaci-v-roce-2021/