V českém prostředí sice Pinterest není tak oblíbený, ale celosvětově se řadí mezi pětici nejoblíbenějších sociálních sítí. Pokud nabízíte fotogenické produkty určitě zvažte, jestli si tam profil nezaložit. Máte totiž nejlepší předpoklad, že se vám bude dařit.
Z marketingového hlediska je Pinterest zajímavý hlavně přístupem koncových uživatelů. Většina z nich hledá na této sociální síti konkrétní inspiraci, tipy nebo návody. Pokud jim tedy pomůžete daný problém vyřešit, máte částečně vyhráno. Pro začátek stačí přehledné rozdělení pinů (záložek pro ukládání nápadů) na příslušných nástěnkách (boards).
TIP: Pokud vás zajímá, jak vyprodat sklady díky Facebook, Instagram a Google Ads reklamě s PNO pod 15 % (jako se to povedlo u našeho klienta), případovou studii najdete tady.
Při plánování uživatelé ocení nejen tematické, ale také aktuální nástěnky týkající se důležitých událostí během roku. Jednotlivé piny samozřejmě můžete umístit na více nástěnek najednou. Potenciálním zákazníkům tak usnadníte nákupní rozhodování a s velkou pravděpodobností je díky odkazům zavedete přímo na svůj web nebo e-shop.
Co to je sociální síť Pinterest?
Jedná se o inspirativní sociální síť, která slouží jako virtuální nástěnka. Z toho důvodu se na Pinterestu nejvíce daří vizuálně atraktivním produktům. Celosvětově má zhruba 250 milionů uživatelů a asi vás nepřekvapí, že z 80 % převažují ženy. V rámci České republiky jsou statistiky Pinterestu hodně podobné. Z celkových 1,2 milionu uživatelů tvoří 73 % ženy.
Z 90 % si lidé na Pinterest chodí pro nákupní tipy, a to většinou přímo ze svého smartphonu. Často tu hledají i recepty, inspiraci na výlety nebo DIY návody. Ve všech případech ale ocení dobře zorganizované nástěnky se zajímavými piny.
Jak Pinterest funguje?
Po vytvoření účtu můžete okamžitě začít vytvářet obsah. Publikace jednotlivých pinů je velmi snadná a dá se naplánovat přímo v prostředí Pinterestu. Nebudete tedy potřebovat žádné placené aplikace třetích stran, jak je tomu například u Instagramu.
Kromě jednotlivých pinů, neboli záložek s nápady, se dají rovnou vytvářet i celé nástěnky. Na ně je pak možné jednotlivé piny ukládat. Základ každého pinu tvoří kvalitní obrázek a poutavý popis, do kterého můžete přidat link na e-shop a také CTA (výzvu k akci). Kromě toho doporučuji dát si záležet i na názvu pinu a textu, který by měl být nejen informačně hodnotný, ale také optimalizovaný pro vyhledávače.
A zapomenout nesmíme ani na oblíbenou funkci všech sociálních sítí, kterou je sdílení. Pokud se vám nějaký pin líbí, můžete ho jednoduše sdílet, a to nejen na svojí nástěnce, ale i jinde na internetu.
Čím se Pinterest liší od Instagramu a Facebooku?
Jako zásadní rozdíl se často uvádí časové ukotvení, zatímco jiné sociální sítě většinou zobrazují minulost, Pinterest se orientuje na budoucnost. Pomůže vám plánovat a připravit se na důležité události v osobním i pracovním životě. Často vyjadřuje naše přání a touhy. U firemního profilu jde spíše o to, aby si z jejích pinů tvořily wishlisty a nákupní seznamy ostatní uživatelé.
Z marketingového hlediska je oproti Instagramu velkou výhodou možnost umístění odkazů na web. Navíc není Pinterest tak instantní a zaměřený na komunitu. Jde spíše o dobré nápady, které vám možná pomohou při příštím pracovním projektu nebo při plánování dovolené.
Skvělý PR nástroj nejen pro designéry
Pokud máte firmu v odvětví módy, kosmetiky, designu, handmade tvorby, gastra nebo turismu, Pinterest dokáže váš byznys posunout o úroveň výš. Jako módní návrhář zde můžete přehledně rozdělit svoji nabídku podle jednotlivých kolekcí a jako majitel restaurace jim zase můžete dát na výběr, jestli ochutnají vaše speciality nebo vyzkouší vaše recepty doma. Možností jsou pro jednotlivé obory opravdu tisíce, ať už se orientujete jen na český nebo i na zahraniční trh.
TIP: Pokud vás zajímá jak dosáhnout PNO (podíl nákladů na obratu) pod 20 % díky výkonnostní TikTok reklamě (5x návratnost investice do reklamy), případovou studii TikTok najdete tady.
Profily na Pinterestu, které stojí za to sledovat
Jednou z největších komunit na Pinterestu se pyšní Etsy, americká platforma pro handmade podnikatele. Dalším příkladem skvělé komunikace na Pinterestu můžou být výrobce sportovního oblečení Nordstrom, případně průvodce Lonely Planet. V ČR jsou na Pinterestu populární zejména prodejci bytových doplňků a dekorací, z těch nejznámějších třeba Bonami nebo Almara shop. Spousta firem u nás ale zatím nevyužila potenciál, který jim tato sociální síť nabízí.
Jak začít a vytěžit z této sociální sítě maximum?
Ještě, než začnete tvořit tematické piny a nástěnky, měli byste se zaměřit na URL adresu vašeho profilu a samotný popisek. Spousta uživatelů na váš profil narazí, aniž by vaši firmu předem znala. Zvolte tedy výstižný popisek, který zároveň bude obsahovat nejvyhledávanější klíčová slova z vašeho oboru a také výzvu k akci (CTA) – aby ostatní věděli, jak u vás nakoupit, využít vašich služeb.
Klíčem k úspěchu je kvalitní obsah a pravidelná publikace.
V další fázi přichází podobně jako u jiných sociálních sítí důraz na kvalitu obsahu a pravidelnost. Pokud chcete, aby váš profil na Pinterestu rostl primárně organicky, vybírejte čisté a kvalitní fotografie, buďte konzistentní a také nezapomínejte u všech pinů odkazovat na svůj web. Organické zásahy na sociálních sítích klesají, ale to se zatím Pinterestu tolik nedotklo.
Obrázky, obrázky a zase obrázky
Obecně se vyplatí sledovat trendy a řídit se jimi, u obrázků na Pinterestu to platí dvojnásob. Stejně tak si dejte pozor na jejich velikost, ideální poměr pro zobrazení je v poměru 600 x 900 pixelů. Pokud máte na webových stránkách blog, můžete jednotlivé obrázky z článků uložit i na Pinterest. Pozor si v tomto případě dejte hlavně na jejich pojmenování.
Výhody firemního účtu na Pinterestu
Jedním z největších benefitů byznys účtu je možnost sledovat analytiky, tedy statistiku návštěvnosti, sociodemografické údaje o vašich fanoušcích, počet kliknutí u každého pinu atd. Nejlépe tak zjistíte, jaký obsah vám funguje a kde bude naopak potřeba přidat. Zároveň můžete s Pinterestem propojit svůj web, pokud ho potvrdíte v profilu, otevře se vám přístup k dalším měřitelným datům.
Provozovatelé e-shopů mohou vytvářet také produktové piny, nejen s popisem, ale i s cenou a dostupností vašeho zboží. Existují ale i další typy rozšířených pinů vhodné spíše pro tvůrce, a to články nebo recepty.
Kdy si na Pinterestu zaplatit reklamu?
Pokud máte dostatečný rozpočet, doporučuji využívat placené kampaně pravidelně. Reklamy zatím na Pinterestu není tolik jako například na Instagramu, a tak ji uživatelé vnímají pozitivně. Značkovým pinům se podle statistik dokonce daří lépe než ostatním a celosvětově si až 83 % uživatelů zakoupí produkt, který tam značky propagují.
Placenou propagaci na Pinterestu doporučuji specifickým klientům, pro které se tato platforma hodí a chápou její přidanou hodnotu ve svém marketingovém mixu. Rozhodně to není tak, že bych jej doporučil všem, kterým doporučuji reklamu na Facebooku a Instagramu.
Abyste mohli na Pinterestu promovat reklamu, je třeba mít:
- profil vaší firmy (profil založíte vpravo nahoře skrze tlačítko registrovat se)
- business účet (který může mít až 10 reklamních účtů), business účet si založíte zde
Typy sponzorovaných pinů a možnosti kampaní
Promované piny jsou nejběžnější reklamní piny s jedním obrázkem, jejich vytvoření je rychlé a jednoduché, ale nemusí fungovat tak dobře jako jiné formáty.
Promované video piny vám dávají možnost vyprávět příběh a lépe uvést celý kontext. Videa mohou mít standardní rozměry nebo i šířku na celou obrazovku.
U promovaných pinů aplikace můžete využít ikonu vaší appky a připojit tlačítko pro jednoduché stažení.
Promované carousely nabízejí možnost vložit do jednoho příspěvku až 5 obrázků.
Jak nejlépe naložit s kreativami a na co nezapomenout? Tipy přímo od zdroje najdete zde.
Základem je stanovit budget kampaně, vymyslet pro ni vhodný název, správně ji zacílit, přidat zájmy publika a vhodná klíčová slova. V případě, že máte uloženou vlastní databázi zákazníků, můžete si publikum vytvořit svoje. Pak je samozřejmě nutné kampaň vyhodnotit a příště se řídit podle výsledků.
Každá optimalizace reklamy bude schopna doručovat výsledky podle vašich očekávání. Pokud Budete chtít maximalizovat zásah za co nejnižší CPM, pak volte awareness optimalizaci. Pokud budete chtít generovat nákupy nebo jiné konverze, smiřte se s tím, že CPM bude vyšší a budete muset zvolit conversions optimalizaci.
Doporučuji se vyhnout automatickým publikům a jít spíše cestou toho, kdy si vytyčíte, kdo je vaše cílová skupina a tu si zkusíte vydefinovat v rámci cílení.
Závěr
Pinterest v českém prostředí sice není tak oblíbený jako Instagram, ale to neznamená, že nemá potenciál pro budování vašeho brandu. Zejména pokud podnikáte v oblasti s vizuálně zajímavými produkty a převážně ženským publikem, určitě se této sociální síti nevyhýbejte. Nejprve se zaměřte na kvalitní a pravidelný obsah, který by měl přinést postupný organický růst. Později můžete začít vytvářet placené kampaně.
Zdroje
https://blog.hootsuite.com/how-to-use-pinterest-for-business/
https://www.simplepinmedia.com/pinterest-is-not-facebook/
https://www.fragile.cz/blog/pinterest-a-brand/
https://www.grfczech.cz/vyuziti-pinterestu-v-podnikani/
https://mladypodnikatel.cz/marketa-ubikova-pinterest-je-o-budoucnosti-t15672
https://seteva.cz/5-tipu-k-uspesne-firemni-strance-na-pinterestu/
https://starkmedia.cz/blog/9-tipu-jak-ze-socialni-site-pinterest-vytezit-maximum
https://www.vivantina.com/blog/pinterest-pre-firmy-vsetko-co-potrebujete-vediet/