Pojďme si pro začátek shrnout co to TikTok reklama (někde také chybně uváděný jako Tik Tok, běžně se také setkáme se zkratkou TT) vlastně je. V zásadě nejde o nic, co bychom tu už mnohokrát v jiných podobách neviděli. V základu se jedná o jednu z dalších sociálních aplikací pro mobilní telefony – stáhnout si ji můžete na všechny hlavní mobilní platformy – Android, iOS i iPadOS, kde je možné efektivně cílit svou reklamu na uživatele, kteří tuto aplikaci používají.
TIP: Pokud vás zajímá jak dosáhnout PNO (podíl nákladů na obratu) pod 20 % díky výkonnostní TikTok reklamě (5x návratnost investice do reklamy), případovou studii TikTok najdete tady.
Obdobně jako na Instagramu se dá v omezené podobě dostat k velké části obsahu TikToku i přes webový prohlížeč v počítači a to například na tomto odkazu na sekci Discover. Narozdíl od Facebooku a Twitteru, kde obsah tvoří texty, obrázky a videa, nebo Instagramu, kde je obsah tvořen z obrázků a videí, na TikToku kromě videí nic jiného nenajdete. V tomto se tedy nejvíce podobá YouTube. Ovšem zde asi veškerá podobnost končí.
Pojďme se společně podívat, zda-li je tato platforma pro Vás jako kovaná nebo jsou to zbytečně investované finance a čas. Jdeme na to!
Historické okénko
Aplikace jako taková zatím nemá za sebou nějak zvláště dlouhou historii. Na trhu se objevila v podstatě v roce 2016 a její původ nalezneme v Číně. Jejím předchůdcem byla Musical.ly. Název byl tedy poněkud méně univerzální (rozšířit se ve chvíli, když mám v názvu “music” není úplně nejjednodušší, proto tvůrci zřejmě sáhli k přejmenování – nejde o nic, s čím bychom se nesetkávali i na českém trhu, vzpomeňme například na Notino a jeho původní název Parfums.cz).
Na založení se podíleli vývojáři společnosti ByteDance, jejímž zakladatelem je Zhang Yimingem. V roce 2018 se TikTok stal nejúspěšnější aplikací v USA a kromě angličtiny a čínštiny je nyní také k dispozici ve více jak 75 dalších jazycích. Už se ho začíná bát i dříve neotřesitelný Facebook a jeho Instagram Reels videa, které se objevily před časem na Instagramu a jsou přímou kopií TikToku.
Myslíte si, že je TikTok čínská společnost a že ji vlastní ze 100 % Číňané? Různé jiné mýty vyvracím v tomto videu:
TikTok dnes
Měsíčně TikTok v současnosti aktivně užívá už přes 800 milionů uživatelů, aplikace se dlouhodobě udržuje na vrcholu nejvíce instalovaných programů do mobilu a největší účty už mají desítky milionů fanoušků. Přátelé podnikatelé a marketéři – právě teď je možná nejlepší chvíle k tomu naskočit do tohoto vlaku a využít tento marketingový kanál, TikTok reklama nabývá na síle. Ovšem musíte si dávat pozor na několik věcí, o kterých si povíme v průběhu dnešního článku. Tato platforma rozhodně není pro každého a ne každá cílová skupina se zde vyskytuje. Více detailů o této aplikaci jsem sepsal v tomto článku.
Uživatelské fungování na TikToku
Co se týká prohlížení, tak se jedná z pohledu uživatele o velice jednoduše použitelnou aplikaci, na kterou vám postačí pouze jeden prst, kterým budete přejíždět. Po zapnutí uvidí každý uživatel i neuživatel hlavní stránku, kde je jakýsi výběr toho, co je teď v kurzu – jedná se o veřejnou složku, kde jsou nefiltrována videa. Druhá záložka – dostupná pro přihlášené, zobrazuje obsah, který publikovaly mnou sledované profily. TikTok reklama se nezobrazuje nepřihlášeným uživatelům na desktopu.
Samotný profil
V popisu profilu můžeme najít jeho název (tj. jméno, které nemusí být v rámci sítě zcela unikátní) a unikátní identifikátor se zavináčem (vypadá to takto: @topprofilcz) viditelný pod fotografií. Dále jsou zde veřejně dostupné tři základní metriky: kolik profilů autor sleduje, kolik jich sleduje jeho – a zajímavou metrikou, která je zde také vidět, je celkový součet srdíček, která videa konkrétního tvůrce dostala – tato metrika se dá považovat za orientační ukazatel reálného zásahu.
Vyhledávání na TikToku
Jestliže se rozhodnete někoho na TikToku vyhledat, můžete využít k vyhledávání zvuk, jméno uživatele a hashtag. Hashtagy se zde chovají trochu jinak než jsme zvyklí v jiných sociálních sítích: zatímco na Instagramu nebo Twitteru si pod zadaným hashtagem můžeme prohlédnout veškerý veřejný obsah pod ním označený, na TikToku to tak úplně nebývá.
Specifikace TikToku
Oficiálně je povoleno jeho používání od 13 let, ale mezi námi – je to prostě číslo, co se zadává při registraci a nijak se pak už dále neověřuje. Je to tedy věkové omezení, které je v podstatě nevymahatelné a samozřejmě to vede k tomu, že je v síti registrována i řada dětí pod tímto věkovým limitem.
Jako na každé sociální síti, i zde není problém najít falešné a spamovací účty – to jsou typické problémy, které se objevují od té doby, co se sociální sítě rozšířily a najdeme je i zde. Publikum uživatelů postupně narůstá a rozšiřuje se do starších věkových skupin – opět, analogicky jako jsme to dříve zažili na Facebooku nebo Instagramu: původní uživatelé postupně stárnou a k nim se nabalují starší.
Videa můžete sledovat i bez registrace hned po instalaci aplikace – pro nahlédnutí, jak to zhruba funguje. Tedy není žádný účet potřeba. Když tvoříte videa ve větším, tak se vám hodí, že obsah lze nahrát i přímo z webu i v prohlížeči na klasickém počítači nebo notebooku.
Klasický účet “osobní” určený pro běžného uživatele se dá “povýšit” na Pro účet typu “Tvůrce” nebo “Podnikání”, což se hodí, když chcete mít podrobnější přehled o publiku a počtech zhlédnutí vašeho obsahu. TikTok reklama a správa firemního účtu je velice podobná jako právě na Instagramu. Kde se jenom ten TikTok inspiroval? 🙂
Pokud by váš už TikTok nebavil, tak hluboko v nastavení je i funkce umožňující smazat účet s veškerým jeho obsahem.
Natáčení na TikTok
Délka videí, co zde můžeme najít, se pohybuje v řádu desítek sekund. Typické video má kolem 15 sekund, je orientované na výšku a bylo natočeno na mobil s použitím některého z připravených filtrů a zvuku z hudební banky (dostupné také přímo v aplikaci). Mezi velice oblíbený typ obsahu patří výzvy, kde jde o to, jak “sehrát” scénku do textu nějaké písničky. Tohle je jedna z cest, jak rozjet profil a získat fanoušky – chytit se nějakého z aktuálních trendy témat. Až to budete zkoušet, dost možná zjistíte, že synchronizovat hudbu se scénkou a prostřihy je opravdu o dost složitější, než to vypadá.
Video je ve většině případů nejjednodušší vytvořit přímo v aplikaci – obsahuje totiž editor srovnatelný s nejlepšími mobilními editory videa, který se dá využít jak k natáčení, tak ke střihu, dabování, aplikaci filtrů, natáčení živých fotek, videí typu lip-syncing (typ obsahu, kde se vystupující snaží trefit do zvuku na pozadí) prostě všeho typu obsahu, co na TikToku existuje. Využít se ale dají i dříve zhotovené nahrávky, které se tu dají sestříhat a dobarvit efekty nebo gify.
TikTok jako takový je tvořen poměrně specifickým obsahem a je tvořen v podstatě na vlně trendů. Pokud se tedy nechytnete nějakého zásadního trendu, bude pro vás poměrně náročné se bez většího úsilí na této platformě uchytit. Aby vaše TikTok reklama byla úspěšná, je třeba, abyste tyto trendy respektovali.
Chtěli byste působit na této platformě? Neváhejte mě kontaktovat! Rád vám s tím pomohu.
Koronakrize a TikTok reklama
Během koronakrize se využívání TikToku rozšířilo mezi starší publikum a postupně sem začínají přecházet profesionální influenceři a tvůrci, co už měli před zřízením profilu na TikToku vybudované publikum na YouTube, Facebooku a Instagramu a teď naskakují do rozjetého vlaku této sociální sítě. Namátkou je to třeba ViralBrothers, Jirka Král a další.
Tak jako na jiných sociálních sítích se nemusí TikTok reklama točit jenom okolo nastavení reklamy skrze TikTok Ads Manager, ale může se jednat o spolupráci s influencery.
Typy videí
Ta nejdůležitější a první otázka je samozřejmě content, jaký začít tvořit. Vybral jsem několik druhů videí, ze kterých si můžete vybírat:
Výzvy
Už v dobách před TT jsme se s tím setkali a tady se tato činnost jen akcelerovala. Pravděpodobně jste se už setkali s videi, kde jde o to vyklopit si kýbl vody na hlavu (ice bucket challenge) udělat nějaký cvik (planking challenge), rozjet párty (Harlem Shake challenge), sníst lžíci skořice (cinnamon challenge), předvést taneček (running man challenge) a mnohé další. Další aktuální populární TikTok challenge videa najdete na tomto odkaze.
Tak toho všeho tu máme opravdu dostatek. Mimochodem, pokud vám některý z těchto trendů unikl, doporučuji si je vygooglit a můžete strávit dlouhé hodiny kvalitní prokrastinací. Nicméně tyto výzvy snese i TikTok reklama. Pokud je dobře udělaná, dokážete takto aktivovat velké množství fanoušků.
Trendy
Vánoce, korona, valentýnské dárky, tipy na léto – občas se vynoří téma, o kterém má každý potřebu něco natočit. A tedy proč jít proti proudu, když se můžeme vést na něm – a navíc algoritmy takovéto trendy velice rády podporují. Seznam zajímavých TikTok trendů najdete na tomto odkaze.
Jídlo
Kuchařské návody a recenze jsou sázkou na jistotu. Kvalitně sestříhaný kulinářský obsah prostě táhne a táhnout bude. TikTok reklama dokáže efektivně zapromovat takový obsah a pokud v něm propagujete produkt, pak se může jednat o kvalitní povědomí pro váš produkt.
Taneční videa
Někdy to může vypadat, že TT je jeden velký taneční parket. Tanečních videí je tu prostě neuvěřitelné množství a kreativita tvůrců je opravdu ohromující.
Hudební videa
Zpěv nebo hra na nástroj patří k dalšímu obsahu, co na TT letí. Popularitu originálu pak může navýšit to, když takovéto video začnou používat další tiktokeři v duetech nebo karaoke / lipsync tvorbě.
Lip-syncing
Princip je poměrně triviální a úspěch záleží na kvalitě provedení: vezmete cizí hudbu nebo scénku a pak sehrajete vlastní video tak, aby vám šla slova do pusy.
Návody
Rady jak na to, ukázky jak se něco tvoří, to je prostě další typ obsahu, co táhne. Navíc si tak můžete vytvořit status autority ve svém oboru.
Prodej na TikToku
Teď už snad konečně přejdeme k bodu, který nás všechny pravděpodobně zajímá nejvíce. Jak přes TikTok něco prodat? Je TikTok reklama tou správnou volbou?
První kanál, který se nám zde nabízí a který opět je obdobou toho, co známe odjinud, je oslovení provozovatele některého z populárních účtů – influencera – a domluvit s ním umístění produktu do některého z jeho videí. Tady samozřejmě je potřeba při plánování pamatovat na to, že pokud má být video spjato s některým aktuálně populárním trendem, než se doladí podmínky spolupráce, trend už nemusí být v kurzu – a obecně, i když se podaří rozjet slušně virální a populární video, nejvýše v řádech dnů už zmizí z výpisů – tak se prostě sociální sítě chovají. Proto, pokud má mít kampaň větší a dlouhodobější zásah a hlavně zapamatovatelnost, je zpravidla vhodnější oslovit v delším časovém intervalu několik tiktokerů.
Toho se dá docílit také tehdy, když se podaří trend definovat – narazil jsem na trendové výzvy založené na produktech z IKEA a Coca Cola, které se šířily v různých jazycích po celém světě (přiznám se, že když jsem narazil na trendy, kde byly využívány tyto produkty, nepodařilo se mi rozklíčovat, nakolik to mohlo být rozjeto účelově a nakolik to mohl být jen námět, co se zadarmo a organicky rozšířil pouze díky tomu, jak jsou zrovna tyto značky známé samy o sobě).
TikTok reklama
Dalším kanálem, co můžeme využít, je stará dobrá TikTok reklama (nebo PPC reklama?), zde konkrétně přes obsahovou reklamu a videa.
V první fázi byl TikTok součástí sítě Facebook Audience Network, inzerci zde tedy bylo možné cílit přes reklamní rozhraní Facebook Ads – reklamy takto spuštění pak vypadaly zhruba tak, jak vidíte na obrázcích.
Problémem s tímto řešením spojeným bylo, že jak asi víte, cílení na konkrétní aplikaci v Facebook Audience Network není možné nějak více specifikovat – reklamy takto nastavené tedy současně cílily nejen TikTok, ale i všechny hry a další aplikace, co tam spadají – a prostě nešlo říct – teď spouštím kampaň jen na TikTok.
TIP: Pokud vás zajímá, jak vyprodat sklady díky Facebook, Instagram a Google Ads reklamě s PNO pod 15 % (jako se to povedlo u našeho klienta), případovou studii najdete tady.
Od roku 2020 je toto všechno úplně jinak. TikTok začíná zvolna nasazovat svůj vlastní inzertní systém a rodí se TikTok reklama přímo od TikToku – je to samozřejmě naprosto logický krok. TikTok si tak může říct o úplně jiné peníze za reklamu a nabídnout mnohem širší možnosti inzerce. Jaké formáty TikTok reklama nabízí?
TikTok reklama a její cíle
TikTok reklama má podobné možnosti jako promo na Facebooku a Instagramu, nikdy ale nebude doručovat konverze tak dobře jako reklama v Google Ads, jelikož zde je uživatel již v jiné fázi marketingového trychtýře. Díky reklamnímu manažeru můžete reklamu nastavovat prakticky totožně jako tomu je u výše zmíněných sociálních médií. Na prvním kroku vás čeká výběr cíle reklamy (tedy Advertising Objective).
Můžete vybírat z typických možností jako je maximalizace zásahu a tedy reach optimalizace. Také můžete generovat návštěvnost na svém webu nebo e-shopu skrze traffic optimalizaci, stažení aplikace je také k dispozici, můžete generovat zhlédnutí vašeho reklamního videa, nově je možné spouštět lead ads, což je reklama na sbírání kontaktů / leadů. A nakonec to jsou konverzní kampaně. Ty se nám zatím neosvědčily (vždy lépe fungovaly na FB a IG, ale i tak se dá očekávat zásadní posun v konverzních kampaních do budoucna).
TikTok reklama má možnost vypnout komentáře
Oproti Facebooku a Instagramu je u TikTok reklamy možné vypnout možnost komentování reklamy od uživatelů na platformě. Několik klientů tuto možnost poptávalo při spouštění reklamy na Facebooku a Instagramu, ale tam tato možnost nebyla. TikTok jakoby vyslyšel přání advertiserů. Také je možnost vypnout stažení videa, jelikož na TikToku lze stahovat videa ze sítě přímo v aplikaci. Stačí na videu podržet palec a ukáže se vám možnost video stáhnout.
TikTok reklama možnosti cílení
TikTok reklama nabízí podobné možnosti cílení reklamy jako jiné sociální sítě. Nechybí možnost cílit podle věku, pohlaví, lokace, jazyka, případně podle vlastněného zařízení a nebo operačního systému, který váš smartphone využívá. Také je možnost cílit na cenu zařízení, ze kterého uživatel TikTok navštěvuje. Zajímavostí ale je, že TikTok reklama vám nativně nabízí různé cílení dle zájmů, což je obvyklé, ale pak zde jsou dvě možnosti. Lidé, kteří měli nějakou interakci s druhem obsahu v určité kategorii a lidé, kteří sledují nebo zobrazili profil v určité kategorii. První možnost lze stáhnout na časové období 7 nebo 15 dní.
Dám příklad. S první možností můžete zacílit lidi, kteří v posledních 7 dnech dokoukali video v kategorii business & finance education. S druhou možností můžete zacílit uživatele, kteří začali sledovat profil v oblasti technologií. Zde není možnost časově omezit. Obě tyto možnosti vám dávají možnost perfektně zacílit na cílovku, která by mohla mít zájem o vaše produkty a služby, a která je navíc aktivní na TikToku.
Další zajímavostí je, že TikTok reklama nabízí možnost cílení na uživatele, kteří mají konkrétního operátora. Typicky se dá využít, pokud jste O2 nebo VF a chcete mluvit k zákazníkům T-Mobile.
V neposlední řadě je zde možnost pracovat s frequency capem a nebo také s bid capem, což jsou standardní možnosti, které Facebook a Instagram také nabízí.
Co ale například FB a IG nenabízí je, že v rámci TikTok reklamy je možné cílit reklamu na uživatele, kteří zobrazili vaši reklamu, ale neudělali žádnou akci. U jiných sítí je možnost cílit na uživatele, kteří nějak interagovali s vaší reklamu (dali jí like, share, komentář, nebo navštívili vaší stránku, případně viděli nějakou část vašeho videa).
TikTok reklama tuto hranici posouvá na další úroveň, kdy je schopen zacílit uživatele, kterému se pouze zobrazila vaše reklama. Takto jste tedy schopni ukázat reklamu uživateli, který vaši reklamu ještě vůbec neviděl, nebo naopak viděl, ale neudělal žádnou akci. Dále TikTok nabízí možnost cílit reklamu na uživatele, kteří kliknuli na reklamu, ale třeba se nedostali na vaši landing page, případně není možnost na tuto stránku nasadit TikTok Pixel.
TikTok reklama formát In-feed ad
První typem reklamy je TikTok reklama zobrazovaná ve výpisu videí ve feedu. Zvolit zde můžeme jednak samotné video, nebo stránku, na kterou je možné přejít po kliknutí na video. Ovlivnit můžu to, jaké informace sdělím na detailu profilu, hudbu, která hraje na pozadí – a všechno vypadá, pokud se obsah vytvoří optimálně, zcela organicky, jako každé jiné video v této síti. A to by mělo výt i vaším cílem, při vytváření TikTok reklamy. Reklama na TikToku by neměla vypadat jako reklama, jinak její dokoukatelnost výrazně klesne. Tady víc o obsahu, který dnes na TikToku frčí, případně mrkněte, jak s tímto vertikálním videem pracuje Instagram s Reels.
Když se podíváme na to, kde jsme už něco takového viděli – je taková alternativa ke sponzorovanému příspěvku na zdi Facebooku nebo v Instagram feedu.
TikTok zároveň poskytuje návod na to, jak by taková reklama měla vypadat, jejich creative best practices najdete tady. Zároveň se můžete inspirovat možnostmi videoreklamy na Facebooku a Instagramu zde.
Také se dá očekávat, že TikTok začne dříve nebo později přicházet s dalšími umístěními reklamy, zatím nabízí pouze TikTok feed, News Feed App Series a také Pangle. Samozřejmě si můžete vybrat, kde chcete, aby se vaše TikTok reklama zobrazovala.
TikTok reklama formát Brand takeover
Toto je zase taková obdoba nepřeskočitelných videí na YouTube. Pokud právě teď potřebujete, aby o vás věděl každý – vstupujete se značkou na trh, měníte jméno – je tohle přesně pro vás. Tato TikTok reklama se zobrazí při spuštění aplikace a překryje celou plochu obrazovky. Po překliknutí je uživatel přesměrován na libovolnou webovou lokaci. Podobný tip reklamy poskytuje i Twitter a jmenuje se Timeline Takeover.
Možnosti spuštění inzerce jsou zatím limitovány zemí, ze které jste a kam inzerci směřujete – pro české firmy to funguje tak, že se mohou zaregistrovat na ads.tiktok.com a spustit reklamu na českém trhu jak je libo. První kampaně v ČR jsou již za námi. Úplně o tu první se postaralo Bistro Social z pražských Holešovic.
TikTok reklama a její cena
Je TikTok reklama žrout peněz a nebo se jedná o relativně zajímavou síť z pohledu financí? Co zatím říkají výsledky kampaní vás možná překvapí. U Reach kampaní se CPM pohybuje okolo 5 – 15 Kč. CPM u proklikových kampaní se pohybuje trochu výše, ale ne nijak zásadně. Z čísel nám to vychází na 10 – 25 Kč CPM. Video Views kampaně mají podobné CPM jako u proklikových kampaní, vychází nám to lehce dráž, ale jenom o malinko, konkrétně to je 12 – 28 Kč. Oproti číslům Facebooku a Instagramu jsme násobně levnější.
5 rad pro úspěšný profil
Na závěr se pojďme společně podívat na mých 5 rad, které vám pomohou na cestě k úspěchu na TikToku, kde vám může být TikTok reklama silným pomocníkem.
Vyzkoušejte trendy
Pokud nevíte, jaký obsah budete produkovat, můžete si projet feed a inspirovat se mezi aktuálně probíhajícími trendy. V praxi to znamená podívat se, co letí a přes mobil natočit s využitím podkladové hudby a scének další trendy video.
Unikátní obsah vyžaduje čas
Počítejte s tím, že natočit a sestříhat kvalitní video je časově opravdu náročné. Tvorba videa v řádech několika sekund se může běžně protáhnout na jednotky hodin.
PRO TIP
Chcete, aby vám profesionálové pomáhali s tvorbou video obsahu na sociální sítě?
TikTok videa, Instagram a Facebook Reels, YouTube Shorts.
Získejte 10 tisíc nebo 100 tisíc zhlédnutí u vašich videí a prodávejte jednoduše!
A cena? Nebojte, majlant to není. Více se o této službě stříhání krátkých videí na TikTok a další sociální sítě dozvíte zde.
Jak taková videa vypadají? Mrkněte např. ke mně na TikTok.
Myslete na to, že pro budování dlouhodobé popularity je rozhodující kolik lidí zhlédne vaše video až do konce – právě proto zde fungují dobře různé zfilmované vtipy, kde je pointa až na konci a naopak snímky, kde se po celou dobu trvání videa děje zhruba to samé, fungují hůře.
Videa se nemusí natáčet přes aplikaci, ale můžete využít i webové rozhraní a zde nahrát video sestříhané přes počítač a natočené profesionální kamerou.
Nepodceňte propagaci v jiných sítích
Svůj tiktokový profil můžete zpropagovat i jinde – například reklamou na Facebooku, obsah z TikToku se dá používat i na Instagramu, reklama na LinkedInu nebo organický dosah na LinkedInu, reklama na Twitteru, v podpisu emailu, na webu a nebo v offline kanálech. Můžete tím získat další fanoušky a přimět řadící algoritmus TikToku, aby váš obsah zobrazoval častěji a většímu publiku.
Aktivní profily fungují lépe
TikTok poměrně detailně sleduje aktivitu svých uživatelů a pokud z profilu, kde budujete obsah, aktivně sledujete další videa, komentujete, srdíčkujete a zapínáte sledování dalších profilů, tak vás algoritmus bude upřednostňovat oproti “mrtvému” profilu, kde se čas od času objeví nové video, ale jinak na síti není nijak aktivní.
Závěr
TikTok je skvělá platforma, která si rozhodně zaslouží pozornost, rychle se rozrůstá a má obrovský potenciál a své místo v komplexním marketingovém mixu. Pokud si s něčím nebudete vědět rady, ozvěte se a rád vám s TikTokem pomohu. Nicméně i tak nedoporučuji podceňovat další sociální média. Další zajímavé sociální sítě najdete v tomto článku.
Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil a na TikTok. Na pracovním Instagramu najdete další tipy pro vaši reklamu a na osobním Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.
Mějte se TikTokově!
Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce O mně, mé hodnoty naleznete na stejné stránce a mé služby najdete na stránce specializace zde. Pokud byste si chtěli ověřit kvalitu mé práce, mrkněte tady.
Tak zase někdy příště!