Vánoce jsou období roku, kdy většina e-shopů / B2C podniků vydělá tolik peněz, jako v předchozích 9 měsících. O to víc je to umocněno tím, že byl rok 2020, kdy jsme byli všichni svědky fenoménu zvaného Covid-19. Tento fenomén nás velice rychle naučil pracovat z domu na home officech. Naučil nás nakupovat potraviny online. A zároveň nám ukázal, že se dá online nakoupit i jiné zboží, takové, které bychom třeba předtím online nekoupili – boty / oblečení / kafe / apod. Níže najdete 6 tipů, jak připravit e-shop na Vánoce, ale i za běžného provozu.
Jak to vypadá s e-shopy v rámci obratů? Mrkněte na graf od Dataweps, který porovnává obraty e-shopů na zbožových srovnávačích 2019 a 2020.
oXyShop nabízí data e-shopových obratů skrze toto e-shopové řešení z období první vlny pandemie Covid-19 vs stejné období roku 2019.
A co na to Vánoce? Češi v roce 2019 v e-shopech utratili rekordních 161 miliard, kupovali hlavně elektroniku, kosmetiku a oblečení. V předvánočním období utratili přes 52 miliard korun, což je velice zjednodušeně 1/3 celkového obratu všech e-shopů za celý rok 2019. Zdrojem je Heureka (největší zbožový srovnávač v ČR) a Shoptet (největší platforma na tvorbu e-shopů v Čechách, aktuálně na ni běží více než 22 000 e-shopů).
Jak tedy připravit e-shop a vytěžit z něj maximum?
Analytika a doměřování
Sedněte si se svým analytikem / týmem analytiků a prověřte, že máte veškeré doměřování na e-shopu nastavené správně. Ať už to je Google Analytics, Adobe Analytics, Facebook Analytics nebo jakýkoliv jiný doměřovací systém, prověřte, že se vám nikde nepropisují duplicitní konverze, že máte otrackované veškeré produkty konverzními kódy, které se vystřelují ve správný čas a jejich hodnota se správně propisuje do analytických systémů. Není totiž nic horšího, než když uběhne měsíc, prodáte desítky, stovky nebo tisíce produktů, ale nebudete schopni identifikovat, který marketingový kanál vám generuje největší množství konverzí.
Toto je základ nejenom během Vánoc, ale i v průběhu roku. Správně nasazené RMKT a konverzní kódy vám zaručí správné fungování reklamních systémů ,které vám donášejí konverze. Připravit e-shop v rámci analytiky a doměřování by měla být samozřejmost.
UX, UI a heatmapy
Jak se vaši zákazníci chovají na vašem e-shopu? To nejjednodušeji zjistíte z heatmap, které si můžeme na váš e-shop nainstalovat. Díky nim zjistíte, jestli vaši zákazníci klikají přesně tam, kam chcete, aby klikali. Jestli někde nemáte mrtvé místo, nebo jestli na homepage nemáte zbytečné informace, které nikoho nezajímají. Můžete využít třeba SmartLook nebo třeba Hotjar.
Reshoper.cz dal dohromady na svém blogu údaje o tom, kolik e-shopů v ČR používá nějaké Heatmapy a případně o jaký nástroj se jedná.
Na jakých produktech budete stavět Vánoční kampaň?
Ze zkušeností mohu jednoznačně potvrdit, že je třeba vybrat si core produkty v jednotlivých kategoriích, které jsou každoročně best sellery o Vánocích. Pokud taková data zatím nemáte, pak vycházejte z toho, co si lidé nejčastěji kupují v průběhu roku. Dalším zajímavým segmentem jsou jednoznačně dárková balení. Ať už se jedná o dárkové balení chutného rumu, delikates, dámských šampónů, knížek, oblečení, voucherů, nebo třeba svíček, určitě se zaměřte na zajímavé balíčky, které lidem ušetří čas při balení a jsou unikátní.
Je totiž spousta lidí, kteří již „všechno mají“ a tak jim uděláte radost něčím, co je výjimečné, a to jsou třeba dárková balení nebo speciální edice, které v průběhu roku hůře seženete.
Taktéž sledujte trendy. Např. v elektronice jsou trendy jednoznačné – bezdrátová sluchátka do uší, chytré telefony, elektro koloběžky, elektro kola, herní počítače a příslušenství, chytré televizory, domácí kávovary a další. I ve vašem oboru je něco, co je aktuálně trendy a je po tom větší poptávka než po jiných produktech. Připravit e-shop z pohledu naskladnění produktů považuji za elementární věc. Pokud totiž nemáte produkty skladem, těžko u vás zákazníci nakoupí. V dnešním kompetitivním prostředí přejdou ke konkurenci, která nabízí stejné / podobné zboží a má ho skladem.
Budget a vhodné platformy
Jaké kampaně vám v průběhu roku doručují nejlepší PNO / ROAS? Tak přesně ty vezměte a spusťte je během Vánoc. Mělo by se totiž jednat o konverzní performance kampaně, které mají za cíl prodávat. Takové najdete třeba v Google Ads, Sklik nebo Facebook a Instagram. Brandové kampaně si nechte na zbytek roku, teď potřebujete prodávat (pokud máte budget i na nějaký brand, určitě ničemu neublížíte, když povědomostní kampaň na Vánoční slevy / akce spustíte, ale berte na vědomí, že ceny v systémech poletí raketově nahoru, jelikož chce každý prodávat a všechny tyto online systémy jsou založené na systému aukce).
PRO TIP
Chcete, aby vám profesionálové pomáhali s tvorbou video obsahu na sociální sítě?
TikTok videa, Instagram a Facebook Reels, YouTube Shorts.
Získejte 10 tisíc nebo 100 tisíc zhlédnutí u vašich videí a prodávejte jednoduše!
A cena? Nebojte, majlant to není. Více se o této službě stříhání krátkých videí na TikTok a další sociální sítě dozvíte zde.
Jak taková videa vypadají? Mrkněte např. ke mně na TikTok.
Neradno zapomínat na e-mailing. Pokud umíte do hloubky pracovat s daty, tak posílejte newsletter šitý na míru konkrétnímu zákazníkovi. Pokud takovou možnost nemáte, pak vybírejte top selling produkty a zkuste pracovat alespoň s nějakou segmentací (muži / ženy, poslední nákupy a v jakých kategoriích byly).
Strategie, logistika
Tu už byste měli mít dávno vymyšlenou a připravenou, jelikož Vánoční kampaně začínají již v září. Říjen a listopad je takové zahřívací kolečko před začátkem až polovinou prosince, kdy se všechno strhne a ti, kteří zapomněli na dárky nebo je pravidelně řeší na poslední chvíli (třeba já), budou nakupovat přesně v tuhle chvíli. Připravit e-shop z pohledu logistiky je extrémně důležité. Není totiž nic horšího, než objednávka, na kterou se čeká týdny.
Mějte jasně vytyčené datum, do kdy stíháte doručit objednávky zákazníkům. Pokud ho nevíte, napište na vašeho dopravce (případně mrkněte do sekce aktualit u dopravců), jestli to je Zásilkovna, PPL, DHL, Geis nebo Česká pošta – zeptejte se jich, oni vám řeknou, kdy je termín nejzazší expedice balíků, aby je stihli do 24. 12. doručit. Vánoce tentokrát vycházejí na čtvrtek, takže ještě bude možnost 21. – 23. naplno doručovat balíky. Toto datum komunikujte Vašim zákazník dostatečně dopředu – na e-shopu, ale i v rámci marketingu. Je to totiž jednoduché – když zákazník nenakoupí u vás, nakoupí u vaší konkurence. A každý takový nákup a kontakt se zákazníkem je možnost získat ho na svou stranu na další rok nebo i na déle.
Zaměstnanci, brigádníci
Zajistěte si dostatečný počet zaměstnanců a brigádníků do skladu a k ruce. Budou se hodit. Platí pravidlo radši víc než míň. E-shopy často generují dostatek objednávek pro růst a profit, ale nestíhají je odbavovat. Pro zákazníka není nic horšího, než když 14. prosince objedná dárky a za týden mu přijde e-mail, „Bohužel, objednávky nestíháme doručit do Vánoc…“.
Tento rok je specifický tím, že jsou jistá omezení na cestování mezi státy a tudíž nebude tolik pracovní síly k dispozici. Myslím tím polské a ukrajinské kolegy, kteří tvoří většinu pracovní sílu ve skladech. Pokud jsem na nějakou národnost zapomněl, omlouvám se! ???? Zkuste hledat mezi studenty, kteří si chtějí přivydělat, případně by na trhu mělo být dostatek lidí, kteří nedávno přišli o práci v důsledku pandemii koronaviru. I těm se bude hodit nějaká kačka na jejich Vánoce.
Závěr
Věřím, že vám tyto tipy, jak připravit e-shop, byly přínosem a na nic důležitého jsem nezapomněl. Pokud ano, určitě napište do komentáře pod příspěvkem na LinkedInu nebo zde na blogu.
No a hlavně věřím, že vaše Vánoční sezóna bude opět rekordní!
Denně sdílím hodnotné tipy z marketingu na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.
Mějte fajn den!
Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!
Zdroje
Češi loni v e-shopech utratili rekordních 161 miliard, kupovali hlavně elektroniku, kosmetiku a oblečení
Češi loni utratili na internetu rekordní sumy. Jen před Vánocemi to bylo 52 miliard
https://www.dataweps.com/cs/rekordni-trzby-rust-marketplacu-ale-i-krizovy-rezim-urychli-koronavirus-konsolidaci-e-commerce/
https://www.oxyshop.cz/blog/infografika-jak-si-vedou-e-shopy-v-dobe-koronavirove-brezen-2020.html
https://archiv.ihned.cz/c1-66739690-virus-tlaci-firmy-do-e-shopu
Studie: Jaké nástroje na sledování uživatelů používají české e-shopy a proč?
Teplotní mapy pro web: porovnání nástrojů a k čemu slouží
https://www.smartlook.com/website-analytics/