Na internetu existuje spousta návodů, tipů, triků, tutoriálů a dalších XYZ podkladů a materiálů, dle kterých se můžete rozhodnout, jak přistoupíte ke tvorbě e-shopu, když začínáte, případně pokud máte kamennou prodejnu a chcete skočit do velké online hry zvané e-commerce. Obrat v české e-commerce je v roce 2020 odhadován na 198 426 000 000 Kč (téměř 200 miliard korun českých). I kdyby vaše ambice nebyly nikterak vysoké a měli jste si vzít 0,00001 % e-commerce trhu v České republice, pak to je 1 984 260 Kč v ročním obratu.
Pokud tedy s e-shopem začínáte, nebo jste ještě nedosáhli hranice, kdy je potřeba online obchod naprogramovat a mít vlastní řešení kvůli specifickým potřebám, pak jste tady správně. V případě programování e-shopu na míru mi napište, budu schopen vás doporučit / přesměrovat správným směrem.
Má filozofie je taková, pokud nejste firma s ročními obraty v milionech, spíše ve vyšších jednotkách až desítkách milionů korun a výše + máte standardní potřebu v rámci e-shopu, pak není třeba platit za drahá řešení na míru. Nechci, aby to vyznělo jako nějaké dogma, určitě se najdou firmy, které mají obrat ve stovkách tisících korun ročně a v expanzi by jim pomohlo, pokud by měly vlastní řešení na míru, ale z mé zkušenosti si většina e-shopů vystačí s krabicovým řešením.
TIP: Pokud vás zajímá, jak vyprodat sklady díky Facebook, Instagram a Google Ads reklamě s PNO pod 15 % (jako se to povedlo u našeho klienta), případovou studii najdete tady.
Tato řešení mají obrovskou výhodu. Cena za tým programátorů se dělí mezi všechny uživatele tohoto řešení a tudíž si můžete dovolit mít nejlepší programátorské zázemí za zlomek ceny programování vlastního řešení. A pokud byste přeci jenom potřebovali úpravy na míru, pak věřte nebo ne, ale většina těchto krabicových řešení umožňuje úpravy na míru skrze spousty doplňků, HTML úprav, případně CSS úprav vzhledu e-shopu.
Výběr krabicového řešení e-shopu
Když se mě klienti zeptají, jaké řešení jim mohu doporučit, má odpověď zní takto: Shoptet, Shopify, UpGates, eshop-rychle, oXyShop, záleží na vaší preferenci a potřebách. Cenově na tom jsou všechna řešení vesměs obdobně – bude vás stát stovky až jednotky tisíc korun měsíčně za pronájem, XYZ doplňků v ceně, hosting, práci s objednávkami, napojení analytiky, práce s uživateli, vzhled e-shopu a spoustu dalšího, co byste museli u svého řešení na míru draze programovat.
Shoptet
Shoptet je neznámější a nejvyužívanější české řešení. Aktuálně ho využívá více než 20 000 online obchdoů. Má skvělý support – rychlá reakce a vždy se snaží pomoct. Je možné upravit předdefinované šablony pomocí CSS a HTML kódů. E-shop jako takový je možné upravit pomocí doplňků za které se platí jednorázově nebo měsíčně. Shoptet samotný nabízí 5 různých balíčků a tedy cen, ve kterých jsou různé doplňky v ceně + můžete mít na webu více adminů a více produktů. Samozřejmě čím dražší, tím jich tam je více.
Shoptet se snaží vybudovat komunitu e-shopařů, kteří si vzájemně radí. Má jednu z největších skupin na Facebooku (více než 10 000 členů), kde se denně zodpoví desítky až stovky dotazů. Skupinu najdete zde. Dále nabízí komunitu svých Shoptet partnerů, kteří jsou schopni vám s vašim e-shopem + vším, co k němu patří, poradit. Řeší analytiku, úpravy pomocí kódu, marketingovou strategii nebo třeba PPC reklamu, pak nemusíte bádat po internetu, stačí mrknout do sekce Shoptet partneři a podle ceny a referencí si najít svého Shoptet partnera. Můj profil najdete zde.
Jediné, co Shoptet nepodporuje a časem by vás mohlo bolet, je multijazyčnost z jedné administrace. Pokud však nemáte nějaké extra potřeby, aby váš e-obchod vypadal designově v rámci základních šablon výjimečně, ale jde vám hlavně o funkcionalitu, přehlednou administraci a optimalizaci obchodu na českého zákazníka, pak není o čem, jděte do Shoptetu. A navíc? Shoptet nabízí zkušební dobu na 30 dní zdarma. Na vašem místě bych si vyzkoušel jak vypadá administrace, pohrál si s testovacími objednávkami, podíval se na jiné Shoptet e-shopy, jak vypadají a jaké funkcionality mají. Poté budete vědět zdali je Shoptet pro vás nebo ne.
Na Shoptetu frčí firmy jako: Denis Henry, Girls Without Clothes, Samurai shot, na svačinu, LOAP, O bag, a další.
Pokud rádi porovnáváte a čtete specifikace, pak existuje tabulka všeho, co Shoptet umí a co neumí, najdete ji zde.
TIP: Pokud nevíte, na jaké platformě běží e-shop, na který aktuálně koukáte, jděte na builtWith a zde zadejte URL toho obchodu, u kterého chcete zjistit na jakém webovém / e-commerce řešení běží.
Shopify
Shopify je kanadské řešení, které patří mezi nejvíce využívané e-commerce řešení na celém světě. Aktuálně ho dle statistik z roku 2019 využívalo více než 820 000 obchodů. V roce 2020 to je již přes 1 000 000. Jeho hlavní doména? Design. Jeho šablony vypadají neskutečně hezky, čistě, moderně. Shopify tak jako Shoptet nabízí spousty doplňků a možnost modifikace vzhledu šablony pomocí CSS a HTML kódů.
Toto řešení jsem se bál doporučovat z toho důvodu, že dříve neexistovalo moc propojení pro české obchody a zároveň bylo složitější ho dostat do češtiny. To už je nyní minulost. Shopify nabízí 14 dní na vyzkoušení. Platí zde stejné pravidlo jako u Shoptetu – mrkněte na jiné společnosti, jak vypadají a jaké mají funkcionality, založte si svůj zkušební e-shop a projděte si administraci.
Na Shopify jedou např. tyto firmy: Hardgraft, Arfacemask, Detour coffee, Pokojovky, snuggs.
Detailní specifikace Shopify zde.
TIP: Pokud vás zajímá jak dosáhnout PNO (podíl nákladů na obratu) pod 20 % díky výkonnostní TikTok reklamě (5x návratnost investice do reklamy), případovou studii TikTok najdete tady.
UpGates
UpGates, jedno z mála e-commerce řešení, které umožňuje spravovat více jazykových mutací eshopu z jedné administrace. Toto např. Shoptet neumí. Předpřipravené vzhledy jsou taktéž modernější a čistší než je tomu třeba u Shoptetu, alespoň mi to tak přijde. U některých nastavení v rámci administrace působí trochu nelogicky. UpGates dokonce nabízí služby svého grafika v rámci úprav vašeho e-shopu. Technická podpora taktéž reaguje během několik hodin a dokáže poradit. 30 dní zdarma na vyzkoušení stejně jako u Shoptetu. Takže není o čem – vyzkoušejte a uvidíte, zdali vám bude sedět. Chybu rozhodně neuděláte.
Na UpGates fungují tyto společnosti: Give.cz, Elvin, NEJČInábytek, Sklo-interier.cz, Brand-bags.
Detailní specifikace UpGates zde.
eshop-rychle
S eshop-rychle nemám žádnou osobní zkušenost, ale reference hovoří jasně. Eshop-rychle je na trhu několik let, postupně se vylepšuje s potřebami zákazníků, nabízí skvělé zázemí a podporu, poměr cena / výkon je skvělý. Jako u Shoptetu máte možnost si pomocí CSS upravit vzhled eshopu. Kvalitativně se jedná o srovnatelné řešení se Shoptetem. Možná by některá nastavení v administraci mohla být jednodušší, ale s tím obecně bojují všechny české e-shopové platformy. Je zde 15 dní na vyzkoušení zdarma.
Eshop-rychle využívají tyto e-shopy: Coffeespot, Sutor, Nejlegíny, AZ-notebooky.
Detailní specifikace zde.
oXyShop
S oXyShop e-shopem taktéž nemám reálnou zkušenost, nicméně někteří moji klienti ano. Většina z nich popisovala slušnou podporu, kompetitivní poměr cena / výkon a dobré funkcionality. Designově se liší od většiny e-shopových řešení, ale taktéž nabízí variaci vzhledů a šablon. Upřímně, raději bych šel do Shoptetu nebo UpGates, případně Shopify, ale myslím, že s oXyShopem neuděláte vyloženě chybu. Na webu jsem nenašel žádnou zkušební verzi, ale poskytují úvodní konzultaci v ceně pronájmu e-shopu zdarma.
OxyShop např. využívají tyto firmy: Pedroeshop, Profi Perma, decor & lighting, Doria.
Detailní specifikace oXyShop najdete zde.
Závěr
Jsem rád, že jsem vám mohl předat zkušenosti a základní údaje ohledně nejčastějších krabicových e-shopových řešení a pomoct vám tak v rozhodnutí, kterou platformu zvolit. Pokud si ani tak nebudete vědět, napište, rád pomohu s rozhodnutím.
Bohužel není v mých silách mít zkušenosti a reálné reference na všechna e-shopová řešení, proto uvítám vaše zkušenosti a doporučení, které budu moct do článku doplnit. Psát je můžete na mail: tomas@cernovsky.cz.
Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.
Mějte se fajn!
Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!