Clubhouse: nová sociální síť, kde hraje hlavní roli hlas | Tomáš Černovský

V kolekci sociálních sítí před nedávnem přibyl nový přírůstek – sociální síť Clubhouse, která si prozatím drží punc exkluzivity a stojí na hlasovém projevu. Momentálně ji celosvětově využívají zhruba 2 miliony aktivních uživatelů, kteří přístup k síti získali na základě osobní pozvánky od některého z členů. Do Česka aplikace doputovala teprve v lednu 2021 a zatím ji má pouze několik vyvolených. Zájem je ale i s ohledem na probíhající pandemii velmi masivní.

Co to je Clubhouse?

Wikipedia říká: “Clubhouse je sociální síť určená pro audio chat.”

365 tipů říká: “Sociální síť založená pouze na hlasové komunikaci.”

Letem světem Applem říká: “Je to sociální síť, která je na světě již zhruba půl roku.”

Mediář říká: “Jde o novou sociální síť, kde veškerá komunikace probíhá pouze v podobě živé konverzace.”

Czech Crunch: “Nový fenomén. Na Clubhouse se lidé nevidí, jen si povídají.”

Clubhouse sám o sobě říká: “Sociální síť založená na hlase.”

Co říkám já? Clubhouse je funkční nástroj, ale musíte vědět, jak ho používat. Jakmile na to přijdete, poté vám může přinášet stálé zakázky.

Jak to v Clubhouse vypadá?

Zatímco nejpopulárnější sociální sítě současnosti vsází na vizuální stránku a lákají na fotky, textový obsah nebo videa, která navíc v aplikaci najdete i několik let zpětně, Clubhouse jde přesně opačnou cestou. Clubhouse stojí čistě na real-time mluvení a v aplikaci ani jako doplňkovou funkci nenajdete žádný chat ani archiv. Život na síti Clubhouse se tedy jednoduše řečeno odehrává ve vašich uších, teď a tady. Záznamy diskuzí neexistují a pořizování záznamů je dokonce přísně zakázáno.

Momentálně je Clubhouse nepřeberným zdrojem inspirace, informací i zajímavých názorů a kvalita obsahu je poměrně vysoká. Podle zvoleného tématu vám může Clubhouse připomínat politickou výměnu názorů, osvětovou přednášku, nebo třeba networking, jaký znáte z konferencí. Velmi populární jsou zde místnosti a diskuze zaměřené na marketing, psychologii byznysu či online. Pasivně poslouchat je můžete pohodlně i na pozadí svého telefonu a souběžně se věnovat jiné práci.

Clubhouse je nová sociální síť, která se zaměřuje na nové trendy a to je hlas. Snaží se tak nabourat aktuální stav sociálních médií novým formátem. Vzhled sociální sítě Clubhouse taktéž odpovídá aktuálním trendům jednoduchosti.
Takto vypadá úvodní stránka na Clubhouse a další hlavní podstránky, jako je svůj profil, nebo profily přátel

Na Clubhouse můžete taktéž vyhledávat, jako jste zvyklí na Instagramu, Facebooku nebo třeba Spotify. Pod ikonkou kalendáře najdete události, které jsou vybrané pro vás na dnešní den.
Search funkce je taktéž funkční, zde najdete navrhované uživatele pro sledování, zajímavá témata, a další. Skrze ikonku kalendáře najdete plánované události.

Vytvořit událost není vůbec těžké. Prostě kliknete na velké zelené tlačítko na hlavní stránce Clubhouse a místnost je založena ve vteřinách.
1. způsobem jak založit růmku je skrze zelené tlačítko na hlavní stránce Clubhouse. Poté kliknete ne “Open” (tedy otevřenou růmku) a máte ji založenou.

Druhou možností založení místnosti v Clubhouse je přes přidání tématu. Zde se už jedná o trochu delší proces založení místnosti.
Druhým způsobem je opět kliknutí na zelené tlačítko na hlavní stránce a poté skrze “Add a Topic”.

Třetí možností je cesta založení místnosti skrze kalendář. Ten vás navede a zde můžete naplánovat růmku na datum + doplníte téma.
Třetím způsobem je skrze ikonku kalendáře na hlavní straně Clubhouse, poté ikonka kalendáře s plus a tam můžete naplánovat růmku s tématem.

Kde Clubhouse najdu

Aplikaci Clubhouse si můžete stáhnout, pokud jste majiteli chytrých telefonů s operačním systémem iOS a je vám více než osmnáct let. Další podmínkou pak je, že vás k jejímu stažení a využívání musí někdo pozvat. Tudíž musíte mít mezi již aktivními uživateli někoho známého, kdo vám odešle pozvánku na vaše telefonní číslo. Počet pozvánek je přitom limitovaný. Nový uživatel získává pouze dvě volné pozvánky. Tato exkluzivita dělá z aplikace tak trochu nedostatkové zboží, a není proto divu, že se s pozvánkami začíná již hojně obchodovat na nejrůznějších internetových portálech. Pozvánku do aplikace zde obchodníci nabízejí za desítky až stovky korun.

Pokud pozvánku do aplikace získáte, musíte v ní využívat své reálné jméno a dodržovat striktně všechna pravidla, jinak vám reálně hrozí smazání účtu, a to již po prvním prohřešku. Do profilu si kromě reálného jména můžete přidat také fotku, odkaz na instagramový a twitter účet a několik málo řádků o sobě.

Clubhouse se dá zatím stáhnout pouze na iOS, ale Android aplikace se chystá. Zatím tedy můžete stáhnout aplikaci skrze Apple App Store.
Clubhouse stáhnete v Apple App Store

Jak to v Clubhouse funguje

V rámci Clubhouse můžete buď mluvit, nebo aktivně poslouchat. Aplikaci lze mírně přirovnat k podcastům, do kterých ovšem v tomto případě můžou posluchači zasahovat (samozřejmě koordinovaně). Pokud chcete sami světu něco sdělit, založíte si vlastní místnost, kterou pojmenujete, a nastavíte čas, kdy v ní začnete vysílat. Navíc přidáte i uživatele, se kterými chcete diskutovat. Ostatní se pak můžou připojit i individuálně z vlastní vůle. Každá místnost má své řečníky, posluchače, a také moderátora, kterým můžete být vy, ale i kdokoliv jiný, komu svěříte práva. Moderátor hlídá průběh diskuze i dodržování pravidel a dle uvážení pouští ke slovu jednotlivé řečníky, kterými se mohou stát i ti, kteří původně jen poslouchali.

Místnosti, ve kterých se mluví Česky, najdete poměrně snadno pod českou vlaječkou. Volit ale můžete samozřejmě i z pestrého zahraničního obsahu – v angličtině, němčině, ale i dalších jazycích. Diskuze a místnosti můžete v aplikaci vyhledávat pomocí klíčových slov, ale je možné také přímo sledovat vybrané speakery pomocí tlačítka follow tak, aby vám neunikl žádný jejich obsah – archiv nebo záznam, jak už bylo řečeno, neexistuje, takže pokud něco v Clubhouse v daný čas propásnete, je to nenávratně ztraceno.

Vzhled aplikace uvnitř růmky obsahuje několik znaků a ikonek. Tyto ikonky vám usnadňují komunikaci v růmce.
Náhled toho, jak to vypadá v konkrétní růmce

Závěr

Clubhouse je skutečně příležitost. Pokud ji dobře uchopíte a budete se držet ověřených praktik, věřím, že vám skrze tuto aplikaci budou proudit zakázky a klienti. Jedno ale mějte na paměti – hlavně to nepřehánějte a vždycky mluvte k tématu, kde víte, že můžete přidat hodnotu vašim posluchačům.

Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.

Mějte se inspirativně!

Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!

Zdroje

https://www.letemsvetemapplem.eu/2021/01/27/clubhouse-co-to-je-jak-se-do-nej-dostat-a-proc-by-vas-mohl-bavit/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Clubhouse_(aplikace)

https://mashable.com/article/what-is-clubhouse-app/?europe=true

https://www.czechcrunch.cz/2021/01/socialni-sit-clubhouse-poblaznila-cesko-a-ma-uz-2-miliony-uzivatelu-i-novou-investici-brzy-dorazi-take-na-android/