Jak najít Facebook reklamu konkurence? (2 způsoby) | Tomáš Černovský

Jak najít Facebook reklamu konkurence? (2 způsoby)

Hledali jste někdy inspiraci v tom, jaké reklamy má vaše konkurence na Facebooku a Instagramu, a jak je cílí? Tady máte návod na to, jak najít Facebook reklamu konkurence. Good luck a hlavně je nekopírujte doslovně. 😉

Knihovna reklam Facebook

Knihovna reklam slouží k tomu, abyste viděli, jaké reklamy jakákoliv stránka na Facebooku / Instagramu aktuálně promuje. Původně tento nástroj sloužil k větší transparentnosti sociální sítě Facebook. Facebook totiž v minulosti čelil kritice ohledně ochrany osobních údajů (stále čelí) a také nařčení z ovlivnění prezidentských voleb v USA.

Knihovna reklam na Facebooku vznikla původně k jiným účelům, nicméně nám marketérům může posloužit jako dobrý špehovací nástroj jak najít Facebook reklamu konkurence. Nejenom, že si můžete zahrát na agenty, ale také můžete nástroj využít pro inspiraci nebo přiučení se – co konkurence komunikuje v reklamách, jaké formáty využívá, kam z reklam odkazuje, apod.

První varianta jak najít Facebook reklamu konkurence

První cestou je jít přímo přes odkaz na Facebook Ad Library. Pojďme si ukázat reklamy třeba na příkladu Air Bank. Do vyhledávacího pole zadejte Air Bank a klikněte na první výsledek – jedná se o originální stránku Air Bank Poté vpravo překlikněte na “All ads” a voila, přehled aktuálně běžících reklam je na světě.

Facebook Ad Library slouží jako geniální nástroj na to, když budete hledat jak najít Facebook reklamu konkurence. Je to knihovna všech aktivně promovaných reklam.
Facebook Ad Library / Knihovna reklam na Facebooku, je první cestou jak najít Facebook reklamu konkurence

Facebook reklamu vašeho konkurenta najdete relativně rychle a poté není nic jednoduššího, než si vše nastudovat a zkusit vymyslet něco podobného, pokud shledáte, že konkurenci taková reklama funguje.
Air Bank v knihovně reklam na Facebooku

Druhá varianta jak najít Facebook reklamu konkurence

Jděte na Facebook a tam si skrze vyhledávání najděte Facebook stránku AirBank. Scrollujte dolů, dokud v levém sloupci neuvidíte “Page Transparency”. Klikněte na “See All” a poté na “Go to Ad Library”. Pokud máte Facebook v češtině, pak se bude jednat o české překlady.

Druhou variantou jak se dostat do Facebook Ads Library a najít Facebook reklamu vaší konkurence je, když půjdete skrze Facebook stránku vaší konkurence.
Page Transparency na Facebook stránce Air Bank

Takto se také dostanete do Facebook knihovny reklam a zjistíte jaké Facebook a Instagram reklamy promuje vaše konkurence
Jak se dostanete do knihovny reklam skrze Facebook stránku

Jsou tedy 2 cesty, jak se dostat do knihovny reklam Facebook stránky na Facebooku

Nyní vidíte, jaké reklamy aktuálně promuje Air Bank. Když tedy budete chtít vědět, kde najít Facebook reklamu konkurence, tady ji najdete. Toto můžete aplikovat na kterékoliv odvětví. Můžete se třeba inspirovat i v zahraničí. Proč ne, když to Facebook Ad Library umožňuje. 🙂

Jak můžete vidět, AirBank má aktuálně zapnutých cca 6 reklam. U dvou reklam využívají více cílení, jelikož vidíme, že reklamy mají stejnou kreativu a textaci.

Co třeba ale nějaký e-shop? Zkusíme ten největší, ale mezi červenými.

Mall.cz promuje taktéž relativně velké množství Facebook a Instagram reklam. Šmírujte, inspirujte se a zlepšete své reklamy.

Mall.cz v knihovně reklam na Facebooku

Vidíme, že Facebooková stránka Mall.cz aktuálně promuje 54 reklam. Mezi nimi najdeme reklamy na aplikaci Mall, výhody nakupování na Mall.cz a také reklamy na konkrétní produkty. Můžeme vidět, že Mall.cz u některých reklam využívá dynamické reklamy s algoritmem promování catalog sales. Třeba tady (varianty kreativ).

Tato dynamická Facebook Catalog Sales reklama u Mall.cz, která ma za cíl prodávat a generovat konverze, nákupy na e-shopu, je zřejmě cílená na uživatele, kteří zanechali zboží v košíku a nedokončili nákup.
Dynamická reklama (catalog sales) u Mall.cz

Dobré je také koukat na nejstarší reklamy. Pokud totiž někdo stále promuje reklamu třeba rok starou, znamená to, že funguje a dává smysl ji promovat. V tomto konkrétním případě je vidět, že Mall má nejstarší reklamu tu, která odkazuje na stažení aplikace Mall. Je stará cca rok.

Politická vsuvka

Jak už jsem na začátku zmiňoval, jeden z důvodů založení nástroje Facebook Ad Library bylo i to, že Facebook chtěl vnést více transparentnosti do politických reklam, jelikož si je vědom toho, že politická reklama na Facebooku dost zásadně ovlivňuje volby. Konkrétním případem bylo zvolení prezidenta Donalda Trumpa v roce 2016.

U nás se můžeme podívat třeba na Facebook stránku Andreje Babiše.

Andrej Babiš a jeho politická reklama na Facebooku a Instagramu. Jak najít Facebook reklamu konkurence v rámci politiky? Není nic jednoduššího než se u konkurence inspirovat. A že to Andrej (jeho tým) dělá výborně.
Andrej Babiš v knihovně reklam na Facebooku

Jak můžeme vidět níže na fotce, od 28. března 2019, do 22. ledna 2021 tato stránka proinvestovala v reklamách 2 544 786 Kč. 20 315 Kč běželo bez upozornění na to, že se jedná o politickou reklamu.

Andrej Babiš a jeho investice do Facebook a Instagram reklamy za necelé dva roky.
Investice skrze Facebook stránku Andreje Babiše

Zároveň můžeme vidět, jak pan premiér promoval reklamu s očkováním na Covid-19 na 3 různé cílové skupiny.

Takto zjistíte, jak politická osoba, která promuje své příspěvky, testuje různá sdělení nebo cílení.
Marketingový tým testuje, jaká cílová skupina má nejlepší odezvu na reklamu

Nechávám zde odkaz na politické reklamy pana premiéra. U nich se totiž můžeme koukat zpátky do historie. No, pokochejte se sami. 🙂

Jak cílí reklamy vaše konkurence?

Teď už víte, jak najít Facebook reklamu konkurence, co takhle kdybyste věděli, jak jsou reklamy cíleny?

Vlezte na svůj Facebook a u každé reklamy jsou vpravo nahoře 3 černé / bílé tečky (podle vzhledu vašeho Facebooku), kde můžete zjistit více o reklamě a jejím cílení.

Mybelka třeba tuto reklamu cílí na lidi, kteří mohou mít potenciální zájem o jejich produkty. Snad mi tím nechtějí něco naznačit. 🙂

Když si ale dáte dohromady kreativu, copy a cílení, tak je jasné, že Mybelka cílí na pány, kteří mohou pro svou drahou polovičku pořídit valentýnský dárek v podobě hezké dámské kabelky.

Jakmile vidíte reklamu vaší konkurence na Facebooku (to můžete udělat tak, že půjdete na jejich e-shop a strávíte tam nějaký čas, projdete si jednotlivé produkty a něco si přidáte do košíku). Poté se zvýší pravděpodobnost toho, že se jejich Facebook nebo Instagram reklama zobrazí ve vašem výběru příspěvků. Poté klikněte na tři tečky nahoře, abyste zjistili jak vaše konkurence cílí reklamy na Facebooku.
Mybelka reklama na Facebooku

Po kliknutí na tři tečky klikněte na tlačítko "Proč vidím tuto reklamu?", abyste se dostali blíže k odpovědi na vaši otázku, jak vaše konkurence cílí reklamy na Facebooku a Instagramu.
Proč vidím tuto reklamu?

Poté se vám zobrazí rozpad toho, jak vaše konkurence cílí své reklamy na Facebooku a Instagramu.
Důvody, proč tuto reklamu vidím – obsahují využité možností cílení od Facebook stránky Mybelka

Prý mám zájem v zájmu Fashion design…

Tohle sedí, muž ve věku nad 18

Jaké reklamy cílí na vás? 🙂 Vyzkoušejte to.

Závěr

Využíváte tento nástroj pro zlepšení vašeho marketingu? Rozhodně nedoporučuji konkurenci kopírovat, nicméně špetka inspirace nikdy nikomu neublížila. 😉

Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.

Mějte se inspirativně!

Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!

Zdroje

https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=political_and_issue_ads&country=CZ

https://www.facebook.com