Vánoce jsou období roku, kdy většina e-shopů / B2C podniků vydělá tolik peněz, jako v předchozích 9 měsících. O to víc je to umocněno tím, že je rok 2020, kdy jsme byli všichni svědky fenoménu zvaného Covid-19. Tento fenomém nás velice rychle naučil pracovat z domu na home officech. Naučil nás nakupovat potraviny online. A zároveň nám ukázal, že se dá online nakoupit i jiné zboží, takové, které bychom třeba předtím online nekoupili – boty / oblečení / kafe / apod.

Jak to vypadá s e-shopy v rámci obratů? Mrkněte na graf od Dataweps, který porovnává obraty e-shopů na zbožových srovnávačích 2019 a 2020.

Srovnání obratů e-shopů na zbožových srovnávačích 2019 vs 2020, zdroj: dataweps.com

oXyShop nabízí data e-shopových obratů skrze toto e-shopové řešení z období první vlny pandemie Covid-19 vs stejné období roku 2019.

Srovnání obratů e-shopů platformy oXyShop v roce 2019 a 2020 v březnu, zdroj: oxyshop.cz

A co na to Vánoce? Češi v roce 2019 v e-shopech utratili rekordních 161 miliard, kupovali hlavně elektroniku, kosmetiku a oblečení. V předvánočním období utratili přes 52 miliard korun, což je velice zjednodušeně 1/3 celkového obratu všech e-shopů za celý rok 2019. Zdrojem je Heureka (největší zbožový srovnávač v ČR) a Shoptet (největší platforma na tvorbu e-shopů v Čechách, aktuálně na ni běží více než 22 000 e-shopů).

Vývoj e-shopů v ČR, zdroj: ihned.cz

Jak se tedy připravit na Vánoce a vytěžit z nich maximum na svém e-shopu?

Analytika a doměřování

Sedněte si se svým analytikem / týmem analytiků a prověřte, že máte veškeré doměřování na e-shopu nastavené správně. Ať už to je Google Analytics, Adobe Analytics, Facebook Analytics nebo jakýkoliv jiný doměřovací systém, prověřte, že se vám nikde nepropisují duplicitní konverze, že máte otrackované veškeré produkty konverzními kódy, které se vystřelují ve správný čas a jejich hodnota se správně propisuje do analytických systémů. Není totiž nic horšího, než když uběhne měsíc, prodáte desítky, stovky nebo tisíce produktů, ale nebudete schopni identifikovat, který marketingový kanál vám generuje největší množství konverzí.

UX a heatmapy

Jak se vaši zákazníci chovají na vašem e-shopu? To nejjednodušeji zjistíte z heatmap, které si můžeme na váš e-shop nainstalovat. Díky nim zjistíte, jestli vaši zákazníci klikají přesně tam, kam chcete, aby klikali. Jestli někde nemáte mrtvé místo, nebo jestli na homepage nemáte zbytečné informace, které nikoho nezajímají. Můžete využít třeba SmartLook nebo třeba Hotjar.

Reshoper.cz dal dohromady na svém blogu údaje o tom, kolik e-shopů v ČR používá nějaké Heatmapy a případně o jaký nástroj se jedná.

Na jakých produktech budete stavět Vánoční kampaň?

Ze zkušeností mohu jednoznačně potvrdit, že je třeba vybrat si core produkty v jednotlivých kategoriích, které jsou každoročně best sellery o Vánocích. Pokud taková data zatím nemáte, pak vycházejte z toho, co si lidé nejčastěji kupují v průběhu roku. Dalším zajímavým segmentem jsou jednoznačně dárková balení. Ať už se jedná o dárkové balení chutného rumu, delikates, dámských šampónů, knížek, oblečení, voucherů, nebo třeba svíček, určitě se zaměřte na zajímavé balíčky, které lidem ušetří čas při balení a jsou unikátní.

Je totiž spousta lidí, kteří již “všechno mají” a tak jim uděláte radost něčím, co je výjimečné, a to jsou třeba dárková balení nebo speciální edice, které v průběhu roku hůře seženete.

Taktéž sledujte trendy. Např. v elektronice jsou trendy jednoznačné – bezdrátová sluchátka do uší, chytré telefony, elektro koloběžky, elektro kola, herní počítače a příslušenství, chytré televizory, domácí kávovary a další. I ve vašem oboru je něco, co je aktuálně trendy a je po tom větší poptávka než po jiných produktech.

Budget a vhodné platformy

Jaké kampaně vám v průběhu roku doručují nejlepší PNO / ROAS? Tak přesně ty vezměte a spusťte je během Vánoc. Mělo by se totiž jednat o konverzní performance kampaně, které mají za cíl prodávat. Takové najdete třeba v Google Ads, Sklik nebo Facebook a Instagram. Brandové kampaně si nechte na zbytek roku, teď potřebujete prodávat (pokud máte budget i na nějaký brand, určitě ničemu neublížíte, když povědomostní kampaň na Vánoční slevy / akce spustíte, ale berte na vědomí, že ceny v systémech poletí raketově nahoru, jelikož chce každý prodávat a všechny tyto online systémy jsou založené na systému aukce).

Neradno zapomínat na e-mailing. Pokud umíte do hloubky pracovat s daty, tak posílejte newsletter šitý na míru konkrétnímu zákazníkovi. Pokud takovou možnost nemáte, pak vybírejte top selling produkty a zkuste pracovat alespoň s nějakou segmentací (muži / ženy, poslední nákupy a v jakých kategoriích byly).

Strategie, logistika

Tu už byste měli mít dávno vymyšlenou a připravenou, jelikož Vánoční kampaně začínají již v září. Říjen a listopad je takové zahřívací kolečko před začátkem až polovinou prosince, kdy se všechno strhne a ti, kteří zapomněli na dárky nebo je pravidelně řeší na poslední chvíli (třeba já), budou nakupovat přesně v tuhle chvíli.

Mějte jasně vytyčené datum, do kdy stíháte doručit objednávky zákazníkům. Pokud ho nevíte, napište na vašeho dopravce (případně mrkněte do sekce aktualit u dopravců), jestli to je Zásilkovna, PPL, DHL, Geis nebo Česká pošta – zeptejte se jich, oni vám řeknou, kdy je termín nejzazší expedice balíků, aby je stihli do 24. 12. doručit. Vánoce tentokrát vycházejí na čtvrtek, takže ještě bude možnost 21. – 23. naplno doručovat balíky. Toto datum komunikujte Vašim zákazník dostatečně dopředu – na e-shopu, ale i v rámci marketingu. Je to totiž jednoduché – když zákazník nenakoupí u vás, nakoupí u vaší konkurence. A každý takový nákup a kontakt se zákazníkem je možnost získat ho na svou stranu na další rok nebo i na déle.

Zaměstnanci, brigádníci

Zajistěte si dostatečný počet zaměstnanců a brigádníků do skladu a k ruce. Budou se hodit. Platí pravidlo radši víc než míň. E-shopy často generují dostatek objednávek pro růst a profit, ale nestíhají je odbavovat. Pro zákazníka není nic horšího, než když 14. prosince objedná dárky a za týden mu přijde e-mail, “Bohužel, objednávky nestíháme doručit do Vánoc…”.

Tento rok je specifický tím, že jsou jistá omezení na cestování mezi státy a tudíž nebude tolik pracovní síly k dispozici. Myslím tím polské a ukrajinské kolegy, kteří tvoří většinu pracovní sílu ve skladech. Pokud jsem na nějakou národnost zapomněl, omlouvám se! 🙏 Zkuste hledat mezi studenty, kteří si chtějí přivydělat, případně by na trhu mělo být dostatek lidí, kteří nedávno přišli o práci v důsledku pandemii koronaviru. I těm se bude hodit nějaká kačka na jejich Vánoce.

Věřím, že vám tyto tipy byly přínosem a na nic důležitého jsem nezapomněl. Pokud ano, určitě napište do komentáře pod příspěvkem na LinkedInu nebo zde na blogu.

No a hlavně věřím, že vaše Vánoční sezóna bude opět rekordní!

Denně sdílím hodnotné tipy z marketingu na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.

Mějte fajn den!

Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!

Zdroje

  • https://www.investujeme.cz/tiskove-zpravy/cesi-loni-v-e-shopech-utratili-rekordnich-161-miliard-kupovali-hlavne-elektroniku-kosmetiku-a-obleceni/
  • https://forbes.cz/cesi-loni-utratili-na-internetu-rekordni-sumy-jen-pred-vanoci-to-bylo-52-miliard/
  • https://www.dataweps.com/cs/rekordni-trzby-rust-marketplacu-ale-i-krizovy-rezim-urychli-koronavirus-konsolidaci-e-commerce/
  • https://www.oxyshop.cz/blog/infografika-jak-si-vedou-e-shopy-v-dobe-koronavirove-brezen-2020.html
  • https://archiv.ihned.cz/c1-66739690-virus-tlaci-firmy-do-e-shopu
  • https://www.reshoper.cz/datablog/studie-jake-nastroje-na-sledovani-uzivatelu-pouzivaji-ceske-e-shopy/
  • https://robertnemec.com/heatmapy-teplotni-mapy-porovnani/
  • https://www.smartlook.com/website-analytics/