Simon Sinek je britsko-americký autor, motivační řečník a marketingový konzultant. Je autorem světových bestsellerů: „Začněte s PROČ“ (Start With Why), „Lídři jedí poslední“ (Leaders Eat Last) a „Objevte své PROČ“ (Find Your Why).

Kniha Začněte s Proč od Simona Sineka hovoří o tom, proč bychom měli u každé činnosti začít vždy s naším proč. Pokud nebudeme schopni nalézt své proč, dá se říct, že nemůžeme v dané činnosti dosáhnout nějakého maxima.

Začněte s Proč – Simon Sinek

Je první kniha, kterou jsem si vybral pro zahájení své reading challenge. Cílem téhle mojí malé challenge je během následujících 5 let přečíst cca 60–150 KVALITNÍCH knih (pokud jich stihnu víc, zlobit se nebudu, klíčem ale je, knihy skutečně kvalitně přečíst, ne proletět) o marketingu, budování firmy, efektivitě, rozhodování, vedení lidí, lidské psychologii a podobných, pro mě zajímavých témat.

POZOR! Nemyslím přečíst jako přečíst “just for a sake of reading it”, ale reálně přečíst, podtrhávat si podstatné pasáže, snažit se vnímat knihu, abych věděl, o čem kniha byla a odnesl si tipy, které přenesu do PRAXE. Proč? Je to simple, pokud si něco přečteme a nic z toho v praxi neuplatníme, tak proč jsme vůbec četli tu konkrétní vzdělávací knihu? Ultimátním cílem vzdělání by mělo být aplikovat nabyté znalosti v reálném světě, kde nám přinesou kýžené ovoce. Myslím, že tohle snad řekl Dale Carnegie, význačný poradce známých osobností, lektor a spisovatel, který žil v první polovině 20. století.

Tuto knihu mi doporučovalo několik lidí v mém okolí, ale hlavně jsem se o ní dočetl téměř v každém blogovém příspěvku na téma “TOP 5 Books For Marketers/Entrepreneurs”. Simona Sinka „znám“ již nějakou dobu, sleduji ho na sociálních sítích a viděl jsem několik jeho videí na YouTube (Keynotes, rozhovory) a slyšel jsem s ním snad 3 různé podcasty. Úžasný člověk.

Kniha Začněte s Proč má dovětek “Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům”. To je defakto hlavní myšlenka celé knihy, začít se svým PROČ, což poté vede k inspiraci ostatních, ať už se jedná o zákazníky, tým nebo jakoukoliv komunitu lidí.

5 hlavních myšlenek z knihy Začněte s Proč od Simona Sineka

Ze všech knih od Simona Sineka považuji jako nejdůležitější knihu použitelnou pro vzdělání v oblasti marketingu právě Začněte s PROČ. Proč? Níže naleznete 5 klíčových myšlenek z knihy:

  • Veškeré úspěšné společnosti naší historie měly vůdce, který byl vizionář a měl své PROČ, které poté převtělil do CO, což bylo např. hnutí (Martin Luther King a jeho hnutí za občanská práva), firma (Steve Jobs a Apple, Bill Gates a Microsoft), komunita nebo nějaký výkon (bratři Wrightové a první úspěšný letecký pokus v historii lidstva) – vše to, co vidíme a můžeme si na to „sáhnout“, je vyobrazení nebo uskutečnění vůdcova PROČ v praxi, nazýváme to výsledek jeho činnosti, neboli CO
  • PROČ vychází z jádra dané osobnosti, dá se zjistit pouze zpětně, nedá se říct, “Tak co bude moje PROČ? Mmm… Zakládám tenhle nový business a moje PROČ bude třeba, že chci udělat svět lepším místem.” – možná se trefíte, ale s největší pravděpodobností to nebude to pravé PROČ, PROČ musí vycházet z jádra dané osoby a většinou ho/ji provází celý život, jen je třeba ho objevit a poté dané PROČ realizovat – třeba v hnutí, nebo business, který bude inspirovat společnosti k tomu, aby bojovali proti status quo, tak jako to udělal Steve Jobs se společností Apple
  • Lidé typu PROČ (Steve Jobs, Bill Gates, Martin Luther King, a další …) potřebují ke svému úspěchu (k realizace svého PROČ) lidi typu JAK (CEOs, střední a vysoký management – Steve Ballmer v Microsoftu; praktičtí lidé – Steve Wozniak v Applu), kteří pomohou lídrovu vizi proměnit ve skutečnost
  • Pokud lidé typu PROČ z dané společnosti odejdou a své PROČ ve firmě nezanechají tak, aby na něj nikdo nezapomněl, většinou firma začne po několika letech strádat, „všichni“ přestanou věřit v PROČ, na které se zapomene a každý začne bojovat pouze sám za sebe
  • Ve spoustě věcech v živote se snažíme přijít na to, PROČ děláme tuhle činnost nebo PROČ jsme si koupili tuhle a ne tamtu věc a téměř vždy si to odůvodňujeme nějakou praktickou, racionální argumentací, jako třeba, “bylo to ve slevě”, nebo “tenhle stříbrný počítač má lepší vlastnosti než tenhle černý, protože má víc GB paměti”, ale ve skutečnosti se téměř vždy jedná o kombinaci praktických věcí, manipulací prodejce, značky, kvality produktu a našeho PROČ, které se s daným produktem (vizí firmy, která daný produkt vyrobila) slučuje

Pokud jste Začněte s Proč od Simona Sineka nečetli, určitě neváhejte, málokterá kniha vám dá přesah jako právě Začněte s Proč.

Dejte vědět, jak kniha pomohla vám, v marketingu nebo i v životě. =)

Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.

Mějte fajn den!

Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!