Organický dosah na FB: 8 tipů jak na něj | Tomáš Černovský

Jak vyzrát nad klesajícím organickým dosahem na sociálních sítích?

Píše se rok 2020. Rok mnoha změn. Zvláštní rok. Byť to v lednu vypadalo na klasiku, kdy zase budeme jako lidstvo lámat sportovní, finanční, ale i marketingové rekordy. Nic z toho se nekoná. Covid-19 nám všem ukázal, že stále jako lidstvo nejsme všemocní. A taky, že je možná čas trochu sundat nohu z plynu. Nebo to možná bylo úplně jinak? A co s tím má dočinění organický dosah na sociálních sítích?

Během této zvláštní doby se sociální sítě staly útočištěm mnoha značek a jednotlivců, jelikož se většina konzumentů přesunula do online režimu – schůzkám se dneska říká call, office se změnil na home office a fitko se transformovalo na home gym a cyklistiku, alespoň tedy v mém případě. Budgety na TV a outdoor reklamu se začaly cutovat kvůli nerelevantním reklamám a úsporám. Část těchto budgetů se přesunula do onlinu, jelikož ten je schopen adaptovat se na aktuální situaci daleko rychleji… Takže jsme se nenudili.

A sociální sítě? Ty zažily boom. Spousta malých a středních firem si neuvědomuje potenciální riziko sociálních médií. Jenom publikovat příspěvky už nestačí. Organický dosah klesá a klesá, co tedy můžete dělat pro zvýšení organiky?

Organický dosah na sociálních sítích v roce 2020

Už není rok 2012, kde stačilo mít svou Facebookovou firemní stránku, vypublikovat fotku svého produktu a už se to hemžilo lajky, komentáři, sdíleními a taktéž objednávkami na e-shopu. Je rok 2020 a tohle už dávno neplatí. Facebook, Twitter, LinkedIn – pokud máte firemní stránku / profil a vypublikujete obsah, organický dosah bude v řádu jednotek procent, když se vám post jo podaří, tak budete na 10 % a výš. Rozhodně ale ne na 100 %.

Facebook měl na konci roku 2019 podle Socialbakers organický dosah 5 %, Instagram měl 37 %, Twitter a LinkedIn jsem nikde nedohledal, nicméně u Twitteru to může být obdobné jako na Facebooku a LinkedIn (osobní profily) bych spíše přirovnal k Instagramu, co se organického zásahu týče. Firemní profil na LinkedInu je na tom jako Facebook.

Proč tomu tak je? Na sítích je čím dál tím větší počet lidí = větší množství příspěvků. Jenže váš feed je pouze jeden a každý příspěvek bojuje o svou pozornost mezi dalšími tisíci, desetitisíci až miliony příspěvků. Zároveň je na sítích čím dál tím více inzerentů. Jejich reklamy taktéž potřebují svůj prostor. Tady je jasné, že všechny příspěvky se prostě nemohou zobrazit. Je tedy nutné, aby platforma začala ze své strany omezovat množství příspěvků ve feedu. A kde jinde brát, než u těch organických, nepromovaných, že jo?

Takto se snižuje organický dosah a vzniká čím dál tím větší důležitost na kvalitu obsahu. Klienti se domnívají, že je to kvantita, která jim zaručí dobrý organický zásah. Není tomu tak. Kvalitou jste schopni získat větší organický dosah, nikoliv kvantitou.

No a když už víme, jak je na tom aktuální organika, asi se ptáte, co s tím můžete udělat?

Optimalizujte své firemní profily na sociálních sítích

První a nejzásadnější věcí je mít zoptimalizované své firemní profily. Co to znamená? Mějte logo jako svou profilovou fotku, tak budete co nejrychleji rozpoznatelní a uživatelé si vás nebudou plést s nějakým osobním profilem. Vytvořte si hezkou cover fotku. Dodejte popisky co děláte a jak můžete zákazníkovi pomoct. Dále nezapomínejte na stránku “O nás”, pokud ji síť nabízí. Popisky by měly obsahovat klíčová slova v rámci vašeho podnikání. Doplňte si kontakty – telefon, e-mail, adresu. Pokud máte otevírací dobu, tak i tu tam zmiňte. Nezapomínejte na odkaz na váš web / e-shop.

Vymazlený profil a příspěvky jsou základem pro dobrý organický dosah. Když už chcete zaujmout uživatele, je potřeba se ujistit, že pro to děláte všechno.
Facebook Vasky je skvělou ukázkou toho, jak se to má dělat.

Instagram na tom není o moc hůř.

Kvalita nad kvantitou

Zaměřte se u svých příspěvků na kvalitu, ne kvantitu. Místo 20 příspěvků měsíčně to stáhněte na 8, kterým ale budete moct věnovat dvojnásobek času, který ušetříte ze zbylých 12 příspěvků. Kvalitní příspěvek má větší šanci získat vyšší organický dosah, protože se bude lidem líbit. Zároveň, když někdo vleze na váš profil po týdnu, neuvidí hromadu nekvalitní tvorby, ale pěkné a účelné příspěvky, které vrhnou jiné světlo na vaši značku.

Pro organický dosah na sítích jako Facebook nebo Instagram je lepší méně obsahu, ale kvalitního.
Občas méně znamená více. Ale to všichni víme, že?

Vyberte správný čas příspěvku

Jaký je správný čas na publikaci příspěvků? Ráno, večer, v poledne, v pondělí nebo v pátek? Zklamu vás. Nejlepší čas neexistuje. Nebo jinak. Existuje, ale musíte na něj přijít sami. Každá značka a brand to má jinak. Mrkněte se do analytiky na Instagramové stránce, nebo do analytiky na Facebook stránce a tam zjistíme, kdy jsou vaši fanoušci nejvíce online.

Graf ukazuje, kdy jsou fanoušci mé stránky online. Bacha, jak říká hláška nahoře, tento graf je tvořen s časovým pásmem PST – Pacific Standard Time, což je aktuálně o 9 hodin za námi.

Volte správný formát příspěvků

Využívejte možnosti příspěvků na maximum. Do stories využijte stories formát, do feedu využijte čtverec nebo 4:5, nedávejte odkaz do textace, když je na to připraveno tlačítko pod příspěvkem. Pohrajte si s textem, i ten je velmi důležitou součástí vašeho příspěvku. Často se stává, že se klienti moc soustředí na kreativu a textace jde stranou. Chyba. Obojí je důležité!

Tady je krásně vidět, jak si kluci z Wuders pohráli s textací, ale co ten link?

Kluci z GrizzlyGear mají zmáknutou jak textaci, tak i proklik pod kreativou. Palec hore!

KlikaDent jakbysmet, textace i proklik pod kreativou na jedničku.

Neprodávejte

Přidaná hodnota. Tu musí příspěvky obsahovat. Jestli to bude ve formě informace, pobavení, edukace, “za oponou” nebo prodeje, je víceméně jedno, záleží na vaší dlouhodobé strategii. Prodej by tam měl být, a je to samozřejmé, jen ne v každém příspěvku. Nastavte si strategii a obsahový plán, který chcete komunikovat.

Interagujte s vašimi fanoušky a followery

Využijte výhodu sociálních sítí na maximum. Oproti jiným média typům máte na sociálních sítích tu výhodu, že můžete interagovat s vašimi fanoušky a budovat tak vztah do hloubky. Dělejte to. Ať už se jedná o komentáře, nebo o sdílení, zprávy, vždy odpovězte. Každá interakce s fanouškem je skvělý nástroj, jak ho získat na svou stranu. Občas se může stát, že se něco nepovede a tak je potřeba uhasit požár.

Lidl v kauze s černochem na letáku

Nebuďte jenom na jednom médiu

Sítí existuje daleko více. Nezůstaňte pouze na jedné. Využijte je na maximum. Nejčastější kombinací je Facebook a Instagram, ale taktéž vídám Facebook a Linkedin, pokud to dává smysl. Nebo Instagram a TikTok. Taktéž nezapomínejte na Pinterest, Snapchat, Twitter. Prostě využijte aktuální stav sítí na maximum, jen nezapomeňte, kdo je vaší cílovou skupinou. Mějte na paměti, že organický dosah v aktuální míře zde nebude napořád. Bude hůř.

Organický dosah se liší na různých sítích

Promujte příspěvky: lék na organický dosah

Vždy příspěvky promujte. I kdyby pár stovkami korun. Pár stovek do proma udělá divy. Pokud do postu dáte promo za 500 Kč a budete optimalizovat na co největší zásah, pak se můžete dostat na CPM okolo 20 Kč. Tzn. získáte 25 000 impresí a třeba 20 000 reach (unikátní uživatelé). To nemáte šanci získat organicky, pokud teda nemá vaše stránka 50 000+ fanoušků. A když už top budete dělat, prosím, nepromujte skrze tlačítko “Boost post”. Detailní návod jak správně promovat příspěvky na LinkedInu najdete zde.

Je důležité vědět, že organický dosah na sociálních sítích bude vždy klesat, čím bude síť starší a bude chtít monetizovat svoji platformu. Promování příspěvků bude vždy tou nejsilnější medicínou, jak organický dosah porazit.

Pokud začnete promovat své příspěvky na Facebooku a Instagramu, organický dosah se vám nezvětší, ale budete schopni za pár korun získat placený dosah, který je dost často efektivnější, než pilování organického příspěvku do posledního detailu.
Pro promo vždy použijte Facebook reklamní manažer (Facebook Ads Manager).

Závěr

Budu rád, pokud mě budete moct doplnit v rámci detailnějších dat ohledně organického dosahu jednotlivých sociálních médií. Pokud o nich víte, pošlete, rád je doplním do článku. Psát je můžete na mail: tomas@cernovsky.cz.

Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.

Mějte se fajn!

Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!

Zdroje

https://www.mediar.cz/reakci-na-cernocha-udelal-lidl-z-chyby-postoj/

https://unsplash.com/photos/6lcT2kRPvnI