Co je to Facebook Conversions API? Spolu s Facebook pixelem se jedná o způsob odesílání událostí, které návštěvník udělá na vašem e-shopu, do vašeho reklamního účtu na Facebooku. Umožňuje přímé propojení mezi vašimi marketingovými daty a systémy Facebooku. Tato data vám pomáhají optimalizovat cílení reklam, snižovat cenu za akci (konverzi) a měřit výsledky.
Facebook Conversions API je navržené tak, aby zprostředkovávalo přímé a spolehlivé propojení mezi Facebookem a marketingovými daty (například událostmi na webu a offline konverzemi) z vašeho serveru, CRM nebo webové platformy. Marketingová data se poté využívají k personalizaci, optimalizaci a měření reklam na Facebooku, aby se vaše reklamy zobrazovaly lidem, pro které budou pravděpodobně zajímavé.
Conversions API můžete nastavit několika různými způsoby. U mnoha integrací je nastavení možné provést bez vývojáře. Pokud používáte platformu pro online obchodování (e-shop), jako je například Shopify, k nastavení Conversions API postačí několik kliknutí.
TIP: Pokud vás zajímá, jak vyprodat sklady díky Facebook, Instagram a Google Ads reklamě s PNO pod 15 % (jako se to povedlo u našeho klienta), případovou studii najdete tady.
Proč nastavovat Facebook Conversions API, když už používáte Facebook pixel?
Facebook pixel je velmi užitečný nástroj pro sledování marketingových dat na Facebooku. Bohužel, jeho efektivita v posledních letech klesá.
Facebook Pixel totiž funguje na principu spouštění javascriptového kódu v těle stránky při zobrazení prohlížečem, díky čemuž následně proběhne odeslání provedené události do vašeho reklamního účtu na Facebooku. Všechno krásně funguje, dokud si návštěvník nenainstaluje blokátor reklam, blokátor cookies nebo jiný nástroj k maskování aktivit na internetu, který má schopnost tyto javascriptové kódy zablokovat. Obecně se odhaduje, že díky těmto blokátorům do reklamního účtu nedojde 10 až 30 % událostí, takže ztrácíte cenná data.
K tomu navíc Apple přišel v rámci aktualizace na operační systém iOS 14 se zásadními změnami ohledně nastavení soukromí uživatelů. Na základě této změny bude uživatelům dána možnost udělit výslovný souhlas se sledováním jejich chování za účelem poskytování relevantní reklamy. V opačném případě bude tato funkce v základu vypnutá. Dá se očekávat, že velká většina uživatelů tento souhlas aktivně neprojeví. E-shopy tedy přijdou o nezanedbatelnou část dosud odesílaných událostí ze zařízení Apple do jejich reklamních účtů. Spekuluje se o ztrátě 8-16 % dat. Facebook dále předpokládá, že v blízké budoucnosti všechny velké prohlížeče zruší nebo alespoň silně omezí cookies třetích stran.
Narozdíl od pixelu, FB Conversions API nefunguje na principu javascriptového kódu, ale na pozadí odesílá informace o událostech pomocí API (Application Programming Interface). Tato data jsou odesílána přímo ze serverů vašeho e-shopu na servery Facebooku, což nedává prohlížeči příležitost zablokovat odeslání události. Tím, že pomocí CAPI obejdete různé aplikace detekující a blokující javascripty, jako jsou AdBlock nebo například funkce prohlížeče Safari, které uživatele “chrání” před sledováním, navýšíte množství odeslaných událostí, a tím alespoň částečně eliminujete ztrátu způsobenou těmito změnami u Applu. Všichni, kdo spravují nebo rozumí reklamě na Facebooku vědí, že výkonnost reklamy je o datech. Pokud není dostatek dat, pak nebude ani výkonnost. Maximalizace množství dat v systému je tedy priorita číslo 1.
Výhody Facebook Conversions API
Facebook CAPI přináší mnoho výhod. Díky zlepšení připojení s ním snížíte cenu za akci. Kvalita dat z Conversions API není na rozdíl od kvality dat z pixelu tolik ohrožená chybami při načítání prohlížeče, problémy s připojením či blokováním reklam. Když vedle pixelu budete používat také Conversions API, získáte mnohem spolehlivější připojení, které systému doručování pomůže snížit cenu za akci.
Facebook CAPI vám také pomůže optimalizovat reklamy pro akce, které se odehrávají v pozdějších fázích cesty zákazníka. K těmhle událostem patří například akce, které se odehrávají po nákupu (například přihlášení odběru), akce, které se odehrávají v obchodech, nebo i skóre zákazníků. Tyto informace Facebooku pomáhají, aby zobrazoval reklamy zákazníkům, kteří pro vaši firmu pravděpodobně budou mít hodnotu a přinesou jí zisk.
TIP: Pokud vás zajímá jak dosáhnout PNO (podíl nákladů na obratu) pod 20 % díky výkonnostní TikTok reklamě (5x návratnost investice do reklamy), případovou studii TikTok najdete tady.
Facebook Conversions API může pomoci zlepšit měření efektivity a přiřazení reklam v rámci celé cesty zákazníka – od chvíle, kdy vás objeví, až po konverzi. Díky tomu získáte lepší představu o vlivu digitální reklamy na online i offline výsledky. Tato data vám pak pomůžou dále optimalizovat vaše kampaně.
Díky Facebook Conversions API snížíte cenu za akci díky zvýšení párování událostí. Marketingová data jsou nejlépe využitelná, když se dají spárovat s účty v aplikacích a službách Facebooku. Pokud používáte Conversions API, můžete nastavit další parametry informací o zákaznících. Ty pomohou zvýšit počet spárovaných událostí a skóre kvality párování událostí.
Facebook Conversions API také zvyšuje úroveň kontroly nad daty. Když Facebook Conversions API implementujete odděleně od pixelu, máte větší kontrolu nad tím, co a kdy se bude sdílet.
Facebook Conversions API a Facebook pixel, dokonalá dvojka
Facebook CAPI nemá Facebook pixel plně nahradit a přebrat jeho funkci. Pro maximální využití potenciálu událostí na webu Facebook doporučuje používat Facebook Conversions API spolu s Facebook pixelem. Když Conversions API použijete v kombinaci s dalšími nástroji Facebooku pro firmy, získáte ještě lepší přehled o tom, jaký typ lidí reaguje na obsah vaší firmy.
Události na webu odesílané přes Conversions API se propojí s pixelem a v následujících ohledech se chovají jako události odesílané přes pixel:
- Používají se pro stejné typy optimalizace reklam (optimalizaci pro konverze a optimalizaci pro hodnotu).
- Zobrazují se ve většině prostředí, kde se zobrazují události z pixelu (ve Správci reklam a Správci událostí).
- Stejně jako Facebook Pixel není ani Facebook Conversions API navržené za účelem obcházení zásad týkajících se sdílení dat, jako jsou App Tracking Transparency v systému iOS nebo evropská pravidla ochrany soukromí, jako například nařízení ePrivacy.
Než začnete s CAPI
Pokud už jste slyšeli o Facebook Conversions API, možná si kladete otázku, jak začít s jeho používáním a jak na to připravit vaši firmu. Nejdříve si ujasněte, jaké bude mít Conversions API pro vaši firmu výhody.
Vyberte si způsob nastavení a ověřte si, jestli máte k dispozici potřebné zdroje. Každá varianta nastavení vyžaduje jiné zdroje a jinou úroveň technických dovedností. Například nastavení s použitím brány pro Conversions API nebo integrace partnera může být snadnější a rychlejší než přímé integrace, které je ale možné výrazněji přizpůsobit.
Možnosti nastavení Facebook Conversions API
Conversions API je možné nastavit několika způsoby:
- Integrace partnerských platforem pro obchodování: Pokud využíváte platformu pro obchodování jako například eshop-rychle, Shopify, Wix nebo BigCommerce, k nastavení Conversions API postačí několik kliknutí a nevzniknou vám žádné další náklady. Takové nastavení je zdarma, nemusíte na něj být příliš technicky zdatní a zabere vám jen chvilku. Jak v tomto případě postupovat si vysvětlíme v další části článku.
- Brána Conversions API: Brána Conversions API je samoobslužná možnost nastavení dostupná ve Správci událostí, která nevyžaduje úpravu kódu. Umožňuje vám propojit web s Facebookem nainstalováním balíčku do vaší instance na serveru cloudové služby. Nastavení je zdarma, ale je o něco komplikovanější než první možnost.
- Integrace skrze jiné partnery: Pokud máte na webu některé z partnerských platforem Facebooku, jako například Google Tag Manager, je možné, že Conversions API budete moci nastavit prostřednictvím integrace partnera. Cena a další požadavky záleží na partnerovi.
- Přímá integrace pomocí kódu: Pokud chcete mít proces integrace maximálně pod kontrolou, můžete vytvořit přímou integraci s Conversions API. V tomto případě se ale neobejdete bez vývojáře.
Jak nastavit Facebook Conversions API
K nasazení CAPI musíte mít založený firemní účet na Facebook Business Manageru. Další podmínkou k nasazení je použití Facebook Pixelu. Pokud máte Facebook pixel nastavený, můžete přejít k samotnému nastavení CAPI.
Ve vašem Business Manageru si po levé straně zvolte „Zdroje dat“ a následně vyberte pixel, pro který chcete CAPI nastavit. Poté zvolte možnost „Nastavení“ a posuňte se v okně dolů k nastavení Conversions API. Zvolte „Vytvořit přístupový token“.
Ke generaci přístupového tokenu se ale také můžete dostat přes záložku „Implementace“, kterou najdete vedle „Nastavení“. Vyhledejte možnost „Vygenerovat přístupový token“ – není třeba věnovat pozornost většině textů v této záložce, jedná se zejména o dokumentaci pro vývojáře.
Vygenerovaný token zkopírujte do schránky a přejděte do administrace vašeho e-shopu. Otevřete nastavení měření a sdílení dat (ve vašem rozhraní bude tam, kde jste doteď spravovali Facebook pixel), vložte do příslušného místa a uložte.
Vraťte se do prostředí Facebook Business Manageru a klikněte na tlačítko „Další“. Manager vás vyzve k implementaci tokenu – to ignorujte, token jste již implementovali v administraci vašeho e-shopu – a zvolte možnost „Hotovo“.
Nyní je dobrá si otestovat, zda jste Facebook Conversions API implementovali správně. V možnostech Facebook pixelu zvolte možnost „Testovací události“, vložte URL vašeho eshopu a zvolte možnost „Otevřít web“. Proklikejte si váš e-shop – například otevřete nějaký produkt, přidejte jej do košíku, vstupte do košíku a podobně. Poté se vraťte do Business Manageru. Pokud je CAPI implementováno správně, tak všechny tyto události budou zaznamenané v seznamu.
Doporučené postupy pro Facebook Conversions API
Duplicitní nastavení
Jak už bylo řečeno, Facebook CAPI nemá plně nahradit Facebook pixel a přebrat jeho funkci. Používejte Conversions API současně s Facebook pixelem a sdílejte události pomocí obou těchto nástrojů. Události sdílené prostřednictvím pixelu byste měli sdílet také prostřednictvím Facebook Conversions API – tomuto systému říkáme duplicitní nastavení událostí. Pokud pomocí pixelu sdílíte události jako nákup, přechod k zaplacení a kontaktování, sdílejte je ze svého serveru také pomocí Conversions API. Duplicitní nastavení jsou užitečná, protože Conversions API vám umožní sdílet i webové události, které by pixel mohl opomenout, například kvůli problémům s připojením k síti nebo kvůli chybám při načítání stránky.
U tohoto nastavení ale musíte deduplikovat duplicitní události. Pokud aktivitu na webu připojíte pomocí CAPI i pixelu, můžeme z prohlížeče a ze serveru přijímat stejné události. Pokud víte, že jsou události stejné, a tudíž duplicitní, můžeme jeden záznam zachovat a ostatní zahodit. Tomuto procesu se říká deduplikace. Deduplikace je vcelku jednoduchý proces – přidejte ke každé události dva parametry, které vám pomohou určit, jestli jsou události stejné: název události a ID události. Jakmile nastavíte název události a parametry ID události, deduplikujete kromě první všechny události přijaté se stejným ID události, názvem události a pod stejným ID pixelu, během 48 hodin od první události.
Kvalita spárování událostí Facebook Conversions API
U skóre Kvality spárování událostí usilujte o známku alespoň 6,0. Spárované události jsou akce zákazníků na vašem webu, které je Facebook schopen spárovat s konkrétním Facebook účtem. Spárované události se využívají k přiřazování a optimalizaci doručování reklam, aby se uživatelům na Facebooku zobrazovaly reklamy, které jsou pro ně relevantní. Kvalita párování událostí je skóre, které udává, jak efektivní mohou být parametry informací o zákazníkovi v událostech serveru při párování událostí s Facebook účtem. Kvalita párování událostí se hodnotí přidělením skóre od 1 do 10. Vysoké skóre může pomoci snížit cenu za akci. Facebook doručuje usilovat o skóre Kvality párování událostí alespoň 6,0.
Abyste dosáhli vysokého skóre Kvality párování událostí, můžete:
- Ve větší míře používat parametry informací o zákazníkovi. Parametry informací o zákazníkovi pomáhají Facebooku spárovat události z vašeho serveru s Facebook účty lidí, kteří provedli nějakou akci, například online nákup. Čím víc událostí má parametry informací o zákazníkovi a čím víc těchto parametrů události mají, tím vyšší je pravděpodobnost, že se událost podaří spárovat.
- Zvýšit prioritu parametrů informací o zákazníkovi, u nichž je největší pravděpodobnost, že skóre Kvality párování událostí zvýší (je-li to možné). Na význam jednotlivých parametrů má vliv okruh uživatelů, kterým chcete reklamy zobrazovat. Obecně se ale dá nejvyšší priorita přiřadit hashovanému e-mailu, IP adrese klienta / agent uživatele klienta, hashovanému telefonnímu číslu a jiným hashovaným kontaktním údajům.
Ale pozor – než budete jakékoli informace sdílet s třetí stranou, zajistěte si příslušná zákonná oprávnění a veškeré potřebné souhlasy.
Jak monitorovat a zlepšit nastavení Facebook Conversions API
Po nastavení Facebook Conversions API byste měli ve Správci událostí pravidelně monitorovat své události a parametry. Pravidelná údržba pomáhá zajistit efektivní fungování nastavení a vy díky ní také zjistíte, kde je co nutné zlepšit. A to vám může pomoci zvýšit úspěšnost reklam.
Ověřujte správné fungování událostí pomocí nástroje Testovací události.
Kontrolujte, jestli události sdílíte duplicitně, jak se doporučuje, a sledujte také které události to jsou.
Zlepšujte deduplikaci událostí s využitím podrobností o událostech serveru ve Správci událostí.
Kontrolujte kartu Diagnostika, abyste zjistili případné problémy s nastavením Conversions API. Na kartě Diagnostika ve Správci událostí byste měli pravidelně monitorovat připojení Facebook Conversions API. Když najedete myší na ikonu „!“, zobrazí se vám podrobnější informace o problému a doporučení, jak ho řešit.
Sledujte a zlepšujte skóre Kvality párování událostí. Pokud je to možné, doporučuje se usilovat o skóre minimálně 6,0.
Kontrolujte aktuálnost údajů o událostech. Na kartě Aktuálnost údajů v podrobnostech o událostech serveru najdete informaci o prodlevě mezi uskutečněním události a jejím přijetím. Události se doporučuje sdílet v reálném čase nebo rychlostí co nejbližší sdílení v reálném čase.
Závěr
Facebook Conversions API umožňuje přímé propojení mezi vašimi marketingovými daty a systémy Facebooku. Tato data vám pomáhají optimalizovat cílení reklam, snižovat cenu za akci a měřit výsledky.
Conversions API je možné nastavit několika způsoby. U mnoha integrací je nastavení možné provést bez vývojáře a u některých je to jen otázka několika kliknutí.
Facebook Conversions API nemá plně nahradit Facebook pixel a přebrat jeho funkci. Pro maximální využití potenciálu událostí na webu Facebook doporučuje používat Conversions API spolu s Facebook pixelem.
Případové studie naší práce najdete na tady.
Denně sdílíme hodnotné tipy na svůj LinkedIn, Threads, TikTok, Facebook, X, YouTube a Instagram. Najdete tam další tipy pro vaši reklamu a na osobním Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.
Mějte se CAPIově!
Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!
Zdroje
https://www.facebook.com/business/help/2041148702652965?id=818859032317965
https://www.facebook.com/business/help/308855623839366?id=818859032317965
https://www.facebook.com/business/help/433493041367251?id=818859032317965
https://www.facebook.com/business/help/586304118741779?id=818859032317965
https://blog.eshop-rychle.cz/facebook-conversions-api/
https://helpdesk.eshop-rychle.cz/docs/propojeni/nastaveni-facebook-conversions-api/
https://www.getelevar.com/shopify/implement-facebook-conversion-api/