Jak na podcast a marketing v roce 2023

Obsah článku

Podcasty mohou být součástí obsahového marketingu nebo být použity k oslovování potenciálních klientů, interní komunikaci, HR, marketingu nebo budování komunity. Chcete ozvláštnit svůj marketing čerstvým formátem, který zajisté zaujme nejen vaše stávající zákazníky? Pokud ano, tak se společně se mnou pojďte ponořit do světa podcastů.

Co je to podcast?

Podcast označuje audiozáznam. Většinou se jedná o zvukový záznam mluveného slova. Samotný název vznikl spojením slov iPod (přehrávač hudby od společnosti Apple) a broadcast (vysílání). Do podcastů se například převádějí rozhlasové hry, hudební pořady, výukové lekce, četby knih, rozhovory a různé debaty. 

Za mě je podcast skvělým zdrojem informací, který mi pomáhá udržet si v povědomí novinky v oboru a být stále velice dobře informován. Tento druh obsahu je za mě super svou pasivní konzumací, kdy není třeba 100% pozornost, jako tomu je u čtení článku nebo třeba koukání na video.
za mě osobně se jedná o skvělý druh obsahu, který je možné konzumovat i u jiných činností

Podcasty je možné přehrávat online či offline na mobilu, tabletu, notebooku nebo jiném chytrém zařízení. Lidé často poslouchají podcasty například při cestách autem, během sportování nebo při vykonávání domácích prací.

Historické okénko

V zahradničí se tento trend začal prosazovat okolo roku 2005, v té době se jednalo o vysílání hudby a mluveného slova prostřednictvím MP3 přehrávače.

V našem českém rybníčku se tento trend postupně ukazoval od roku 2014 a dnes již má podcast spoustu společností, soukromých osob, škol a dalších institucí, které ho hojně využívají ke své propagaci a předávání informací.

Podcast v ČR

V tuto chvíli má v tuzemsku trend podcastů několik stovek tisíc posluchačů. V rámci ČR se nabízí možné srovnání s audioknihami, které jsou na vzestupu. Posluchači měli v roce 2020 k dispozici zhruba 9 700 hodin poslechu mluveného slova. Pokud připustíme, že od poslechu audioknih je to k podcastům jen krůček, ukazuje to na zajímavý potenciál růstu podcastového publika.

Zároveň roste české i světové publikum, které na podcasty nedá dopustit. A tak lze říct, že nikdy nebyl lepší čas začít s vlastním podcastem – ať už pro váš byznys, osobní brand nebo jen jako hobby projekt. 

4 důvody proč má podcast smysl

Pojďme se podívat na čtyři body, podle kterých se můžete rozhodnout, zda má pro vás podcast smysl.

Přímý vztah s publikem

Jakmile se někdo jednou stane vaším posluchačem a rozhodne se odebírat váš podcast, každý další díl se mu automaticky přidá do jeho telefonu. Nemusíte tedy platit za přístup k vašim fanouškům jako na jiných sociálních sítích. Nejste ani závislí na jedné platformě, podcasty se poslouchají na Spotify, iTunes i spoustě dalších mobilních aplikací, takže se nemusíte bát, že by vám někdo smazal profil nebo vás jinak limitoval.

Efektivní obsahový marketing

Podcast je výborná forma obsahového marketingu. Nejen, že sám o sobě pomáhá budovat důvěru už tím, že podcasty mohou jít mnohem více do hloubky tématu než jiné formáty obsahu. Můžete je totiž využít jako základ dalších typů obsahu. Sepište největší lekce do článku, ze zajímavých částí udělejte video ukázky nebo obrázky s citáty. Z jednoho kvalitního podcastu uděláte hravě spoustu dalšího obsahu jiného typu.

Zvýšíte si konverze

Výzkum 300 000 posluchačů podcastu ukázal, že 63 % lidí si koupilo něco, co moderátor promoval. Když byli dotázání, zda podcast reklama ovlivnila jejich chování, 71 % řeklo, že navštívilo promovaný web a 62 % řeklo, že uvažovalo o koupi dané služby nebo produktu.

Navážete vztah s influencery

Pozvání do podcastu působí mnohem lépe než pozvání na kávu či obchodní schůzku, souhlasíte?

Dejte člověku najevo, že si ho vážíte a rádi byste ho představili svému publiku. Podcast tak může být výborný způsob, jak se spojit s důležitým influencerem. Do podcastu můžete pozvat i svého potenciálního klienta, abyste se dozvěděli více o tom, jak pracuje, co je pro něj důležité a podle čeho vybírá dodavatele. Podcast je výborným budovatelem vztahů.

Tvorba vlastního podcastu

Když už víme, k čemu je takový podcast dobrý, byl by hřích se nepodívat na to, jak je to s jeho tvorbou a co vše je k němu potřeba.

Vytvořte koncept pro váš podcast

Podcasty jsou tak různorodé, jako lidé, kteří je tvoří. Existují skvělé podcasty o historii, pop-kultuře, neurovědách, ale také o skládání hudby do retro počítačových her. Jediný limit svazující vaši tvorbu je vlastní představivost. 

Strategie, koncept, tam to vše začíná. Pokud se rozhodnete začít s podcastem, je to jako začínat s marketingovou strategií nebo čímkoliv jiným. Je tedy důležité promyslet cílovou skupinu, jak svůj podcast uchopíte, pojmenujete. Poté se pusťte do práce.
Koncept = strategie, je jedno jak to nazvete, ale jedná se o první krok než se rozhodnete jakýkoliv podcast rozjíždět

Než se začnete zabývat otázkami o pojmenování, formátu a délce vašeho podcastu, zkuste se nejdřív zamyslet nad následujícími otázkami, které budou pro vaši tvorbu pravděpodobně nejzásadnější:

Proč chci vlastní podcast?

O čem můj podcast bude?

Až si odpovíte na otázky Proč a O čem, tak vytvoření konceptu bude o to snazší.

Určete si své podcastové cíle:

Proč začínáte vlastní podcast? Nebo, když otázku přeformuluji: „Jaký je cíl nebo smysl vašeho podcastu?” Pokud nad touto otázkou dlouho přemýšlíte, vybral jsem pro vás několik nejčastějších:

  • vytvořit nové příležitosti pro váš byznys
  • získat autoritu ve vlastním oboru
  • sdílet myšlenku, která je pro vás důležitá
  • užít si celý proces a jednoduše se u podcastování bavit
  • Je užitečné přiložit tužku na papír a zapsat si vaši odpověď. Můžete se k ní vracet při práci na konceptu vašeho podcastu.

Jen prosím nezapomínejte, že hlavním cílem by mělo být přinést posluchačům přidanou hodnotu. A’t už to budou zajímavé informace, pobavení nebo cokoliv jiného, co vaše cílová skupina označí za přidanou hodnotu.

Pojmenujte svůj podcast

Při výběru názvu pro svůj podcast zkuste vybrat něco chytlavého, snadno zapamatovatelného a zároveň něco, co bude mít relevantní klíčová slova (slova, která pravděpodobně člověk napíše do vyhledávače, když hledá obsah spjatý s tématem vašeho podcastu).

Vyvarujte se toho, že byste se snažili dát do názvu co nejvíce klíčových slov. Zároveň je potřeba použít nějaká klíčová slova, aby potenciální posluchači mohli snadno najít váš podcast.

Nezapomeňte přidat krátký popisek o podcastu v patřičné sekci, abyste pomohli vašim budoucím posluchačům podcast najít.

Zvolte formát podcastu

Podcasty se nerovnají rozhovorům. Možných formátů je opravdu velké množství. Může jít o různé formy rozhovorů nebo o monolog moderátora. Můžete dělat reportáž, panelovou diskusi nebo klidně tvořit audio seriál nebo rozhlasovou hru. Důležité je rozhodnout se, který formát vám nejvíce vyhovuje. Zvolte takový formát, ve kterém se budete cítit dobře. V podstatě je to jednoduché. Pokud milujete improvizaci a nejvíc energie vám dává interakce s jinými, tak možná chcete dělat rozhovory – a třeba rovnou ve dvojici moderátorů. Jestli vás baví mít vše pod kontrolou a na 100 % naplánované, můžete si nejprve napsat scénář a pak dělat povídání ve stylu podcastu Vaše = vaše značka

Neexistuje objektivně správná odpověď, jaký formát je nejlepší. Určitě máte představu, jaký formát vám bude sedět nejlépe – dejte na svoji intuici a budete mít jasno. Důležité je také podotknout, že budete s podcastem růst – neusínejte na vavřínech a experimentujete. Zkuste si “speciální” epizody, ve kterých si budete hrát s formátem a zkoušet nové věci. Ostatně, říká se, že různorodost je kořením života.

Já osobně preferuji rozhovory, ty vás totiž dostanou tam, kam byste se sami nedostali. Najdete nová podtémata, ale třeba i témata. Rozhodně vás budou inspirovat, abyste se nadále vzdělávali i v jiných oblastech a přijdete na nové myšlenky. To všechno umí rozhovor.
Osobně mám nejraději rozhovory, ale každému sedí něco jiného

Optimální délka

Nenechte si namluvit, že existuje optimální délka podcastové epizody. Existují podcasty, které mají 30 minut a pak jsou tu podcasty, které mají i přes 2 hodiny. Průměrná délka podcastu se uvádí kolem jedné hodiny.

Váš podcast by měl být tak dlouhý, jak potřebujete, abyste s ním sami byli spokojeni. Určitě se zdržte toho, abyste uměle nafukovali délku nebo se snažili epizody až moc uspíšit, protože se potřebujete vejít do nějakého časového limitu.

Ostatně délka se změní i s editací. Každé epizodě prospěje editace. Nebojte se vystříhat zbytečné segmenty, otázky, které nikam nevedly a části, které nepřináší žádnou hodnotu vám nebo posluchačům. Budete působit více profesionálně a věřím, že si to váš posluchač i více užije.

Vybavení k nahrávání

Pro nahrávání podcastu nepotřebujete velkou vstupní investici. Celý proces se dá zvládnout snadno a poměrně levně. Hlavní je obsah vašeho podcastu a nemalé procento úspěšných podcasterů začínalo nahrávat na iPhone. 

Tak jako u všeho je možné začít s málem a nebo vstup pojmout megalomansky. Já jsem zastánce začátků s málem. Tedy pokud rozjíždíte svůj podcast, zkuste využít nějaké hotové studio za rozumný peníz. Nepořizujte si mikrofony a nestavějte u vás v kanceláři vlastní studio, pokud ještě nevíte, že se podcastům chcete věnovat na 100 %.
Má rada zní začněte s málem, ideálně skrze nějaké pronajmuté studio, pokud se s myšlenkou podcastu ztotožníte, pak pokračujte výbavou vlastního studia

Nicméně, audio kvalita je důležitá, ale nikdo nebude podcast poslouchat jen protože má skvělou audio kvalitu. Pokud máte skvělý obsah, tak trochu suboptimální kvalita audia bude stačit, minimálně pro začátek. Důležité ale je se neustále posouvat a vylepšovat nejen svůj kontent.

Podcastový software

Ve chvíli, kdy máte nahrané audio k vašemu podcastu, je čas nahrávku upravit a „učesat”. Chcete ze své nahrávky dostat tu nejlepší kvalitu. Software na zpracování audia nemusí být drahý.

K takovému účelu můžete použít například Audacity což je bezplatný audio editační software. Pokud máte náchylnost k programování, tak oceníte, že je open source. Můžete tak vytvářet vlastní vylepšení a upravit kód. Audacity je skvělé v tom, že má pro-level vlastnosti a i když je to bezplatný software, tak budete mít přístup ke všem nástrojům, které používají profesionálové k vytvoření nejlepšího audioobsahu.

Popisek pro váš podcast

Popisek v jednotlivých epizodách je součástí metadat. Metadata jsou informace o vašem MP3 souboru: název vašeho podcastu, jeho popis, číslo epizody, rok vydání a tak dále… Tyto informace pomohou viditelnosti vašeho podcastu v aplikacích od Apple, Google a Spotify. Mimo to metadata pomohou nasměrovat k vašemu podcastu potenciální posluchače, kteří vyhledávají podcasty ve vaší kategorii. Dobrý popis je zásadní pro úspěch vašeho pořadu.

Snažte se potenciální posluchače zaujmout a nalákat. V jednom odstavci popište, o čem je váš podcast (nebo epizoda). Je dobré napsat popisek, který bude lákat posluchače k poslechu. Nebál bych se využít praktiku „clickbaitu“, hojně využívanou taktiku na YouTube.

Vyberte si kategorii vašeho podcastu.

Důležitým krokem při vytváření podcastu je zvolení kategorií (nejen) v Apple Podcasts. Jednoduše vyberte tu, která nejvíce odpovídá tématu vašeho podcastu. I když si můžete v Apple podcast zvolit až tři kategorie, důležitá je ta první. Ujistěte se, že první kategorie je dobře vybraná.

Přidat subkategorii zlepší viditelnost vašeho podcastu. Například, pokud je Váš podcast o politice, tak je lepší být na vrchu subkategorie: News > Politics než někde ve spod obecné kategorie News.

Platformy pro sdílení

Máte nahráno a sestříháno? Hurá s tím na veřejnost! Vyberte si několik platforem a otestujte, kde se vaše publikum pohybuje. Nezapomeňte epizody nahrávat i na svůj web nebo blog.

Platforem, kde lze obsah zveřejnit je celá řada, pojďme si některé představit:

iTunes – jedna z prvních, která přebrala podcasty jako běžný audio formát, aplikace je zadarmo, podcasty lze jednoduše stáhnout a poslouchat offline.

Spotify – dostupná pro Android i iOS, verze zdarma obsahuje reklamy, placená je bez reklam. Podcast lze stáhnout a poslouchat offline.

PodBean – platforma určená pro podcasty, při nahrání se objeví i na Spotify.

SoundCloud – bezplatná aplikace; PRO verze neomezuje velikost úložiště. Posluchač a tvůrce obsahu spolu můžou komunikovat třeba prostřednictvím komentářů. 

Anchor.fm – platforma určená především pro ty tvůrce podcastů, kteří hledají efektivní a zároveň jednoduché řešení a případně ty, kteří s podcasty teprve začínají. Vyznačuje se uživatelsky přívětivým prostředím, bezplatným hostingem, nabídkou statistik o posluchačích či distribucí podcastů na různé platformy jedním klikem – ať už je to Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts aj. Nicméně, co se konkrétně Apple Podcasts týče, mají čeští uživatelé rozdílné zkušenosti; někdy byl podcast nahrán do druhého dne, avšak někdy nahrání trvalo i týden

Marketing podcastu

Ve chvíli, kdy budete mít splněny všechny kroky a ocitnete se ve fázi, kdy budete řešit marketing vašeho podcastu, tak jste ušli velký kus cesty a udělali velké množství práce. I kdyby váš podcast neměl tisíce poslechů, tak je důležité si uvědomit, že i jeden poslech nebo stáhnutí podcastu je jeden reálný člověk, u kterého začínáte budovat vlastní komunitu posluchačů.

Průměrný podcast má něco málo přes 100 posluchačů, takže pokud jste překročili stovku, tak jste lepší než polovina všech podcastů. Do doby než nemáte vlastní komunitu posluchačů, tak je rozumné využít již existující komunity. To v praxi znamená hledat skupiny na sociálních médiích, které mohou mít blízko k vašemu obsahu a sdílet mezi nimi svůj podcast.

Skvělým marketingem podcastů je vytváření krátkých videí z nahraného podcastu, které poté publikujete na sociálních sítích jako je TikTok, Instagram Reels, Facebook Reels nebo YouTube Shorts. Jedná se o krátké úseky v řádu desítek vteřin, které obsahují nejzajímavější nebo nejkontroverznější informaci z podcastu.

PRO TIP

Chcete, aby vám profesionálové pomáhali s tvorbou video obsahu na sociální sítě?

TikTok videa, Instagram a Facebook Reels, YouTube Shorts.

Získejte 10 tisíc nebo 100 tisíc zhlédnutí u vašich videí a prodávejte jednoduše!

A cena? Nebojte, majlant to není. Více se o této službě stříhání krátkých videí na TikTok a další sociální sítě dozvíte zde.

Jak taková videa vypadají? Mrkněte např. ke mně na TikTok.

Pokud cítíte rozpaky, tak myslete na to, že vaším obsahem přidáváte hodnotu dané komunitě. A tak i váš marketing by měl přidat lidem nějakou hodnotu, pokud budete pouze sdílet “spam” linky, tak si nezískáte žádnou popularitu – naopak.

Pokud se budete snažit využít “pochybných” marketingových technik, tak spíše potenciální posluchače odradíte. Klíčem při oslovování a interakcí s komunitou je autenticita a přidaná hodnota, kterou bude váš podcast komunitě přidávat.

Závěr

Pokud jste tento článek dočetli až sem, tak jste ušli veliký kus cesty a evidentně to s tvorbou vlastního podcastu myslíte vážně. Základem pro váš úspěch musí být poutavé a zvučné téma, které lidi zajímá. Pokud jste po prvních pár epizodách nedosáhli tisíců poslechů tak nezoufejte, pokud na svém podcastu zapracujete, věřte, že svého cíle dříve nebo později jistě dosáhnete.

Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.

Mějte se podcastově!

Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!

Zdroje

https://pixabay.com/

https://www.podcastinsights.com/

https://dantrzil.cz/

Přečtěte si další moje příspěvky

Získejte ZDARMA přístup k NEVEŘEJNÉ PŘÍPADOVÉ studii FACEBOOK a INSTAGRAM reklamy, která generuje 10x NÁVRATNOST za poslední rok
(ROAS 10+, PNO pod 10 %)