Fotografie a vizuální obsah jsou prvky marketingu, které jsou v otázce zaujetí potenciálního zákazníka naprosto zásadní. Vyplatí se investovat do vlastních fotografií na zakázku, či je lepší fotografie stáhnout z fotobank a využít tak levější alternativu? Pojďme se na to společně podívat!
Co je to fotobanka?
Fotobanka je internetové úložiště fotografií, které je možné využívat pod určitými licenčními právy. Vydavatelé, reklamní agentury, obrazoví umělci a další využívají fotografické banky k uspokojení svých potřeb.
TIP: Pokud vás zajímá, jak vyprodat sklady díky Facebook, Instagram a Google Ads reklamě s PNO pod 15 % (jako se to povedlo u našeho klienta), případovou studii najdete tady.
Zákazník, který využívá fotobanku místo pronájmu vlastního fotografa, může ušetřit čas a peníze, ale také obětuje tvůrčí kontrolu. Úložiště s fotografiemi může být prezentováno v online databázi na internetu s možností nakoupit online a získat snímek přímo stažením z FTP nebo e-mailem.
Databáze s fotografiemi nesou názvy jako foto archiv nebo knihovna fotografií. Moderní databáze často nabízí kromě obrázků také videa a ilustrace, žádný ze stávajících termínů neposkytuje přesný popis.
Jaké druhy fotobank známe?
- Fotobanky free (bezplatné): obrázky lze stahovat neomezeně a zdarma. Nejčastěji je využívají začátečníci. Nejznámější free fotobankou je Pixabay.
- Licence royalty free: za soubor zaplatíte jednou, ale můžete jej používat neomezeně. U této varianty jsou desítky možností, dle mých zkušeností bych zvolil platformu Freepik.
- S kontrolovanými právy: tyto druhy fotobank jsou nejdražší, ale poskytují nejvyšší kvalitu. Podle mě to jsou nejlepší fotobanky s nejlepším obsahem. Při jejich využití si můžete být jisti, že obrázek v dané době nepoužívá žádná jiná firma.
Každá fotobanka má vlastní pravidla užívání, ale obecně je může využívat každý. Ať už firma nebo jednotlivec, který fotografie stáhne a použije, nebo umělec, který prostřednictvím fotobanky prodává své fotografie. Fotobanky jsou dostupným zdrojem kvalitních obrázků, které můžete používat bez strachu z porušení autorských práv, ale ve většině případů nejsou fotografie jedinečné a nikdo vám nezaručí, že v určitou chvíli tuto fotografii nepoužívá jiná společnost.
Platforem, kde lze obchodovat s fotografiemi, je nespočet a ve většině případů jsou kombinací výše zmíněných.
Mezi nejlepší a nejdostupnější fotobanky free patří například: Pixabay, Pexels, Unsplash nebo Kaboompics. Na konci článku na vás čeká seznam 50 free fotobank.
TIP: Pokud vás zajímá jak dosáhnout PNO (podíl nákladů na obratu) pod 20 % díky výkonnostní TikTok reklamě (5x návratnost investice do reklamy), případovou studii TikTok najdete tady.
Kdy říct „ano” fotobankám?
- Máte omezený rozpočet a snímky potřebujete ideálně ihned.
Fotobanky nám často šetří čas a peníze – jsou totiž k dispozici okamžitě a jejich pořízení příliš nezahýbe s vaším rozpočtem.
- Máte kreativní nápad a na jeho realizaci potřebujete například letecké snímky či fotografie z dronu.
V těchto případech je využití fotobank free, ale i placených fotobank naprosto v pořádku. Daný obraz si totiž můžete přizpůsobit dle vlastních potřeb a od původního snímku se často posunete tak daleko, že je na první pohled nerozpoznatelný. Jen si dávejte pozor, zda si fotografii či obrázek kupujete s licencí, která umožňuje dodatečné úpravy.
Pokud nakupujete z fotobank, které nepatří do skupiny fotobank s tzv. ,,kontrolovanými právy“, mějte na paměti, že internet je zásobárnou milionů obrázků a fotografií. Předtím, než tedy utratíte peníze za vybraný snímek, se podívejte, kde všude se daný snímek objevuje a hlavně v jakém množství.
Užitečným nástrojem pro tuto rešerši je platforma TinEye, která provede vyhledávání obrázků a zjistí, kde jinde byla daná fotografie použita. A kdyby náhodou selhala, stále je zde i staré dobré Google vyhledávání.
Fotografie z fotobank jsou neoriginální a klišé
Fotografie mají to kouzlo, že lze jejich prostřednictvím propojit brand se zákazníky a vytvořit vytoužený ideál – lovebrand. To však platí pouze u fotek z vlastní produkce. Jen ty totiž dovedou sdělit osobní příběhy a vytvořit hlubší propojení s publikem.
Vlastní snímky a obrázky vám pomohou vaši značku personalizovat a pro zákazníky bude jednodušší se s ní ztotožnit. Co je k tomu potřeba? Rozhodně nepotřebujete nákladné vybavení. Stačí fotografovat srdcem. V mnoha případech je autenticita hodnotnější než perfektní technické parametry.
Oblíbeným příkladem, který demonstruje problematiku fotobank, je případ „Everywhere Girl“. V roce 1996 se Jennifer Anderson stala modelem pro snímek určený do fotobanky. A protože firma, která použila fotografii jako první, neměla výhradní licenci (snímek tedy mohl použít každý), Jennifer se postupně začala objevovat stále častěji a častěji. Zdroj: Cxl.com
V souvislosti s tímto bodem vyvstává na mysl hned několik nevýhod „fotobankových” fotek, které mohou úspěšně zničit vaši snahu o budování příběhu značky:
- Fotografové poskytující své produkty do fotobank se snaží, aby byly snímky co nejuniverzálnější, což pro vás rozhodně není přínosné. Takové fotky bývají vágní a nejsou nikdy pořizovány s konkrétními produkty, nejsou zkrátka personalizované. Zahrnují vše a zároveň nic.
- Jedno velké klišé – některé výjevy obrázků z fotobank jsou natolik známé, že každý na první pohled pozná, že se nejedná o zachycení reálné situace.
Webové stránky nás bombardují falešnými úsměvy, neosobními výrazy a až moc šťastnými miminky. Dalšími příklady za všechno jsou skupinky lidí debatující o neurčitém tématu, lidé nesmyslně ukazující na něco v dálce a další stovky podobně nicneříkajících obrázků. Takto se brand zkrátka netvoří. Fotobanky free poskytují nejvíce těchto neurčitých fotek. Z vlastní zkušenosti je v tomto lepší zvolit placené fotobanky. Dobré fotografy najdete na této stránce a nebo mi napište a já vám doporučím někoho s kým mám pozitivní osobní zkušenost. 🙂
Pořízení vlastních fotografií vám umožní vytvořit přesně takový obraz, jaký by měli vidět vaši klienti. Převzetí plné kontroly nad prezentací firmy vám jednoznačně přinese pozitivní výsledky.
Jedna kvalitní a jedinečná fotografie je pro vaši prezentaci mnohem přínosnější než deset snímků, které najdeme na stovce jiných webů.
Nejlepší fotobanky (placené) pro tento rok: TOP 5
Vybral jsem pro vás pět nejlepší fotobanky pro tento rok, které stojí minimálně za vyzkoušení.
Depositphotos
Depositphotos je ukázka toho, že nákup profesionálních fotografií vás hned nemusí finančně zruinovat. S flexibilním plánem se dostanete na krásných $29 měsíčně (cca 640 Kč), přičemž máte nárok na 30 snímků, které se vám navíc přelévají do dalších měsíců. Nonstop live chat podpora, mobilní aplikace a česká lokalizace je pro Depositphotos samozřejmostí.
I přesto, že je na Depositphotos o něco menší výběr fotografií než např. na Shutterstocku, je neskutečně mnoho těchto fotografií kvalitních a navíc s licencí Royalty free (fotky můžete využívat v jakém množství chcete). Pokud navíc nesnášíte platit více peněz za větší rozměry nebo rozlišení, pak jste na správné adrese – všechny velikosti jsou za stejnou cenu.
Shutterstock
Shutterstock je dlouhodobým lídrem na trhu s neskutečně velkou nabídkou databázi profesionálních snímků. Za vysokou kvalitu fotografií může mimo jiné přísný schvalovací proces autorů. Z pohledu fotografů jde o nejvýdělečnější fotobanku vůbec a tudíž mají i velkou motivaci přidávat nové a nové kvalitní snímky. Fotobanky free této fotobance nemohou absolutně konkurovat, mluvím z vlastní zkušenosti, kdy jsme pro klienty stavěli weby / e-shopy nebo tvořili reklamu na Facebooku a Instagramu.
Nevýhodou je pak o něco dražší tarif pro samotné zákazníky. Shutterstock je však vyhlášená fotobanka s českou lokalizací a pokročilým vyhledáváním. Dobrou volbou je především tehdy, pokud hledáte velmi kvalitní fotografie, nechcete trávit mnoho času hledáním a zároveň vám nevadí si trochu připlatit.
123RF
123RF patří k nejlepším fotobankám, již mnoho let a za tu dobu stihla nahromadit okolo 90 miliónů snímků (fotobanky free jich mají řádově méně). Po všech stránkách se jedná vynikající fotobanku, a to cenou, rozsahem služeb i reputací. Jde o solidní firmu, která je plně lokalizovaná pro češtinu (včetně podpory). Pokud využijete měsíční tarify, které nabízejí, můžete se dostat na poměrně slušnou cenu v přepočtu na jeden obrázek. 123RF má také vynikající vektory. Kromě obrázků máte také možnost nakoupit audio či videa.
Asi nejdůležitější je, že na internetu najdete nespočet pozitivních recenzí a jen málo těch negativních. 123RF je skvělá volba, pokud hledáte velký počet profesionálních snímků za poměrně nízkou cenu.
Dreamstime
Dreamstime je vysoce kvalitní fotobanka, která nemá tak ohromující počet snímků jako Shutterstock nebo Fotolia, ale své místo na trhu si již dávno našla. Neorientuje se pouze na fotky, nýbrž také na videa, ilustrace a audia. Ačkoli mají poměrně složitý systém placení pomocí kreditů, díky měsíčnímu tarifu se můžete dostat na velmi pěkné ceny (až 6,8 Kč za fotku). Milovníci smartphonů jistě ocení možnost stahovat fotky pomocí mobilní aplikace. Web není v češtině – s tím je nutno počítat.
Historie Dreamstime sahá až do roku 2004 a pokud zvažujete nad jeho volbou, neuděláte chybu, pokud očekáváte kvalitní fotky od seriózní a stabilní fotobanky.
Adobe Stock
Fotolia jednoznačně patří mezi TOP 5 nejlepších fotobank na trhu. Najdete zde obrovské množství fotek, videí, vektorů či zvukových stop. Firma je na trhu od roku 2005 a stále si drží své postavení = mnoho fotografů zde stále nahrává své fotky. Zvrat nastal v roce 2015, kdy se Fotolia dostala pod záštitu firmy Adobe, která s sebou přinesla po většinou pozitivní změny.
Nyní se obě firmy spojily a existuje pouze Adobe Stock. I tak se stále ještě vyplatí fotky nakoupit na Adobe Stock, protože výběr je zde po Shutterstocku druhý největší a cena měsíčního tarifu je o něco menší než v Shutterstocku.
Fotobanky free: 50 nejlepších fotobank
Níže najdete poměrně rozsáhlý seznam těch nejznámějších portálů poskytující copyright free fotografie zdarma. Fotobanky free jsou za mě osobně přechodnou cestou, než získáte finance na placené fotky nebo na fotografa.
- http://bara-art.com/photos/
- http://barnimages.com/
- http://brainandstorm.com/visuals
- http://cc0.photo/
- http://creativevix.com/stock
- http://crowthestone.tumblr.com/
- http://cupcake.nilssonlee.se/
- http://epicantus.tumblr.com/
- http://fancycrave.tumblr.com/
- http://foodshot.co/
- http://freelyphotos.com/
- http://freenaturestock.com/
- http://freestocks.org/
- http://jaymantri.com/
- http://libreshot.com/
- http://littlevisuals.co/
- http://magdeleine.co/license/cc0/
- http://minimography.com/
- http://mmtstock.com/
- http://moveast.me/
- http://mystock.photos/
- http://nos.twnsnd.co/
- http://photocollections.io/
- http://photocrops.com/browse/
- http://photos.polarfox.com/
- http://photos.oliur.com
- http://picklejar.in/
- http://publicdomainarchive.com/public-domain-images/
- http://realgraphy.org/
- http://realisticshots.com/
- http://rightlight.nordwoodthemes.com/
- http://semi-recta.tumblr.com/
- http://skitterphoto.com/
- http://skuawk.com/
- http://snapwiresnaps.tumblr.com/
- http://splitshire.com/
- http://startupstockphotos.com/
- http://stock-image-point.com/
- http://streetwill.co/
- http://travelcoffeebook.com/
- https://bossfight.co/
- https://foodiesfeed.com/category/free-food-images/
- https://goodfreephotos.com/page/search/tags/featured
- https://goodstock.photos/
- https://lookingglassfreephotos.tumblr.com/
- https://pexels.com/
- https://pixabay.com/
- https://stockified.com/
- https://stocksandwich.com/
- https://unsplash.com/
Pokud je potřeba, sám využívám hlavně 5 posledních, ale co jsem prošel většinu těchto free fotobank, každá z nich má nějaká specifika pro svůj obor. Některé fotobanky mají občas výpadky serveru, ale to nic nemění na tom, že se v těchto portálech skrývá nepřeberné bohatství nádherných a kvalitních fotografií, které lze využít. Mé oblíbené a univerzální fotobanky free jsou: Unsplash, Pexels a Pixabay.
Závěrečné rady
Před kliknutím na „koupit“ u vybraného snímku se zamyslete nad tím, zda potřebný snímek opravdu nejste schopni získat vlastními silami. Často se stává, že ve firmách dochází k nadužívání produktů fotobank, a to i v případech, kdy se pořízení vlastní fotografie doslova nabízí.
S technologickým vývojem už často nepotřebujete ani drahé vybavení a v mnoha případech (pokud například potřebujete pouze fotku na web či sociální sítě a nebudete vytvářet plakáty a velkoformátové billboardy) si vystačíte s obyčejným fotoaparátem, ne-li kvalitním mobilním fotoaparátem (profesionální fotografové jistě prominou). Ale kvalita dnešních foťáků ve smartphonech je na určitě typy fotek více než dostačující. Nejenže získáte unikátní obrázek, ale zároveň budete mít šanci pořídit snímek přesně podle svých představ. Mnohokrát se totiž může stát, že strávíte dlouhé hodiny prohledáváním desítek fotobank, aniž byste úspěšně nalezli obrázek korespondující z vaší vizí.
V portfoliu vždy používejte vlastní fotografie. Jestliže provozujete e-shop s nábytkem a na homepage potenciální zákazníky vítá fotka obývacího pokoje z fotobanky, návštěvník si o vás patrně neudělá zrovna nejlepší obrázek. Investujte raději do nafocení reálných prostorů využívajících vaše produkty nebo poproste své zákazníky o sdílení fotek produktů v reálném prostředí. Nižší uměleckou úroveň snímků vyváží jejich autenticita. Kvalitní fotky můžete ocenit kupříkladu slevovým kódem k nákupu či jinými bonusy.
Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.
Mějte se fotogenicky? Nebo fotobankově?
Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!