Instagram Guides v roce 2021: co umí a neumí | Tomáš Černovský

Instagram Guides v roce 2021: co jsou a jak je využít? Inspirujte se příklady z ČR i ze světa

Původně měly být Instagram Guides dostupné hlavně pro účty zaměřené na zdraví a wellness, ale nakonec je tato sociální síť zpřístupnila všem bez ohledu na tematiku. Do České republiky přišly na konci roku 2020. Vyplatí se je vytvářet? A jakým způsobem je využít v marketingu? Pojďme se na tuto zajímavou, přesto poněkud opomíjenou funkci Instagram Průvodce podívat podrobněji.

O co přesně jde?

Instagram Průvodce nezapřou podobnost s klasickým blogem na webu nebo se sociální sítí Pinterest, která funguje jako “nástěnka inspirace a tipů”. A někteří lidé je považují za kompromis mezi carouselem a článkem na blogu. V každém případě nabízejí Instagram Guides jednoduchý způsob, jak využít již existující obsah a vašim sledujícím ho pomůžou snadněji konzumovat.

Tři různé formáty Instagram Guides

Místa vám umožní zaměřit se na konkrétní lokalitu a vytvořit průvodce z maximálně 5 příspěvků, které jste pod danou lokalitou zveřejnili vy nebo jiní uživatelé. 

Ve formátu Produkty můžete doporučit svoje výrobky, případně ty, které jste si oblíbili u jiných značek. Pro svoji vlastní prezentaci ale musíte mít zapnutou funkci Nakupování. Zde vás žádné množství nelimituje, myslete tedy hlavně na vaše followery.

Příspěvků se pak dá vytvořit až 30. Jinak ale nejste téměř ničím omezeni, proto má tento formát potenciál téměř pro jakékoli služby. Můžete sem přidat nejen klasické posty, ale i carousely, Reels nebo IGTV. Pouze Stories do vašeho Instagram Průvodce nevložíte.

A když už jsme u nevýhod, připomínám, že zvolený formát se už později nedá změnit na jiný. Ani není možné je mezi sebou kombinovat.

Instagram Guides představují novou možnost, jak svůj profesionální business účet na Instagramu ještě více vylepšit pro vaše sledující. Rozhodně doporučuji této novinky využít.
Instagram Guides se nechytly jako Reels, ale rozhodně bych jich využil

Tipy nejen na dárky

Do jednotlivých Průvodců je ideální shromáždit třeba inspiraci na dárky k Vánocům, k Valentýnu, ke Svátku matek nebo ke Dni otců. Může ale jít jen o tipy na vaše oblíbené produkty.

Instagram Průvodce se nejčastěji používá pro tipy na dárky na významné dny, nebo na doporučení na zajímavá místa, přispívat k jednomu tématu nebo progres krok za krokem.
Instagram Průvodce a dárky jdou dohromady

Místa

U lokalit se určitě nemusíte omezovat jen na vyloženě cestovatelské tipy. Můžete přece mít rádi i kavárnu za rohem nebo některou z restaurací ve vašem městě.

Instagram Guides jsem již několikrát viděl jako zajímavou inspiraci na zajímavé kavárny, bistra nebo obecně gastro podniky.
Instagram Průvodce na místa jsou ověřenou klasikou

Postupy krok za krokem

Dále se nabízí prostor zveřejňovat zde různé postupy, například jak získat followery na sociálních sítích, jak se nalíčit během 10 minut, jak správně posilovat břišní svaly a spoustu dalších.

Příspěvky k jednomu tématu

Možností je spousta. U příspěvků, které spadají pod jedno téma se nabízejí různé recepty s jednou surovinou, různé stylingy jednoho kousku oblečení, líčení očí s různými paletkami apod.

Jak Instagram Guides vytvořit?

Instagram Guides vytvoříte velmi jednoduše přes tlačítko + v levém horním rohu. Pozor ale na to, že u některých profilů ho najdete v pravém horním rohu. Instagram Průvodce bude v menu pravděpodobně úplně dole. Pak už stačí jenom vybrat příspěvky, produkty nebo místa, přidat popisek a název a případně změnit titulní fotografii.

Instagram Guides se dají přidat skrze více cest, mně se osvědčila cesta skrze záložku mého profilu a tam tlačítko plus. Poté vybrat úplně dole Guides / Průvodce podle toto, v jakém jazyku máte Instagram.
Jděte na svou Instagram stránku, tam na svůj profil a klikněte na tlačítko “+” vpravo nahoře

Při výběru jaký Instagram Guides / Instagram Průvodce vyberete máte 3 možnosti. Místa, produkty, příspěvky.
Po kliknutí na Instagram Guides / Instagram Průvodce

V případě, že v Instagram Průvodci využijete i obsah od ostatních uživatelů, zobrazí se jim upozornění. Okamžitě se tedy o vaší zmínce dozví a možná vám to v budoucnu oplatí, minimálně sdílením. Jde tedy o další zajímavý nástroj pro vzájemnou podporu a budování komunity, ať už mezi tvůrci nebo malými a středními podnikateli.

Instagram se v posledních letech stal skvělým marketingovým kanálem pro všechny tipy podniků

Kde Instagram Průvodce najdete?

Po úspěšném vytvoření se na Intasgram Guides dostanete z vašeho profilu přes ikonu brožury, která se nachází vedle ikony pro klasické posty, Reels nebo IGTV. Na stejném místě ho uvidí i ostatní uživatelé, nikde jinde bohužel ne, samozřejmě s výjimkou sdílení ve Stories. Po rozkliknutí se vám zobrazí titulní fotky jednotlivých Průvodců, názvy a počty příspěvků, které jsou v nich zahrnuty.

Instagram Guides jako součást marketingové strategie značky

Instagramový Průvodce může být silným marketingovým, nebo dokonce prodejním nástrojem. Při dlouhodobé spolupráci s influencerem proto stojí za zvážení zapojení tohoto formátu. Pokud nabízíte službu, doporučuji vám jednoznačně průvodce s příspěvky a výrobcům nebo e-shopům se zase vyplatí produktový Instagram Guide. Jestli hledáte inspiraci, pěkně jsou zpracované například oblíbené produkty blogerky Lucie Šumové od značky L’Occitane. Za touto spoluprací stojí reklamní agentura Effectix, která vytváří i Průvodce zaměřené na samotné sociální sítě. Hodně populární jsou zejména tipy, jak na správný livestream nebo aplikace pro originální Instagram.

Zatím se Průvodce sice nedá propagovat, vaši fanoušci ho ale můžou sdílet ve svých Stories, aby se dostal i mimo okruh vašich sledujících.

V zahraničí si s Instagram Guides skvěle poradila třeba vlasová kosmetika Afrocenchix, která na svém profilu vytvořila tipy na vánoční dárky. A podobně se to povedlo i o něco známější kosmetické značce The Lip Bar.

Využil jste nějaký Instagram Průvodce pro cestování?

Možnosti využití pro influencery

Pokud influencer nemá vlastní blog, nebo chce jen vyzkoušet další kanál pro růst fanouškovské základny, Instagram Průvodce opět může být jednou z nejlepších cest. Oblíbený je u fashion influencerek jako inspirace na módní outfity, ale třeba i u beauty blogerek. Nejvíce ale vždy napoví konkrétní příklady, z řad influencerek má krásně a přehledně zpracované Průvodce například Martina z Marblog.cz, která je vytváří pravidelně a dává si záležet na barevně sjednocených vizuálech i kvalitních textech.

Odkaz na Marblog Instagram účet zde

Závěr

Instagram je skvělá platforma, která se snaží jít s dobou (konkurencí) a díky tomu pravidelně inovuje. Instagram Guides nebyly jednou z největších inovací, ale i tak se jedná o další formát, který lze ve vaší obsahové strategii použít.

Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.

Mějte se instagramově!

Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!

Zdroje

https://bgram.cz/vse-co-potrebujete-vedet-o-nove-funkci-pruvodce-kterou-instagram-prave-spustil/

https://blog.hootsuite.com/instagram-guides/

https://www.effectix.com/pruvodce-nova-funkce-na-instagramu-vite-jak-ji-spravne-pouzivat/

https://later.com/blog/instagram-guides/