SEO je zkratka z anglického označení Search Engine Optimization. Jako optimalizace pro vyhledávače nebo též optimalizace nalezitelnosti se označují metody, které mají za cíl, aby se daná URL adresa zobrazovala na předních místech vyhledávačů. Získání přední pozice ve výsledcích vyhledávání zvyšuje šanci získání četnějších a zároveň cílených návštěvníků. Některé techniky SEO se provádí přímo na dané stránce (on-site SEO), některé mimo tuto stránku (off-site SEO). Článek jak na SEO začíná.
Hodnocení webových stránek provádí vyhledávač. Toto hodnocení je založeno na tzv. signálech získaných z vašeho webu / e-shopu (struktura, rychlost, obsah, metadata, počty odkazů a podobně). Světově nejpoužívanějším vyhledávačem je Vyhledávání Google. Google vyhledávač ovládá většinu trhu, a vlivy dalších vyhledávačů se s postupem času u některých cílových skupin snižují, některé vyhledávače dokonce zanikly úplně – nejdůležitější je tak ve většině případů optimalizace pro Google. Existují ale například i techniky SEO pro cenové srovnávače, pro YouTube a jakékoliv jiné vyhledávače. Jak na SEO techniky se příliš neliší dle vyhledávače, ale konkrétní strategie ano.
SEO je součástí inbound marketingu. Inbound marketing je způsob marketingu, kdy se snažíte oslovit zákazníka nenásilným způsobem přes neplacené kanály. Reklamu lidem zobrazujete přirozeně na místech, kde by vás hledali. Mezi další kanály inbound marketingu patří sociální sítě či e-mail marketing.
Za výsledky SEO sice neplatíte, ale pokud se chcete zobrazovat na předních pozicích vyhledávání, je nutná celkem velká počáteční investice – ať už do obsahu, zpětných odkazů nebo na specialisty, kteří vám SEO budou spravovat. Je ale potřeba myslet na to, že postupem času se vám tato investice vrátí, když se váš web bude zobrazovat na předních pozicích v organických výsledcích vyhledávání.
Jak na SEO není easy. SEO je komplexním oborem, který se stále rozvíjí. Většina SEO technik ale není původní a vychází ze zásad publikování přístupného a bezbariérového webu, takže tento postup může také zjednodušit procházení vašich stránek pro běžné a handicapované uživatele.
Jak na SEO: cíle SEO
SEO nemá jednoznačný cíl. Pro každou webovou stránku a pro každý byznys je důležitého něco jiného, na co se chcete v SEO zaměřit. Tím hlavním cílem je ale ve většině případů zvýšení viditelnosti stránek ve vyhledávačích. Z toho pak můžou plynout další cíle:
- zvýšení organické návštěvnosti
- nárůst konverzí z organické návštěvnosti
- retence zákazníků
- zlepšení viditelnosti značky (brand awareness)
Myslete na to, že SEO funguje v dlouhodobém horizontu. Jak na SEO je postupná práce, musí se na ni koncepčně, strategicky a dlouhodobě. Výsledky se nedostaví ihned, z dlouhodobého hlediska však má SEO v marketingovém mixu obrovský přínos v podobě přivádění kvalitní návštěvnosti na web. Pokud potřebujete rychle získat návštěvnost na web, je lepší využít placené reklamy ve vyhledávačích.
Také nelze zapomínat na to, že nejde pouze o zvýšení viditelnosti ve Vyhledávání Google, ale také v ostatních vyhledávačích (YouTube, Facebook, Bing, a další). Jako vyhledávač je totiž chápán jakýkoliv program, v němž se dají vyhledávat informace na Internetu.
Jak se dostat na první místo ve vyhledávači?
Cílem vyhledávačů je zobrazovat pro konkrétní vyhledávací dotazy vždy ten nejrelevantnější obsah. Nejrelevantnější nutně neznamená nejkvalitnější, nejdelší, nejvíce citovaný, ten s nejlepším titulkem… Nic z toho samo o sobě nefunguje. Abyste se ve vyhledávači umístili na předních místech, musí být splněno několik podmínek:
1. Vyhledávače o vašich stránkách ví. Toho docílíte tak, že na vaši stránku povedou odkazy z jiných stránek, nebo dáte o svých stránkách vyhledávačům vědět jiným způsobem.
2. Vyhledávače vaše stránky dokáží kompletně projít. K tomu musíte mít dobře provedené vnitřní prolinkování (tzv. interní linkbuilding) a máte v robots.txt (textový soubor přístupný v kořenovém adresáři, který pomáhá botům se na stránkách orientovat) odkaz na správně zpracovanou mapu stránek (sitemap.xml nebo sitemap index).
3. Vyhledávače dokáží vaše stránky kompletně vyrenderovat a následně uložit do své databáze (indexu), ze kterého pak tvoří výsledky vyhledávání. Vyhledávače takto uložené stránky analyzují, rozdělí na jednotlivé fragmenty a zařadí do vlastních databází.
4. Vyhledávače vyhodnotí relevanci stránky vůči vyhledávacímu dotazu. V tomto kroku přichází na řadu více než 200 hodnotících faktorů a dalších pomocných signálů, které porovnávají vyhledávací frázi (předpokládaný záměr hledajícího) s miliony zaindexovaných stránek ve své databázi. Na základě algoritmického předpokladu pak vyhledávač seřadí výsledky tak, jak jsou za vyhledávač pro hledajícího nejrelevantnější.
Nikdo přesně nezná všechny hodnotící faktory a pomocné signály, a co je ještě důležitější, nikdo nezná váhy jednotlivých hodnotících faktorů – proto se SEO specialisté koncentrují na optimalizaci všech základních faktorů, o kterých se domnívají, že mají z pohledu hodnocení stránky největší význam. Jak na SEO tedy není postaveno na faktických doporučeních od kteréhokoliv vyhledávače, ale jedná se spíše o odvozené doporučení, které SEO specialisté dali dohromady a neustále je aktualizují dle toho, co např. Google zmíní, že bude dělat za změny v rámci rankingu.
Do celého procesu také může vstupovat personalizace, kdy algoritmus vyhledávače zohledňuje také osobní preference uživatelů, jejich historii vyhledávání, předchozí návštěvy stránek či lokalitu, ve které se uživatel právě nachází.
Když už se jednou dostanete na přední příčky vyhledávání, vaše práce není ani zdaleka u konce – na své pozici se nyní musíte udržet.
Vyhledávače neustále testují a mění používané algoritmy. Zda si udržíte svou pozici ve vyhledávání také záleží na chování uživatelů. Pokud se na konkrétní vyhledávací dotaz dostanete do TOP10, ale lidé budou váš odkaz kvůli špatnému titulku a popisku stránky ignorovat, můžete se propadnout. Naopak pokud na váš odkaz budou uživatelé klikat daleko častěji než na ostatní a budou na vašich stránkách zůstávat dlouho, můžete se ve vyhledávání posunout ještě výše, protože to jsou pro vyhledávače signály, že vaše stránky jsou pro zadaný dotaz relevantnější než ostatní nabízené.
Jak na SEO: on-site SEO a off-site SEO
On-site SEO (nebo také on-page SEO) můžete ovlivnit přímo úpravami na vašem webu. Spočívá v upravení určitých komponentů vaší stránky tak, aby byl záměr vašeho obsahu jasně srozumitelný pro vyhledávače. Základem on-site SEO jsou správně zvolená klíčová slova a solidní obsah. Náskok před konkurencí si pak můžete zajistit správnými titulky, užíváním nadpisů (to znamená strukturací vašeho textu), dobrou načítací rychlostí a užitím alternativního textu obrázků.
Off-site SEO (nebo také off-page SEO) obnáší získávání zpětných odkazů z externích stránek, které vedou na váš web. To, že na vás ostatní odkazují, dává vyhledávačům signál, že je váš web autoritou ve svém oboru. Vyhledávání Google autoritě stránky přikládá vysokou váhu.
Zpětné odkazy nejspíše získáte časem, když bude vaše stránka dlouho aktivní. Čekat na to, až bude vaše stránka dostatečně stará, ale není vůbec efektivní strategie. Tvorbu zpětných odkazů můžete podpořit hned několika způsoby:
- šiřitelný obsah – produkujte zajímavý a zábavný obsah, který budou uživatelé chtít šířit dále.
- využívání stránek s recenzemi – používejte stránky s recenzemi k zvýšení počtu lidí, kteří mluví o vaší firmě. Mít dobrou reputaci na stránkách s recenzemi se pak vyplatí i dalšími způsoby, než jen pro vaše SEO.
- spolupráce s influencery – identifikujte vaše cílové publikum a zjistěte, komu již věří. S těmito lidmi poté spolupracujte.
- sociální sítě – udržujte aktivní profil firmy na sociálních sítích, abyste zaujali své publikum a propagovali aktivitu na vašich stránkách.
- guest blogging – napsat blogový článek pro někoho, kdo je autoritou ve vašem oboru, je dobrý způsob, jak se dostat do povědomí širšího okruhu lidí. Hlavně nezapomeňte odkázat zpět na svoje stránky.
On-site SEO i off-site SEO jsou pro vyhledávače důležité – on-site SEO jsou základy vašeho SEO domu, zatímco off-site SEO je jeho střecha. Nejdůležitější na vaší celkové SEO strategii je pečlivý průzkum trhu, abyste měli jistotu, že soutěžíte o ta správná klíčová slova a o zájem toho správného publika. V tomto článku se ale budeme hlavně věnovat on-site SEO, protože to dokážete nejlépe ovlivnit.
Základní návod jak na SEO on-site?
Klíčová slova
Prvním krokem je určení si klíčových slov, pro která chcete optimalizovat. Existuje mnoho postupů, jak se rozhodnout, na která klíčová slova chcete cílit.
Pokud nechcete platit za podrobnou analýzu SEO specialistovi, můžete využít řadu nástrojů – některé dokážou bez problémů ovládat i začátečníci, jiné už vyžadují určitou míru expertizy. Můžete využít například Collabim, Keyword Everywhere nebo Ahrefs. Analyzační nástroj, se kterým se ale potýkáme denně, je Google našeptávač. Zkuste si do vyhledávače zadat slovní spojení blízká vašemu tématu a Google našeptávač vám napoví, co ostatní uživatele v souvislosti s nimi zajímá.
Za každým vyhledáváním se skrývá určitý motiv, cíl hledajícího. Na základě vyhledávacích frází se snaží vyhledávače pomocí pokročilé umělé inteligence rozlišit vyhledávací dotazy na tři typy, aby pro ně pak mohly poskytovat ty nejrelevantnější výsledky:
- informační dotazy – dotazy, které pokrývají široké téma (např. Česká republika nebo nákladní automobily), u kterých mohou existovat tisíce relevantních výsledků. Pro tyto dotazy budou vyhledávače upřednostňovat stránky s obsáhlým, komplexním obsahem.
- transakční dotazy – dotazy, které odrážejí úmysl uživatele provést konkrétní akci (například nákup oblečení nebo stažení spořiče obrazovky). Tady budou vyhledávače upřednostňovat stránky, které se nezabývají obsahem, ale spíše poskytují uživatelům největší nabídku hledaného produktu.
- navigační dotazy – dotazy, které hledají jeden web nebo webovou stránku jedné entity (např. Alza, KFC…).
Na tyto vyhledávací dotazy můžeme nahlížet z pohledu frameworku SEE/THINK/DO/CARE. Framework STDC pomáhá lépe pochopit nákupní proces a rozhodování zákazníků, díky čemuž pak můžete navrhovat a stavět fungující marketingové strategie a taktiky.
- Fáze SEE: zákazník si prohlíží zboží bez potřeby nákupu. Klíčová slova pro tuto fázi budou obecné výrazy, jako názvy kategorií, které však mají vysokou hledanost.
- Fáze THINK: zákazník zvažuje koupi, porovnává různé typy výrobku a hledá ten nejlepší na trhu. Klíčová slova budou byznysově příbuzná slova vhodná pro tvorbu obsahu přinášejícího potenciální konverzi.
- Fáze DO: zákazník již hledá konkrétní verzi výrobku, například konkrétní model telefonu. Klíčová slova budou konverzní slova a konkrétní, blíže specifikované fráze.
- Fáze CARE: zákazníkům poskytujeme pozáruční služby (návody, jak výrobek používat, související produkty apod.). V této fázi SEO už nehraje velkou roli.
Fáze DO bývá nejvíce konverzní, nicméně všechny fáze se navzájem podporují. I proto budeme pracovat s více prioritami, přičemž priorita č. 1 bude fáze DO, priorita č. 2 bude fáze THINK a priorita č. 3 bude fáze SEE.
Obecné, jednoslovné výrazy mají obrovskou hledanost, ale na druhou stranu existuje příliš mnoho webových stránek, které toto slovo obsahují. Taková slova jsou proto velmi konkurenční a není vůbec snadné se pro něj umístit na přední příčce vyhledávače. Řešením pro méně autoritativní nebo začínající e-shopy je technika Long-Tail – to znamená využívání mnohoslovných, konkrétních frází jako klíčová slova, protože nejsou tak konkurenční. Mnohoslovné fráze bývají navíc podstatně více konverzní, protože hledající uživatel je většinou již v konečné fázi rozhodovacího procesu. Longtailová slova mnohdy tvoří více než 80 % návštěvnosti webu.
Optimalizace URL
Adresa webové stránky, která je vhodná pro vyhledávače, obsahuje klíčové slovo a je ideálně krátká a neobsahuje přebytečné znaky. Z adresy musí být jasné, o čem stránka je, takže URL také nesmí být příliš krátká. Jak na SEO poskytuje návody, jak SEO správně dělat, ale dost často se setkáváme s těmito paradoxy jako tomu je u optimalizace URL.
Vyhněte se také využívání URL obsahující položky reprezentující strukturu katalogu zboží, při reorganizaci katalogu se totiž adres může změnit – vyhledávače upřednostňují odkazy, které se nemohou pohnout při restrukturaci webu. Požadavek na neměnnost adres vyplývá z fungování vyhledávacích strojů i z požadavku na budování zpětných odkazů.
Optimalizace titulků
Titulek (zvaný také meta title), který je vhodný pro vyhledávače a zároveň uživatele, obsahuje důležité klíčové slovo, které se nachází ideálně na začátku, má maximálně 60 znaků a dává lidem jasný důvod, proč na odkaz kliknout. V ideálním případě by měl obsahovat i název vaší firmy nebo domény. Čím blíže začátku v titulku použijete své klíčové slovo, tím lépe bude váš titulek ve vyhledávání hodnocen.
Osvědčené prvky v nadpisu a titulku jsou také například:
- čísla: 5 jednoduchých kroků, jak…
- aktuální letopočet: 2021: SEO trendy…
- tipy: Zaručené tipy, jak…
- tzv. power words: Zaručený, magický, úspěch, růst, přínos, změna, toužit…
S podobou titulku i nadpisu se vyplatí si v průběhu času hrát a testovat jeho úspěšnost. Investovaná energie se vám vrátí ve výsledcích v Google Analytics.
Optimalizace metapopisů
Metapopis (meta description), který vyhovuje vyhledávačům i uživatelům, obsahuje důležitá klíčová slova a popisuje obsah dané stránky. Měl by být výstižný a krátký, o délce maximálně 160 znaků včetně mezer. Hodí se zahrnout do něj výzvu k akci (call to action – CTA). Neměl by opakovat informaci z titulku, ale rozšiřovat ji a doplňovat.
Optimalizace obsahu
Nejhlavnější je, aby váš obsah působil přirozeně a byl relevantní vyhledávacímu dotazu uživatele. Dále si můžete pomoci mnoha nástroji:
- mezititulky
- krátké odstavce na 3 – 5 řádků
- čitelná velikost písma
- příjemné řádkování
- interní odkazy na další články na webu
- dobře umístěné obrázky správné velikosti
- ALT text obrázků (3 – 5 slov, zahrnout klíčová slova stránky)
Největší chyb jak na SEO on-site? Vyhněte se častému opakování klíčového slova, Google toto vidí jako nad-optimalizaci a můžete za to být penalizováni. Místo toho užívejte synonyma nebo LSI termíny (=latent semantic indexing; slova pomáhající robotům odvodit význam klíčových slov, která mohou mít více významů).
Základní návod jak na SEO off-site?
Off-site SEO je vhodné začít budovat až po vytvoření solidního on-site základu. U long-tail dotazů vám povětšinou stačí pouze správně optimalizovat on-page faktory a mít kvalitní obsah. V takovém případě se pravděpodobně budete zobrazovat na předních příčkách vyhledávání. U konkurenčních dotazů vám však často obsah samotný nestačí a musíte se zaměřit i na budování autority ve svém poli.
Link building
Link building (nebo také linkbuilding či budování zpětných odkazů) patří do skupiny off-site faktorů a je jedním z nejdůležitějších faktorů při řazení výsledků vyhledávání v případě, kdy mají vyhledávače dostatek kvalitního obsahu. Cílem link buildingu je budování reputace (autority) všeho webu v očích vyhledávačů za účelem zvýšení viditelnosti a organické návštěvnosti. Kromě přínosu v podobě lepších pozic ve vyhledávačích je sekundárním benefitem link buildingu i to, že na váš web přivádí přímou návštěvnost.
To, že na vás někdo odkazuje z jiného webu, je pro vyhledávače něco jako doporučení. Mělo by se samozřejmě jednat o odkazy z relevantního obsahu.
Při odkazování z jedné stránky na druhou se přenáší určitá hodnota, které se často říká link juice. Pokud na vaši stránku odkazuje jiná stránka s vysokou autoritou, získá vaše stránka v očích vyhledávačů větší autoritu a má tak větší šanci umístit se výše ve výsledcích vyhledávání. Link juice rozdělí stejným poměrem mezi všechny odkazy, na které autoritativní stránka odkazuje. Autorita se přenáší nejen z externích odkazů, ale můžete ji distribuovat po vašem webu i pomocí interních odkazů.
Jak získat co nejvíc link juice? Abyste zajistili co nejlepší přenos link juice na váš web, je důležitá:
- Relevantnost odkazu – je žádoucí získat odkaz z webu, který je relevantní k vašemu webu. Takový odkaz vám nejen zajistí link juice, ale také je vysoká šance, že díky nim získáte návštěvnost na váš web.
- Autorita webu – čím autoritativnější je web, z něhož odkaz získáte, tím víc link juice se přenese. Je ale stále nutné dávat věnovat pozornost relevanci odkazu.
- Správná architektura webu – správná architektura webu může mít velmi výrazný vliv na distribuci link juice.
Často přehlíženou součástí link buildingu jsou interní odkazy. Interní odkazy jsou odkazy, které navigují uživatele (a roboty vyhledávačů) skrze váš web z jedné stránky na druhou. Tyto odkazy jsou důležité především z hlediska přenosu interního link juice, tedy hodnoty mezi stránkami. Většina stránek, které vám přináší byznys, často není z hlediska link buildingu nijak zajímavá. Díky efektivnímu internímu prolinkování ale můžete takovým stránkám přinášet autoritu z obsahu, který je z pohledu link buildingu mnohem zajímavější. Je třeba ale nezapomínat, že by daný interní odkaz měl vždy dávat smysl v kontextu obsahu.
Budování zpětných odkazů by měl být kontinuální proces a měl by se starat o postupný rozvoj autority webu. Nejde nijak obejít – Google si v roce 2004 nechal patentovat algoritmus Reasonable surfer, podle kterého přenos link juice může ovlivnit i velikost písma nebo jeho barva; algoritmus zároveň odhaluje nákup zpětných odkazů, výměnu zpětných odkazů či velké množství odkazů z nerelevantních/nekvalitních webů, za které vás pak penalizuje.
Pokud vytváříte na vašem webu kvalitní obsah, běžní uživatelé mohou být velmi dobrými pomocníky při jeho šíření.
A jak vyhodnotit efektivitu vašeho link buildingu? Hlavními přínosy link buildingu by mělo být: povědomí o webu, autorita webu, návštěvnost ze získaných odkazů a zvýšení organické návštěvnosti. Co je tedy dobré sledovat a vyhodnocovat:
1, nárůst počtu kvalitních zpětných odkazů
2, nárůst návštěvnosti v Google Analytics ze zdroje referral (a vyhodnocovat ze kterých)
3, zlepšení pozic ve vyhledávačích
4, nárůst organické návštěvnosti webu.
Off-site optimalizace pro vyhledávače není ale jen o odkazech – další důležitou částí jsou například zmínky vaší značky (vaše URL nebo název firmy na jiné stránce, bez hyperlinku).
Jak na SEO: neetické metody black-hat SEO aneb čemu se vyvarovat
Kromě etických metod se některé webové stránky snaží vylepšit svou pozici ve vyhledávačích metodami podvodnými. Mezi typické neetické SEO metody patří:
- spam – velký počet zpětných odkazů vyhledávačům signalizují, že jste autoritou ve svém oboru. Spammeři se u svých stránek snaží dosáhnout tohoto efektu tím, že odkaz na stránky umisťují do různých otevřených internetových diskuzí, aniž by byl jakkoliv relevantní k probíhající diskuzi.
- skrytý text – vyhledávače berou v potaz při řazení výsledku i frekvenci klíčových slov. Tvůrce stránky se snaží tuto frekvenci zvýšit tím, že na stránku umístí text, který obsahuje několikrát různá klíčová slova. Tento text pak tvůrce nějakým způsobem skryje nebo minimalizuje, aby běžné uživatele nijak nerušil. Vyhledávače tuto metodu dříve či později ale odhalí, protože si stahují i kaskádové styly a snaží se na stránku nahlížet stejně, jako opravdový člověk.
- oklamání robotů – tvůrce stránky se může pokusit o to, aby zobrazoval vyhledávacím robotům jiný obsah než ostatním návštěvníkům.
- nákup zpětných odkazů – tvůrce stránky nečeká, až se zpětné odkazy na jiných webech vytvoří organicky, ale za umístění odkazu na svoje stránky na těchto webech zaplatí.
Proti takovým technikám se vyhledávače v dnešní době ale už dokáží vcelku efektivně bránit. Stránkám, které zakázané techniky používají, hrozí při odhalení výrazný propad ve výsledcích, takže se vám nepoctivost dlouhodobě nevyplatí.
Jak na SEO: vyhodnocování SEO
Jedním ze základních KPI (key performance indicator) při vyhodnocování optimalizace stránek pro vyhledávače pro vás bude nárůst organické návštěvnosti, kterou většina projektů sleduje v Google Analytics.
Dalším skvělým analytickým nástrojem je nástroj pro sledování Historie klíčových slov v Collabimu. Na první pohled dokáže odhalit pozitivní nebo negativní vývoj na sledovaném datasetu.
Google Search Console je skvělý nástroj pro webmastery, který vás upozorní na problémy s indexací, reportuje chyby, klíčová slova a nově i rychlost. V neposlední řadě zjistíte, jaké fráze vám přináší traffic z Googlu (což nezjistíte z Google Analytics). V Google Search Console můžete také napojit vaši sitemapu a zkontrolovat její funkčnost a indexaci stránek, které jsou v sitemapě publikované.
Jak na SEO: kde a jak začít?
Ač je SEO součástí inbound marketingu, což znamená marketing přes neplacené kanály, neznamená to, že je zadarmo. SEO není levné nebo investičně nenáročné. U nového projektu (nově vzniklé stránky) se doporučuje udělat analýzu klíčových slov, která bude sloužit k budoucímu návrhu strategie a dalším marketingovým aktivitám – analýza se pohybuje v řádu desítek tisíc. U již existujících projektů by se nemělo zapomínat na analýzu současného stavu technického SEO a on-page faktorů. Na základě těchto dvou podkladových analýz můžete odhadovat další postup a tím pádem investice do optimalizace. Náklady na takový základní SEO set-up e-shopu můžou být klidně 300 000 Kč v horizontu pár měsíců.
Jsou ale věci, co si můžete v optimalizaci stránek udělat sami. Nechcete-li investovat do práce SEO specialisty měli byste budovat svůj obsah – což vás ovšem bude stát váš čas. Prodáváte-li produkty nebo služby, u kterých můžete zákazníkům kvalifikovaně poradit s výběrem nebo s řešením nějakých problémů, může to být cesta, jak budovat organickou návštěvnost bez investic do někoho jiného.
S jak na SEO vám pomůže navštívit školení SEO, které vás uvede do problematiky, nebo pročítat internet, zkusit získat know-how, případně si pořídit návod krok za krokem na dílčí činnosti.
Závěr
Získání přední pozice ve výsledcích vyhledávání zvyšuje šanci získání četnějších a zároveň cílených návštěvníků. Hodnocení webových stránek je založeno na tzv. signálech (struktura, rychlost, obsah, metadata, počty odkazů a podobně). Nikdo přesně nezná všechny hodnotící faktory a pomocné signály, a co je ještě důležitější, nikdo nezná váhy jednotlivých hodnotících faktorů. SEO specialisté se koncentrují na optimalizaci všech základních faktorů, o kterých se domnívají, že mají z pohledu hodnocení stránky největší význam.
Google uvádí, že se pozitivní změny na stránkách projeví až v horizontu 9-12 měsíců. Budete-li na projektu realizovat optimalizace, počítejte tedy s tím, že výsledky se dostaví nejdříve za rok poté.
SEO je dlouhodobá investice. Pakliže na projektu budete vytvářet obsah, optimalizace a budete ho v tomto ohledu rozvíjet, můžete se těšit na narůstající návštěvnost z vyhledávačů, za kterou nemusíte platit jako u PPC reklamy.
Počítejte se SEO jako součástí komunikačního mixu. Investujte do něj, vylepšujte obsah stránek i technické řešení, abyste zajistili rostoucí příliv návštěvnosti z vyhledávačů. Nevsázejte však vše na jednu kartu – SEO není jediný marketingový nástroj, který vám umožní se dostat do povědomí uživatelů. Skvěle se například doplňuje s Facebook reklamou na sociálních médiích. Taktéž to může být LinkedIn reklama, která roste na popularitě.
Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.
Mějte se SEOvě!
Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!
Zdroje
https://www.treeringdigital.com/know-difference-onsite-offsite-seo/
https://www.domena.cz/blog/jak-na-seo/
https://www.aitom.cz/co-je-noveho/jak-na-seo-clanek-upoutejte-lidi-i-vyhledavace
https://www.seoprakticky.cz/seo
https://www.marketingminer.com/cs/blog/co-je-seo-optimalizace-pro-vyhledavace.html
https://www.marketingminer.com/sk/blog/link-building-co-to-je.html
https://www.besteto.cz/co-je-to-seo/
https://ebrana.cz/blog/par-es-do-rukavu-aneb-jak-delat-seo-efektivne
https://neilpatel.com/blog/everything-you-need-to-know-about-off-page-seo/