TOP 10 sociální sítě: Kdo je používá a proč na nich propagovat svůj byznys?

Obsah článku

Instagram pro přímý prodej i influencer marketing

K nejpopulárnějším sociálním sítím patří Instagram s 1,3 miliardy uživatelů. U nás je to přes 3 miliony a nejpočetnější věkovou skupinou jsou mileniálové od 18 do 35 let. Kromě sdílení fotek a videí svých produktů tu značky můžou i přímo prodávat. V České republice je tato zatím funkce spíše doplňkem klasického internetového obchodu. Některé brandy v zahraničí už ani nemají klasické e-shopy a stačí jim jen Nákupy na Instagramu. Jen je otázkou, jak by značky řešily dlouhodobý výpadek nebo výraznou změnu fungování této sociální sítě. Sociální sítě začínají mít ambice nahradit e-shopy skrze social commerce, Instagram je v čele tohoto vývoje.

Sociální sítě patří mezi silné reklamní nástroje v roce 2021. Pokud je váš produkt dobře prodatelný skrze obrátky a videa, pak neváhejte začněte využívat Instagram reklamu.
Sociální sítě, které umožňují sdílet fotky a videa, jsou skvělým nástrojem pro prezentaci produktů

Další možnost propagace představuje pro většinu firem influencer marketing, který aktuálně nejlépe funguje právě na Instagramu. Oblíbili si ho totiž tvůrci obsahu nejrůznějšího zaměření. A čím se při jejich výběru řídit? Rozhodně ne jenom velikostí publika, podle které je dělíme na mikroinfluencery (v ČR většinou do 10 tisíc sledujících), střední (do 100 tisíc followerů) a velké influencery (nad 100 tisíc followerů).

Možná to zní neuvěřitelně, ale už je to rok, co Instagram představil Reels. Tato funkce reaguje na stoupající popularitu krátkých videí, nápadně připomíná TikTok a také mu přímo konkuruje. Podle některých zdrojů má zatím jen doplňovat sdílení fotek nebo příběhů přes tuto platformu. Podle jiných by měla statické posty postupně nahrazovat. Co už víme je to, že Instagram Reels jsou aktuálně nejlepším nástrojem pro růst vašeho Instagramu. Chcete tam také vyrůst? Dělejte Reels videa!

PRO TIP

Chcete, aby vám profesionálové pomáhali s tvorbou video obsahu na sociální sítě?

TikTok videa, Instagram a Facebook Reels, YouTube Shorts.

Získejte 10 tisíc nebo 100 tisíc zhlédnutí u vašich videí a prodávejte jednoduše!

A cena? Nebojte, majlant to není. Více se o této službě stříhání krátkých videí na TikTok a další sociální sítě dozvíte zde.

Jak taková videa vypadají? Mrkněte např. ke mně na TikTok.

Ať už to ale dopadne jakkoliv, určitě se vám při tvorbě marketingové strategie vyplatí zaměřit i na videoobsah. Bude se vám hodit i pro TikTok nebo YouTube, jen bude potřeba jeho podobu přizpůsobit každé z platforem. Další tipy, jak uspět na Instagramu, najdete zde.

Facebook je stále nejpoužívanější

I když zájem o Facebook klesá a mladší generace dávají přednost Instagramu nebo TikToku, stále jde o nejpoužívanější sociální síť na světě. Nic na tom nezměnily ani skandály zakladatele, ani časté výpadky nebo mazání kontroverzních příspěvků. Aktuálně má facebookový účet 2,8 miliard lidí a v ČR je to asi 6 milionů. Nejvíce zastoupené jsou zde ročníky od 45 do 60 let, pravidelně na tuto sociální síť přispívá celých 36 % z nich. Velký potenciál stále mají facebookové skupiny a poměrně velká část uživatelů využívá také prodejní platformu Facebook Marketplace.

TIP: Pokud vás zajímá, jak vyprodat sklady díky Facebook, Instagram a Google Ads reklamě s PNO pod 15 % (jako se to povedlo u našeho klienta), případovou studii najdete tady.

Sociální sítě jako je třeba Facebook si moc dobře uvědomují sílu nových a moderních platforem a proto se snaží kopírovat a inovovat, aby je uživatelé neopustili právě díky těmto novým sítím. Facebooku se to zatím úspěšně daří. Díky jeho akvizicím a inovacím na svých jiných platformách se stále drží na vrcholku sociálních sítí.
Facebook se stále řadí mezi TOP 10 sociální sítě díky tomu, že se jedná o největší sociální médium na světě

I když je v dnešní době mnohem náročnější propagovat přes facebookové stránky svoje služby nebo produkty, stále to jde. Jen počítejte s větší počáteční investicí, a to časovou i finanční. Uspět totiž můžete jen s kvalitním a pravidelně distribuovaným obsahem a správně nastavenou reklamou.

Pokud byste se chtěli dozvědět o tom, jak udělat dobrou videoreklamu pro Facebook a Instagram, navštivte tento článek.

Velmi efektivní reklamy zajistí Facebook Messenger 

Propagaci na Facebooku můžete rozšířit i o reklamní zprávy na Messengeru. Dostanou se tedy i k lidem, kteří klasický Facebook nemají a pro mnohé uživatele jsou zajímavější, zejména, pokud je dobře nastavíte a kvalitně otextujete. Pokud jde o počet uživatelů, celosvětově je na Messengeru aktivních 1,3 miliardy lidí. V České republice jsou na této sociální síti zaregistrovány zhruba 4 miliony uživatelů. Reklamu v Messengeru můžete využít buď jako umístění reklamy, kdy se vaše reklama zobrazí mezi ostatními zprávami jako banner a nebo můžete ukazovat banner kdekoliv na Facebooku a odkazovat do zpráv, tedy do Messengeru.

YouTube 

Věděli jste, že YouTube je hned po Googlu nejpoužívanější online služba a zároveň nejoblíbenější platforma pro sdílení delších videí? Aktuálně na něm má účet 2,3 miliardy lidí a většina z nich sem chodí za zábavou, ale někteří na YouTube hledají i video návody, video recepty nebo make-up tutoriály. Typický uživatel je dneska člověk ve věku 13 – 35 let. Z hlediska podnikání tedy předpokládám, že YouTube má budoucnost a je pro vás vhodný, pokud prodáváte produkty této cílové skupině. Na druhou stranu jsem zde viděl i služby, ale i produkty, které prodávali zboží starší cílové skupině a jednalo se o úspěšnou kampaň. Aneb na YouTube se dnes dostane každý.

Videoreklama na YouTube má svá specifika, nicméně se jedná o skvělý brandový kanál. Pokud jste spíše zastánci konverzních kampaní Google pro vás má Google Ads, což je skvělý nástroj pro generování konverzí na vašem webu nebo e-shopu.

Twitter

V rámci České republiky se z Twitteru stala sociální síť hlavně pro politiky, novináře a byznysmeny. Celosvětově ho využívá 397 milionů lidí, ale u nás je to jen několik stovek tisíc a kdybychom počítali opravdu aktivní uživatele, nedostaneme se ani na číslo 100 tisíc. Spousta Čechů tedy považuje Twitter za mrtvou sociální síť. 

Osobně bych takto silný výraz nepoužil, ale spíš bych řekl, že jde o hodně specifickou platformu, kde je potřeba rychle zaujmout stručným a výstižným příspěvkem. Stále vám ale může zvýšit traffic na webových stránkách a celkově rozšířit povědomí o vaší firmě. Jak říká copywriterka a specialistka sociálních sítí Michelle Losekoot: „Facebook je jako hospoda. Jdete tam s lidmi, které znáte. Povídáte si tam o svých zážitcích a emocích. Twitter je naopak jako koktejlová párty, kde stojíte u stolku s drinkem, nikdo vás nezná a vy máte vždy jen chvíli na to zaujmout kolemjdoucí lidi.“

Twitter reklama je bezpochyby zajímavá cesta, jak zasáhnout Twitter populaci, jak Twitter reklamu nastavit? Mrkněte tady.

LinkedIn hlavně pro B2B segment

Sociální sítě nemusí být jenom o zábavě, fotkách z dovolené a o hezkých vypracovaných tělech. Na LinkedInu můžete nejen hledat zaměstnance, ale také podpořit svůj byznys. LinkedIn je totiž profesní sociální síť. Vznikla 5. května 2003 a dnes má po celém světě 792 milionů uživatelů. Sledovanost vašeho účtu zvýší i sdílení novinek, trendů, zkušeností a tipů z oblasti, kterou se zabýváte. Dnes už tu překvapivě zaujmete i starší mileniály mezi 26 – 35 lety, je jich zde více než 41 %.

ZDARMA přístup k NEVEŘEJNÉ případovce Facebook a Instagram reklamy, která za každou investovanou 1 Kč do reklamy přinesla 10 Kč a více (ROAS 10+, PNO pod 10 %) - 10x NÁVRATNOST za poslední rok

LInkedIn je také zajímavým marketingovým nástrojem také v oblasti B2B. Dají se tu zcela zdarma vyhledávat potenciální zákazníci, a to například pomocí pracovní pozice, oblasti působení nebo používaného jazyka. Více o cílení na LinkedInu najdete v tomto článku. A pokud chcete navazování spojení posunout o úroveň výš, nabízí se placený nástroj InMail. Ten pošle vašim novým kontaktům zprávu, ve které můžete propagovat vaše produkty nebo služby.

Hravá propagace na Tiktoku 

Nejmladší generaci najdete aktuálně zejména na TikToku. Čínská sociální síť Musical.ly zaměřená na krátká videa do 15 sekund vznikla v listopadu 2017 a svůj dnešní název získala v srpnu 2018. Dnes ji celosvětově používá 732 milionů lidí. V České republice TikTok roste nejrychleji a aktuálně ho používá zhruba 21 % lidí. Mezi mladými do 30 let je ale s 50 % jasnou jedničkou. Sociální sítě zažívají díky TikToku značný tlak na inovace, hlavně Instagram. TikTok se totiž řadí mezi hlavní konkurenty této sítě a velkou část uživatelů Instagramu byl schopen získat právě díky vysokému organickému zásahu TikToku.

TIP: Pokud vás zajímá jak dosáhnout PNO (podíl nákladů na obratu) pod 20 % díky výkonnostní TikTok reklamě (5x návratnost investice do reklamy), případovou studii TikTok najdete tady.

TikTok je velice dynamická sociální síť, která změnila to, jaký obsah se na sociálních sítích tvoří. TikTok se zaměřuje na rychlý, dynamický a zajímavý obsah.
Sociální sítě mezi mladými lidmi od vzniku TikToku začaly ještě více růst na popularitě

S produkty pro teenagery a mladší mileniály (do 25 let) tedy doporučuji zamířit vedle Instagramu právě sem. Konkrétní forma propagace záleží na vaší kreativitě, ale hodně oblíbené jsou na TikToku hashtag výzvy. Jejich princip spočívá v tom, že vyzvete ostatní k tvorbě určitého typu obsahu, který pak označí vybraným hashtagem. Kromě toho se spoustě firem osvědčila i krátká návodná videa nebo parodie songů s texty popisujícími jejich produkt. Článek o tom, jak být úspěšný na TikToku najdete zde.

Dokonce vám mohu pomoct s tvorbou videí na TikTok (je to velice podobné jako Instagram Reels formát na Instagramu). Napište mi: tomas@cernovsky.cz

Výhodou této sociální sítě je nejen stále poměrně vysoký organický dosah a rychlost šíření. Navíc nebudete potřebovat tak profesionální vybavení jako například pro tvorbu kvalitního videa na YouTube. Spravovat reklamy můžete přes aplikaci TikTok Ads Manager

Kreativní duše najdete na Pinterestu

Digitální nástěnka plná tipů, nápadů a inspirace, tak bych zjednodušeně charakterizoval Pinterest

Pro propagaci ji tedy využívají hlavně různí kreativci a majitelé firem s vizuálně zajímavými produkty. Jestli tedy patříte alespoň do jedné z kategorií, založení nebo oživení účtu na této sociální síti určitě stojí za zvážení a potvrzují to i zahraniční odborníci: “Na Pinterestu může být vaše značka více než jen značka. Může být zdrojem inspirace nebo hrát významnější roli pro své zákazníky v jejich každodenním životě,” říká Katie Sehl z platformy pro správu sociálních sítí Hootsuite.

Pinterest patří mezi sociální sítě, které umí téměř neviditelně implementovat reklamu do struktury sítě. Tato síť je o tom, co si v budoucnu budete chtít koupit nebo se vám líbí. Je o budoucnosti. Na této síti tedy dává smysl inzerovat, pokud prodáváte oblečení, designový nábytek, dekorace, apod.
Vizuální sociální sítě hrají ve 21. století prim, inu obrázky a videa jsou pro většinu lidí mnohem více než text nebo zvuk

V ČR se tu skvěle daří například prodejcům módy, nábytku nebo home decoru (Bonami, Almara Shop apod.). Více než 1,2 milionu lidí má v ČR Pinterest. Tři čtvrtiny z nich jsou ženy. Celosvětově je na Pinterestu aktivních 478 milionů lidí.

Whatsapp – napište svému love brandu

Jeden z nejoblíbenějších komunikátorů patří dnes také Facebooku, a tak si ve Správci reklam můžete jednoduše nastavit i propagaci s proklikem do WhatsAppu. Donedávna tato funkce dostupná nebyla, ale dnes už funguje bez problému, jen vám nemusí být k dispozici některé metriky, na které jste zvyklí z klasických facebookových kampaní

TIP na ebook ZDARMA: Buďte ÚSPĚŠNÍ na sociálních sítích s 21 nejvíc TRENDY tématy pro TVORBU videí a příspěvků na Instagram, TikTok, YouTube, Threads, LinkedIn, X a Facebook (PDF)

WhatsApp je můj oblíbený messenger. Dnes už spadá pod společnost Facebook, která ho vlastní. Díky tomu je možné do něj směřovat reklamu. Dokonce jako firma zde můžete mít i svůj profil, kde si s vámi mohou zákazníci psát a zjišťovat o vás základní informace.
Sociální sítě nejsou jenom obrázko a video platformy, ale také messengery

V globálním měřítku používají WhatsApp 2 miliardy lidí a v rámci České republiky je to asi 3,7 milionu. Jeho výhodou je, že tu většina lidí komunikuje s rodinou a kamarády, případně s kolegy z práce. Vaše reklamní sdělení se tedy prostřednictvím této platformy dostane mezi zprávy od nejbližších přátel.

Clubhouse 

Tato sociální síť založená na hlase zaznamenala začátkem roku 2021 obrovský boom. Princip pozvánek a možnost používat ji pouze na iPhonu dávala uživatelům pocit výjimečnosti a svou roli samozřejmě hrál i lockdown v mnoha zemích. V tu chvíli bylo ideální rozpovídat se tam o svém byznysu a propojit se s potenciálními klienty během virtuálního networkingu. Od března ale nárůst nových uživatelů výrazně klesá, přestože je Clubhouse nyní dostupný také pro Android. V celém světě ho používá asi 10 milionů lidí. 

Otázkou je, zda se zakladatelům podaří oživit zájem o mluvené slovo alespoň v podzimním a zimním období, nebo se výsledky této sociální sítě ještě zhorší a potká ji podobný osud jako Google + nebo Snapchat. Do té doby bych doporučil věnovat čas a energii jiným sociálním sítím. Nicméně článek o tom, co umí Clubhouse a jak ho správně používat najdete zde.

Závěr

Sociální sítě hýbou světem. Mohou být dobrým sluhou, ale špatným pánem. Nevyplácí se podceňovat sociální sítě ani v placené reklamě. Nejenom, že jsou schopné vám rozhýbat váš byznys, ale také jsou schopny zajistit, aby váš byznys fungoval dlouhodobě. Využívejte sociální sítě jako marketingový nástroj.

Případové studie naší práce najdete tady.

Denně sdílíme hodnotné tipy na svůj LinkedIn, ThreadsTikTokFacebook, XYouTube a Instagram. Najdete tam další tipy pro vaši reklamu a na osobním Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.

Mějte se síťově!

Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce O mně, mé hodnoty naleznete na stejné stránce a mé služby najdete na stránce specializace zde. Pokud byste si chtěli ověřit kvalitu mé práce, mrkněte tady.

Tak zase někdy příště!

Zdroje

https://www.agionet.cz/sluzby/internet-servis/online-podnikani/nejoblibenejsi-socialni-site

https://www.aktualne.cz/wiki/veda-a-technika/socialni-site/r~i:wiki:1456/

https://backlinko.com/clubhouse-users

https://cc.cz/2020/02/facebook-po-svete-pouziva-kazdy-mesic-25-miliardy-lidi-v-cesku-uz-je-to-vice-nez-polovina-populace/

https://www.e15.cz/byznys/nejrychleji-rostouci-siti-v-cesku-je-tiktok-vyuziva-ho-21-procent-uzivatelu-1381751#

https://www.linkedin.com/pulse/vývoj-sociáln%C3%ADch-s%C3%ADt%C3%AD-v-české-republice-za-rok-2019-jakub-lorenc/?originalSubdomain=cz

https://www.inizio.cz/blog/k-cemu-je-twitter/

https://www.linkedin.com/pulse/vývoj-sociáln%C3%ADch-s%C3%ADt%C3%AD-v-české-republice-za-rok-2019-jakub-lorenc/?originalSubdomain=cz

https://marcob2b.cz/7-tipu-jak-diky-linkedin-posilit-vas-marketing-i-obchod/

https://www.omnicoreagency.com/linkedin-statistics/

https://www.seoconsult.cz/blog/jak-pouzivat-tiktok-k-propagaci-vaseho-podnikani

https://sitevhrsti.cz/nejoblibenejsi-socialni-site-cr/

https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/

Přečtěte si další moje příspěvky

Získejte ZDARMA přístup k NEVEŘEJNÉ PŘÍPADOVÉ studii FACEBOOK a INSTAGRAM reklamy, která generuje 10x NÁVRATNOST za poslední rok
(ROAS 10+, PNO pod 10 %)