Přinášíme vám několik základních rad, které vám mohou pomoci při psaní produktových popisků. Mé tipy jsou mířeny obecným směrem. Je jedno, jestli píšete produktové popisky na webu pro počítačový e-shop, alkoholový katalog nebo sexshop. Vypíchl jsem 10 nejdůležitějších bodů, které považuji za zásadní a které vás mohou posunout dál.
Správný titulek je klíčem ke kliknutí
Záměrně dávám tento bod na první místo. Člověk má na internetu neomezené množství stránek, ale hodně omezený čas. Proto je třeba čtenáře nalákat. Správně zvolený titulek je klíč k otevření článku. Pokud se vám nepodaří čtenáře zaujmout na první pokus, druhý pokus už nejspíš nedostanete. Často se na internetu stává, že čtivé a přínosné články nikdo nečte, protože nemají dobře zvolený titulek a perex.
Titulek a perex by měly vystihnout podstatu článku podobně jako trailer u filmu. Čtenář by měl okamžitě vědět, co ho v článku čeká. V některých redakčních systémech je pak titulek automaticky zařazen do optimalizace pro vyhledávače. O důvod víc ho neodbývat.
Popisky na webu a pravopis je základ
Na základních školách jsme jako malí psali otravné diktáty. Měly nás naučit správnému pravopisu. Dokažte, že jste diktáty na školách nepsali zbytečně. Dávejte pozor na záludnosti jazyka českého. Kromě běžných chyb jako je shoda podmětu s přísudkem nebo i / y existují doslova češtinářské špeky. Nezapomínejte, že píšeme se dvěma nikoli dvěmi a že podmiňovací způsob píšeme kdybyste a ne kdyby jste. Pamatujte na správné skloňování podstatných jmen.
Čeština není jednoduchý jazyk a chybu uděláte velice snadno. Třeba ve slovech shlédnout a zhlédnout. První slovo znamená shora dolů, například ze skály, ale zhlédnout film je třeba psát se „z“ na začátku. A jak napíšeme, že se zboží nachází ve slevě? Správně má být zlevněné zboží. Můžete ale napsat slevit i zlevnit. Rozhodně ale ne slevnit. Další častou chybou je slovíčko výjimka. Mohlo by se zdát, že říkáme vyjímka, ale správně se píše dlouhé „ý“ a krátké „i“. Tak hovoří pravidla pravopisu.
Celý popisek na webu si po sobě několikrát přečtěte, jestli věty dávají smysl. Vyvarujte se používání parazitních a zbytečných slov. V mluveném projevu vám posluchači slovíčka jako prostě, vlastně či jakoby odpustí. Psaný svět internetu je ale nekompromisní. Popisek má být věcný, stručný a výstižný.
Hlídejte si hříchy typografie
Kromě pravopisných chyb se často vyskytují chyby typografické. To nás zase učili v předmětu informační technologie. Mezera za čárkou, správné psaní závorek nebo zarovnávání textu podle aktuální potřeby patří běžným dovednostem, které ovládá asi každý copywriter. Hlídejte si ale i takové drobnosti jako spojovník – , pomlčka – a dlouhá pomlčka —. Každý z těchto znaků má svůj význam. Používejte správně uvozovky. Uvozovky mají na klávesnici svůj znak a v českém prostředí by se správně měly psát tímto způsobem „text v uvozovkách” nikoli “text v uvozovkách”.
Uvozovky dole je možné napsat pomocí kláves levý alt + 0132. Hlavně prosím nedělejte uvozovky dole dvěma čárkami. ,,Takhle ne!’’. Toto je věc, se kterou dlouho osobně bojuji. Nejsem copywriter, na všechny činnosti, které vyžadují precizní gramatiku raději najímám odborníky.
Typografická pravidla platí i pro práci s procenty. Je totiž rozdíl, když napíšete 40% nebo 40 %. První příklad přečteme jako čtyřicetiprocentní a druhý jako čtyřicet procent. Skloňování typu 40%ní nedává žádný smysl a je to napsáno špatně. Obdobné je to i v dalších případech, takže píšeme správně 12° pivo nebo teplota 20 °C. Podívejte se prosím, kde se nachází mezera. Častou chybou je také pokus o skloňování čísel. Například 10ti leté dítě je špatně napsaný výraz. Správně by mělo být 10leté dítě.
Když už jsme u těch čísel, napadlo vás někdy, kdy píšeme čísla číslicí a kdy slovem? Platí obecná zásada, že čísla nula až deset píšeme slovy a od 11 je potom vhodnější psát to číslicí. Není to žádné dogma, ale text je potom přehlednější a lépe se čte. Důležité je ale zachovat jednotnou formu pro celý dokument či web.
Lehké, ale úderné věty
Pokud člověk není zrovna fanouškem krásné literatury, velkému množství textu se vyhýbá. Hodně písmen člověka odradí na první pohled. Průzkumy ukazují, že člověk velkou kupu textu ani nezačne číst. Prostě se mu nechce a dopředu ho to odradí. Dávejte pozor na zahlcení textem. Vhodné je napsat krátký a výstižný popisek na začátek. Technické detaily rozvádět až postupně ve zbytku textu.
Mnoha autorům se stane, že při popisu nějakého produktu sklouznou k dlouhým souvětím. Dělají to i zkušení autoři, protože tok myšlenek je rychlejší než schopnost text tvořit čtivě a přehledně. Proto mějte vždy na paměti – vyhýbejte se dlouhým souvětím. V dlouhém souvětí se totiž člověk lehce ztratí. Čtenář se zanoří do velkého množství slov a podstata sdělení mu uniká. Není to vždy jednoduché, ale dělte dlouhé věty do kratších. Dlouhý text dělte do odstavců.
Nadpisy a odrážky
Pokud je text hodně dlouhý, přidejte výstižné nadpisy daných úrovní. Tyto nadpisy musí splňovat logickou strukturu celého článku. Jazyk HTML, v němž se píšou weby, totiž uplatňuje pro dané nadpisy různé značky. Možná to znáte z Wordu. Ve stylech naleznete nadpisy různých úrovní. V HTML je označujeme H1 jako hlavní nadpis, H2 jako podnadpis, H3 jako další podnadpis a tak dále. Hlavní nadpis by měl být jen jeden a ostatní nadpisy do sebe vnořené tak, aby jen na základě nadpisů mohla vzniknout osnova.
Pokud chcete text maximálně zpřehlednit – sami musíte rozpoznat, kdy je to vhodné a kdy ne – můžete využít odrážek. Jedná se o velmi user-friendly přístup, kdy na první pohled uživatel vidí vše podstatné. Nemusí pátrat v husté změti písmen. Do odrážek můžete přidat i odkazy, ty dodají výrobku na autentičnosti. Kromě klasických odrážek můžete použít například i šipky nebo trojúhelníčky. Vžijte se do kůže zákazníka. Ten nemá na váš produkt desítky minut. Potřebuje se rozhodnout v řádech vteřin. Na první pohled musí získat obraz produktu, který si sjede očima a bude vědět jeho cenu, výhody i nevýhody.
Nejste pouťový prodavač
Metody teleshoppingu nechte povolanějším osobám. Nesnažte se o senzaci za každou cenu. Výrobek musíte představit čtivě a poutavě. To je samozřejmé. Ale pravdivě. Jestli budou výrobky podezřele přeceňované, čtenáři si toho velmi rychle všimnou. Nejste v cirkuse a nejste klaun.
Marketing využívá sofistikovanější zbraně než viditelné přesvědčování na první dobrou. Popis výrobku by neměl být reklamou, ale hlavně věcným popisem jeho parametrů. Pokud se zákazník dostal až k vašemu e-shopu, máte z poloviny vyhráno. Nyní přichází na řadu věcné a čtivé sdělení. Vyhýbejte se slovíčkům jako nejlepší nebo nejlevnější. V dnešní době si lidé jakoukoli informaci rychle ověří pomocí recenzí. Recenze na Google a Seznamu hodnotí prodejce jako takového. Konkrétní výrobek lidé nejčastěji prověřují na portále www.heureka.cz. Nepíšete recenzi, ale popisek. Emoce a uživatelské hodnocení do popisku patří pouze ve specifických případech.
Používejte správně fotografie
Popisky na webu doplňujte smysluplnými a zajímavými obrázky. Bez obrázků dnes nemá smysl tvořit na internetu snad nic. Dnešní doba je jednoduše řečeno vizuální. Fotografie budete mít většinou k dispozici z produktového katalogu, ale v některých případech budete hledat i doplnění z internetu. Autorská práva jsou však nekompromisní a nemůžete jen tak použít cizí obrázek. A už vůbec ne ke komerčním účelům. Z nedovoleného použití obrázků koukají pouze problémy. Problémy, které se mohou vyšplhat až k milionovým pokutám. Podobně na tom je Cookies lišta od 1. ledna roku 2022.
Pokud bude nutné použít obrázek z internetu, použijte buď licenci Creative Commons nebo volné fotobanky. Licence Creative Commons jsou obrázky pod hlavičkou Wikimedia. Můžete je znát z různých článků Wikipedie. A z volných bank můžeme doporučit například www.pixabay.com nebo za drobný poplatek ShutterStock. Tady je seznam 55 free fotobank. Váš nadřízený vám určitě rád sdělí podrobnosti, odkud obrázky správně brát. Je možné, že máte k dispozici kromě vlastních fotografií také zajištěné placené fotobanky.
Nezapomínejte na technickou stránku věci. Fotografie musí být v patřičném rozlišení. Pokud děláte náhled (thumb) je zbytečné používat rozlišení 4K. Bylo by to porušení zásady datové optimalizace webu. Každá fotografie však musí být k dispozici ve kvalitním rozlišení. Můžete používat formáty jpg nebo png. U png dávejte pozor na průhlednost (transparentnost) tak, aby to sedělo do koncepce webu. Formát png má však i svá úskalí. Některé redakční systémy si s ním moc nerozumí a nedokážou ho zobrazit. Tento problém je však už na ústupu a v poslední době jsou problémy s kompatibilitou minimální. Velmi zajímavé mohou být virtuální prohlídky prostor nebo 360° fotografie daného předmětu. To je přidaná hodnota, která vám dá mílový náskok před konkurencí.
Každý obrázek by měl mít smysluplný název a také popisek (alt). Název by měl mít jednotnou formu na celém webu. Jednoduše řečeno aby se vám nestalo každá ves, jiný pes. Popisky obrázků jsou potom nápovědou pro vyhledávače a jsou důležitým prvkem v SEO.
SEO pro vyhledávače
O úspěchu na internetu rozhodují vyhledávače. Vyhledávače pracují na základě popisu v HTML stránce. Pokud používáte redakční systém (třeba WordPress), pamatujte na následující body:
- Název stránky (slug) by měl být krátký a výstižný
- Titulek stránky musí vystihovat podstatu dané HTML stránky
- Nadpisy musí být řazené ve správné struktuře
- Klíčová slova jsou pro vyhledávače zásadní
- Web musí být validní – zašifrován SSL certifikátem, měl by být responzivní a neměl by vyhazovat chyby v žádném prohlížeči
Search Engine Optimization rozhoduje o tom, kolik zobrazení daná stránka bude mít. Pokud máte SEO správně nastavené, může se jednat o rozdíl až stovek uživatelů denně. Málokterý uživatel přijde na internet s konkrétní webovou stránkou. Naprostá většina se do cíle prokliká na základě toho, co napíšou do vyhledávače. K nastavení SEO vám v redakčních systémech mohou pomoci již hotové pluginy, případně si můžete problematiku SEO nastudovat samostatně na odborných IT webech. Všechny popisky na webu pište v jazyku cílové skupiny. Pokud cílíte na anglicky mluvící zákazníky, musíte mít vše vyplněné v angličtině.
Pro představu si vždycky vyhledejte váš produkt přes vyhledávač a uvidíte, jestli se zobrazí tak, jak chcete. Zásadní je přitom už první kontakt, tedy to, jak vypadá náhled vaší stránky ve výsledcích vyhledávání.
Přemýšlejte jako zákazník
Přečtěte si po sobě popisek a porovnejte ho s konkurencí. U koho byste si výrobek koupili? Zaujal vás popisek natolik, že sáhnete po svém vlastním produktu, nebo má konkurence lepší zpracování? Vžijte se do kůže zákazníka a přemýšlejte, kterým směrem může přemýšlet. Mezi priority zákazníků patří cena, dostupnost na skladě, různé možnosti platby a samozřejmě široký výběr. Je dobré u popisu vypsat vše podstatné, na co se může zákazník ptát. Je třeba u toho myslet na členění textu, abyste zákazníka zbytečně nezahltili. Text by měl být rozčleněn na krátký výstižný popisek, v němž uvede naprostý základ a dále na rozšiřující text, k němuž se zákazník dostane až po rozkliknutí.
Dobré je, když na daném webu je akční tlačítko. Například Potřebuji poradit nebo Mám zájem. Větší e-shopy mají i vlastní chatboty nebo znalostní bázi, která může zákazníka navést tam, kde ho potřebujete mít. Těmto tlačítkům se odborně říká CTA z anglického Call to Action. Ty se hojně využívají i v reklamě na sociálních sítích, na Facebooku a nebo i na LinkedInu.
Závěrem
Psaní popisků na webu je zajímavou a zodpovědnou prací. Neodbývejte ji. Udělejte si příjemné pracovní místo, kde vás nebude nikdo rušit. Na práci si vyhraďte čas, abyste nebyli rušeni jinými povinnostmi. U psaní vypněte Facebook. Je třeba myšlenky koncentrovat a ne neustále přepínat mezi jednotlivými okny. Mějte v hlavě odměnu za dokončenou práci. Ať už odměna finanční nebo odměna v tom smyslu, že budete mít práci hotovou a budete mít konečně volno. A hlavně i u této práce platí, že výsledek vypadá hned jinak, když vás práce baví.
Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.
Mějte se textově!
Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!