WordPress: webové stránky pro většinu firem, 5 výhod a 6 nevýhod WordPressu

Obsah článku

Všechny začínající společnosti stojí vždy před důležitou otázkou. Jak se ukázat lidem a získat první zákazníky? Tato otázka platí pro B2B I B2C podnikání. Většina začínajících firem zvolí možnost prezentačního webu, který může být zásadní v otázce prvních prodejů. Pojďme se dnes podívat na to, jak vám v této otázce může pomoci WordPress

Co je to tedy WordPress?

Jedná se o nástroj, se kterým si sami a poměrně intuitivně navrhnete a postavíte web bez znalosti programování. Celý tento web budete moci ovládat z vlastního administrátorského zákulisí. Na pár kliknutí budete moci měnit vzhledové šablony či jen jemně editovat stávající vzhled a barevnost dle možnosti jednotlivých šablon.

TIP: Pokud vás zajímá, jak vyprodat sklady díky Facebook, Instagram a Google Ads reklamě s PNO pod 15 % (jako se to povedlo u našeho klienta), případovou studii najdete tady.

Samozřejmě můžete také vytvářet příspěvky či stránky a dále je editovat, upravovat pořadí ikonek v menu, či změnit logo. Přidávat a měnit uspořádání jednotlivých prvků v bočním panelu či patičce. Samozřejmostí je kontaktní stránka, telefon, mail, firemní blog. Zkrátka všechno, co běžně vidíte u jiných firemních prezentací. 

Pokud přemýšlíte, zdali je pro vás custom made řešení webu nebo web na WordPressu. V 90 % případů je to tak, že WordPress vám bude stačit. Možná budete muset udělat nějaký kompromis, ale řešení bude levnější, údržba nebude tak náročná a případné úpravy budou rychlejší, než když budete mít web na míru, který je drahý jednorázově, ale také jeho další úpravy trvají déle a stojí více.
WordPress je skvělý redakční systém, který způsobil revoluci v tvorbě webů. I obrovské společnosti dnes volí tvorbu webu na WP místo kódování programátorem.

Na pár kliknutí doinstalujete další potřebné moduly (pluginy). Rezervace stolu ve vaší restauraci? Není problém.

Pokud je vaším cílem mít jen webovou prezentaci o 5 stránkách, tak vězte, že tohle jsou asi tak 2 % toho, co WordPress bezpečně umí. Když budete chtít, klidně ho předěláte na internetový obchod s platební bránou, ale v takovém případě existují lepší alternativy z portfolia specializovaných služeb, například Shopify či Shoptet. Jakou platformu vybrat pro váš první e-shop se dozvíte v tomto článku.

WordPress je zdarma a používá ho široká komunita lidí. Přesněji řečeno podle aktuálních statistik 35 % všech stránek na světě běží právě na WordPressu. Velmi pravděpodobně se s WordPressem setkáváte několikrát denně, když něco hledáte a ani o tom nevíte. Díky rozsáhlé komunitě snadno najdete řešení na váš problém, protože ho už určitě řešilo tisíce lidí před vámi. Rozhraní je kompletně v češtině, takže se nemusíte bát ani angličtiny.

Historické okénko 

Historie této platformy se začala psát již v roce 2001, kdy se skupina nadšenců a dobrovolníků okolo Mikea Littla rozhodla vytvořit logicky dobře strukturovanou a snadno upravitelnou a rozšiřitelnou platformu. Tehdy samozřejmě ještě netušili, jak neuvěřitelně úspěšná tato platforma bude. Původně byla určena pro tvorbu malých webů a osobních blogů, dnes ji však využívají i velké firmy jako například BBC America, oficiální blog Hvězdných válek, New York Times či Marks & Spencer.

S rozrůstající popularitou platformy rostlo také množství vývojářů, kteří jsou pod ní podepsaní. Dnes tato skupina přímo čítá stovky lidí, nepřímo se však na jejím vývoji podílí desetitisíce programátorů po celém světě.

Ptáte se, jak je to možné? WordPress je totiž vyvíjen jako tzn. open source projekt, čili kdo má zájem, může do něj přispět.

Co je ovšem na WordPressu to nejlepší, je fakt, že je zdarma. Ano, nejlepší věci v životě jsou zdarma a toto je jedna z nich. Pokud tedy nejste mezinárodní korporace s desetitisíci zaměstnanci, pak je WordPress vhodný i pro vás.

5 hlavních výhod webu na wordpressu

Podívejme se na 5 hlavních věcí, které vám pomohou se pro WordPress rozhodnout.

1. Otevřená licence

WordPress a jeho komponenty jsou šířeny s licencemi, které umožňují, aby kdokoliv software upravoval, šířil dále a za svou práci fakturoval peníze. Proto může programátor žádat odměnu, když vám naprogramuje plugin na míru, proto za určité pluginy budete pravidelně platit. Zároveň ale máte k dispozici jejich programovací kód, takže si jej můžete nechat upravit na míru nebo používat na více než jednom webu (to už ale každá licence upravuje individuálně).

2. Jednotné ovládání

Jednotlivé stránky v administraci používají stejné prvky a postupy pro ovládání, což samozřejmě usnadňuje práci s WordPressem. Jsou k tomu tlačeni i autoři pluginů, takže jen výjimečně se setkáte s pluginem, který se ovládá nějak zvláštně. Většina prostředí je sjednocená, aby celek působil kompaktním dojmem.

3. Rozšiřitelnost

Jak už bylo řečeno, WordPress lze rozšiřovat a doplňovat o nové funkce. Pokud je celá aplikace (říkejme už spíše „aplikace“, než jen „webová stránka“) dobře promyšlená a nastavená, pak lze postupně přidávat další funkce, aniž by se ty existující rozpadly nebo přestaly fungovat.

4. Viditelnost a sociální sítě

Web na WordPressu obsahuje v čisté instalaci bez pluginů základní informace pro to, aby ho Google a jiné vyhledávače snadno našel. Teprve ale instalací nějakého pluginu na podporu SEO lze dosáhnout těch nejlepších výsledků při vyhledávání a sdílení na sociálních sítích. Pokud se například bojíte, že byste skrze PPC reklamu nebo reklamu na sociálních sítích (Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Pinterest nebo influencery) byli méně konkurenceschopní s webem na WordPressu, tak jste na omylu. Ať už se týká implementace konverzních a remarketingových kódů nebo tvorbu XML feedu pro catalog sales kampaně, to vše je možné na WordPressu.

5. Podpora mobilních zařízení

WordPress lze ovládat z tabletu i mobilu, můžete tedy publikovat přímo v terénu a na cestách. Výsledné stránky bývají také responzivní (tedy, upraví se podle velikosti displeje), ale to už záleží na autorovi konkrétní šablony. Zarovnání textu je samozřejmostí u každého elementu nebo buňky. Takže se nemusíte bát, že byste byli nějak omezení se zarovnáním textu. A pokud přemýšlíte, že budete často vytvářet landing pages, pak je na to WordPress ideálním řešením. Vždy si zduplikujete již hotovou stránku a poté v ni pouze vyměníte obsah, který je třeba upravit. WordPress je za mě tedy ideálním řešením, se kterým můžete počítat ve vašem marketingovém mixu.

Nevýhody a rizika WordPressu

Nic není jen růžové a nemá smysl zakrývat rizika nebo nevýhody WordPressu. Se všemi se lze nějak vypořádat.

Různá kvalita služeb

Některé pluginy nejsou kvalitní, někteří dodavatelé svou práci udělají špatně. Toto riziko existuje všude. Může se stát, že vás WordPress zaujme nízkou cenou, ale pak budete muset platit desítky tisíc nějakému dodavateli a třeba ani nebudete s jeho službami spokojení. WordPress za to ale nemůže a prodej služeb je obecně vzato v pořádku. Pokud nevíte, u koho web na WordPressu vytvářet, napište mi, osobně mám zkušenost s desítky developery a budu schopen doporučit ideálního pro vás.

Roztříštěnost

Po měsících zkoušení různých pluginů už možná budete otrávení, protože ideální řešení jste stále nenašli. Když něco rámcově funguje, není to česky nebo tomu chybí důležitý detail. Šablona počeštit nejde nebo v ní nejde vytvořit prvek, který se vám líbí. To je realita. Připravte si na začátku plány a vyrovnejte se s tím, že některé detaily není možné realizovat (nebo by to bylo moc drahé).

TIP: Pokud vás zajímá jak dosáhnout PNO (podíl nákladů na obratu) pod 20 % díky výkonnostní TikTok reklamě (5x návratnost investice do reklamy), případovou studii TikTok najdete tady.

Péče je nutná

O nainstalovaný WordPress se musíte starat. Každý měsíc má několik nových aktualizací a ty je velmi důležité aplikovat. Přitom se může stát, že něco přestane fungovat (týká se to hlavně e-shopů a složitých webů, kde jsou nasazeny desítky pluginů) a je potřeba to složitě opravovat. Osobně tedy doporučuji vždy trochu počkat s aktualizacemi, minimálně alespoň týden po jejich vydání. Vždy ale poté zkontrolujte web, zdali vše funguje jako tomu bylo před aktualizacemi.

Zabezpečení

WordPress je nutné zabezpečit pomocí některého pluginu, jinak vám jej brzy někdo napadne, začne z něj rozesílat spam a hostingová společnost vám web odstaví (nebude jej opravovat!). WordPress pohání až 30 % světového internetu, takže je trvalým cílem různých útočníků. Ano, i váš WordPress. Nepodceňujte tedy bezpečnost a nechte si web zabezpečit. Doporučuji Wordfence nebo také All In One Security & Firewall.

Vše není zdarma

I když to tak na první pohled nevypadá, provozovat web na WordPressu znamená také výdaje a náklady. Software jako takový je sice zdarma, ale některé šablony a pluginy se kupují. Webu je potřeba věnovat čas a energii, a to buď přímo vaši, nebo najatého profesionála. Pokud provozujete magazín, potřebujete autory, pokud provozujete e-shop, budete zřejmě platit různé marketingové kampaně. Peníz tu prostě bude potřeba. Ale pokud víte jak na to, existují samozřejmě cesty, jak tyto náklady minimalizovat.

Grafický obsah doporučuji nafotit a připravit vlastní, ale pokud byste zatím neměli, tak zde je článek s 55 fotobankami, které jsou free. Rádo se stalo. 🙂 zároveň tyto fotky poté můžete opět zdarma upravit v Canvě, ideální nástroj, který sám používám na jednodušší grafické práce.

WordPress v ČR

To, co považuji na WordPressu za úžasné je, že spousta lidí na něm postavila své podnikání a nabízí své služby. Hádejte, na jaké platformě frčí tento blog, který právě čtete. 🙂 Nemyslím jen autory jednotlivých projektů. Ve WordPressu se pohybuje celá řada zkušených programátorů a kodérů. V konečném důsledku, to co sami zvládnete v tomto návodu, na to mohou v případě potřeby v budoucnu navázat další profesionálové. Pokud se jednou rozrostete natolik, že budete potřebovat profesionální šablonu na míru, není to žádný problém. A vše můžete dále obsluhovat ze stejného rozhraní na které jste zvyklí.

V ČR je podíl webů, které běží na WordPressu asi 20 % (to je okolo 125 tisíc webů), což platí i pro e-shopy. Oficiální stránkou pro český WordPress je cs.wordpress.org. WordPress prostě je ideálním řešením na tvorbu obsahu a tedy je skvělým nástrojem do obsahového marketingu, který může díky WP nabrat vyšší obrátky.

6 bodů, podle kterého zvládnete svůj web na WP 

Už jsme si řekli, k čemu je WordPress dobrý a jaké jsou jeho výhody a nevýhody. Pojďme se teď společně podívat na návod, jak vytvořit jednoduché webové stránky na WordPressu.

1. Doména

Než se vůbec dostanete k instalaci WordPressu a tvorbě webu, je potřeba si zaregistrovat svou doménu. Jedná se o URL adresu vaší stránky, pod níž web poběží. Je to ta adresa, která se vypadá např. www.cernovsky.cz

Doménové jméno je třeba dobře zvážit tak, aby nebylo komplikované a vystihovalo váš záměr a obsah. 

Dříve se s doménami dělaly velké obchody. Nyní už to tak vážné není, ale i tak se vyplatí mít dobrou doménu. Čím kratší má název, tím méně práce stojí doménu napsat a lidé si ji pamatují. Porovnání může být třeba www.auto.cz vs www.cernovskyauto.cz.
Správná doména? Ano, rozhodně se nevyplatí trávit nad výběrem domény týdny, ale měla by být krátká, dobře zapamatovatelná a vystihující váš projekt

Je samozřejmé, že spousta dobrých doménových jmen už bude rozebrána. Jméno totiž nesmí být duplicitní. Je tak třeba zkoušet různé tvary a variace, dokud nenatrefíte na volnou doménu. Jméno lze opatřit i různými koncovkami. V České republice se nejčastěji jedná o koncovku .cz, ale hojně využívané jsou i koncovky .com, .net a další. Pokud budete působit na českém trhu a vašimi klienty budou Češi, doporučuji volit výhradně koncovku .cz.

Co se týče ceny, domény typu .cz se pohybují zhruba od 120 Kč na rok, domény typu .com pak mohou vyjít na cca 250 Kč na rok.

Registrovat doménu lze u různých poskytovatelů s tím, že tato registrace jde někdy ruku v ruce s hostingem, o němž bude řeč níže. Varianta registrace domény a hostingu u jednoho poskytovatele je pro začátečníky nejjednodušší a nejideálnější. Takovým poskytovatelem může být třeba společnost Forpsi nebo active 24. S oběma mám osobní zkušenost a patří mezi lepší poskytovatele v ČR.

2. Hosting pro webovou stránku

Hosting nebo také webhosting bývá často nabízen při registraci k doméně. Zároveň se jedná o další nutný krok, který musíte při tvorbě webu tak jako tak řešit. Hostingem je míněna služba, díky níž si můžete pronajmout prostor pro svůj web. Jinými slovy data, která váš web bude obsahovat, musí být někde uložena. A k tomu uložení potřebujete tento hosting, tedy server, který uloží vaše webová data.

Bez hostingové služby by nemohl být web provozován. Hosting je zároveň jakýmsi správcem stránek z hlediska jejich přístupnosti.

ZDARMA přístup k NEVEŘEJNÉ případovce Facebook a Instagram reklamy, která za každou investovanou 1 Kč do reklamy přinesla 10 Kč a více (ROAS 10+, PNO pod 10 %) - 10x NÁVRATNOST za poslední rok

Podobně jako doména se platí i webhosting. Dostatečně kvalitní roční pronájem pro začátečníky a nové weby se pohybuje zhruba od 350 Kč, může však stát i kolem 1 000 Kč. Záleží na tom, jak moc složitý a náročný web máte, nebo jak moc je navštěvovaný. Kvalitní hosting by měl zajistit, aby web fungoval nepřetržitě a nedocházelo k jeho výpadkům.

3. Instalace WordPressu

Nyní už se tedy dostáváme k samotné instalaci redakčního systému WordPress. Jakmile máte vyřešený (tj. zakoupený) hosting i doménu, instalaci už nic nebrání. 

Bezpochybná výhoda platformy WordPress je to, že ji nemusíte kódovat. Šablony vám vytvoří prostředí, kde pouze přetahujete funkcí drag and drop objekty a elementy na správné místo + vyplníte jejich obsah textem nebo obrázkem.
Výhoda WordPressu? Nemusíte umět kódovat.

WordPress lze instalovat automaticky přímo prostřednictvím hostingu nebo manuálně. Manuální instalaci (tj. přes FTP) začátečníkům nedoporučuji. Začátečníci by měli zvolit takový hosting, který nabízí instalaci WordPressu automaticky na pár kliknutí myši. Takovým hostingem může být například Wedos, který je hojně využívaný, ale radjěi bych doporučil zmíněné forpsi a active 24.

4. Instalace šablony

Po instalaci WordPressu následuje další důležité rozhodování. Jak budou vaše webové stránky vypadat? Kouzlo WordPressu a jeho přívětivé uživatelské dostupnosti tkví právě v tom, že jej dokáže obsluhovat i člověk bez programátorských znalostí.

Tvorbu a vzhled stránky totiž určují WordPress šablony, jejichž prostřednictvím lze vytvořit specifický design stránek a de facto uspořádání všech prvků, tj. jak vlastně web bude vypadat. Pokud řešíme grafickou podobu webu, pak se jedná o záležitost WordPress šablon.

Redakční systém sice ve svém základu už několik šablon má, ale ty jsou většinou nedostačující a uživatelé mají raději jiné šablony.

Rozhodnout se můžete mezi WP šablonami zdarma nebo prémiovými verzemi. Záleží na tom, co se svým webem zamýšlíte, zda bude mít osobní nebo komerční využití nebo jak moc do něj chcete investovat.

Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv variantu, externí šablonu musíte do redakčního systému nejdříve instalovat. Osobně bych se vrhnul do šablon od Divi nebo Elementoru, to jsou page buildery, které vám usnadňují tvorbu webových stránek na WordPressu. Dokonce mají i free verzi, což by vám na začátek mělo stačit, ovšem osobně doporučuji placenou verzi, která má více možností a spoustu dalších výhod.

Postup instalace běžných šablon (placené šablony doporučuji pořídit na theme forrestu)

  1. Po přihlášení do administrace vašeho WordPressu klikněte na záložku Vzhled a poté na Šablony.
  2. Poté klikněte na tlačítko Favorites a do prázdného políčka vyplňte přihlašovací údaje k WordPress.org.
  3. Na stránce pak klikněte na Zobrazit oblíbené pluginy a klikněte na požadovanou šablonu.
  4. Klikněte na tlačítko Instalovat, které se na šabloně objeví.

Aktivace šablony

Po instalaci je ještě třeba aktivovat šablonu přímo ve vašem WordPressu

  1. Přejděte do záložky Vzhled a pak Šablony.
  2. Uvidíte zde nově nainstalovanou šablonu. Najeďte na ní a klikněte na tlačítko Aktivovat, které se na šabloně objeví. Aktivace je hotová.

Šablony, které jsou zdarma bývají tak propracované, že si s nimi můžete spíš jen pohrát a vyzkoušet například různé barevné kombinace a styly. Dávejte spíše přednost kvalitním funkcím, rychlosti načítání, sledujte žebříčky, čtěte recenze a díky tomu najdete WP šablonu, která bude pro vás ideální. Placené prémiové šablony mají profesionální vzhled a často dokáží zaujmout klienta a prodávat s konverzním poměrem mnohem vyšším než free šablony. Pokud nevíte, jakou šablonu vybrat, napište mi, budu schopen doporučit.

5. Pluginy

Výběrem WordPressové šablony všechno ještě nekončí. Aby stránky „běhaly jako po másle“, je zapotřebí doplnit je vhodnými pluginy. Jedná se o doplňky, které rozšiřují funkce vašeho webu. 

WordPress se dá skvěle modifikovat, primárně se tak děje skrze pluginy, nicméně i to má své nevýhody. Čím více pluginů web má, tím je pomalejší a tím má horší výsledky v Google Page Speed Insights, což znamená horší pozici v Google vyhledávání.
Doporučuji využívat co nejméně pluginů je potřeba, každý plugin totiž nějak zpomaluje web a to vás znevýhodňuje v boji o první příčky v Google vyhledávání

Z těch nejvyužívanějších pluginů lze jmenovat například BuddyPress, který slouží ke správě registrovaných uživatelů, dále WooCommerce k tvorbě e-shopu, Responsive Lightbox pro responzivitu obrázků, WP Optimize k vyčištění databáze a další.

TIP na ebook ZDARMA: Buďte ÚSPĚŠNÍ na sociálních sítích s 21 nejvíc TRENDY tématy pro TVORBU videí a příspěvků na Instagram, TikTok, YouTube, Threads, LinkedIn, X a Facebook (PDF)

Instalace pluginů

K instalaci pluginů lze využít hned tři způsoby. Přes administraci ve WordPressu, instalace z počítače a instalace přes FTP. Níže se představíme asi nejjednodušší a nejvyužívanější variantu prostřednictvím administrace ve WordPressu:

  1. V administraci WordPressu běžte na záložku Pluginy a poté na Instalace pluginů.
  2. Na této stránce najdete nabídku dostupných možností, ale pokud víte, co hledáte, napište název konkrétního paginu do políčka pro vyhledávání.
  3. Zobrazí se výsledky z katalogu WordPress.org, vyberte tedy preferovaný plugin.
  4. Poté klikněte na Instalovat a jakmile bude instalace hotová, klikněte na Aktivovat.

Postup je tak velice podobný a jednoduchý, jako v případě aktivace šablon.

6. Tvorba webu

Jakmile budete mít nainstalovanou šablonu i všechny potřebné pluginy, můžete se pustit do samotné tvorby webu. Nelze sepsat nějaký obecný návod platný pro všechny šablony, protože každá z nich je jiná a každá bude sloužit jinému účelu. 

Osobně preferuji stavět weby na WordPressu skrze Elementor nebo Divi builder, ale samozřejmě existují podobně kvalitní šablony, které se dají vyladit tak, aby vám maximálně vyhovovali.
Tvorba webu se liší podle WordPress šablony

Důležitá je i práce s widgety, které se většinou nacházejí po stranách (tzv. sidebar) nebo v patičce stránky. Jedná se například o různé položky pro menu jako vyhledávač, tlačítko pro registraci, odkazy, obrázky, statický text, reklamní bannery a podobně.

Závěr

WordPress je dobrá varianta v případě, že vaše náročnost na připravované webové stránky není příliš veliká a nechcete do něj investovat příliš mnoho peněz. Může to být velmi funkční pomocní a na této variantě funguje spousta úspěšných webů. I složitější řešení lze provozovat skrze WordPress, ale zde už je třeba znát konkrétní specifikaci projektu. Pokud ji máte, neváhejte se mi ozvat.

Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.

Mějte se WordPressově!

Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!

Zdroje

https://www.wedesin.cz/

https://cs.wordpress.org/

https://www.active24.cz/

https://digitalninomadstvi.cz/

Přečtěte si další moje příspěvky

Získejte ZDARMA přístup k NEVEŘEJNÉ PŘÍPADOVÉ studii FACEBOOK a INSTAGRAM reklamy, která generuje 10x NÁVRATNOST za poslední rok
(ROAS 10+, PNO pod 10 %)